اقتصادی

دولت از “داراها” دست نکشیده!

دولت مجاز است بقیه سهام شرکت خود را به صورت صندوق های سرمایه گذاری در بازار سرمایه قرار دهد ، اما آخرین صندوق دولت یا اولین پالایشگاه امروز خوب نیست. با این حال ، دولت هنوز قصد دارد سهام خود را در بازار ارائه دهد و پس از دریافت اولین بهبود باید منتظر عرضه دارا III بماند.

به گزارش دیباروز ، طبق تبصره 2 قانون بودجه سال 1399 ، کل کشور مجاز است باقیمانده سهام شرکت های خود را به روش معمول یا از طریق صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) عرضه و بفروشد. پس از این توان قانونی ، شورای وزیران در ابتدای سال جاری به وزارت اقتصاد و دارایی اجازه داد سهام باقیمانده دولت را در قالب سه صندوق سرمایه گذاری قابل مذاکره منتقل کند.

در این راستا ، اولاً ، بانک و صندوق سرمایه گذاری قابل معامله بیمه ، شامل بازمانده سهام دولت در شرکت های بیمه در صادرات ، میلات ، تجارت ، بار و امین به نام “داریکام” ، سپس صندوق سرمایه گذاری قابل معامله ، از جمله بازمانده سهام دولت در پالایشگاه ها. . اصفهان ، تهران ، بندرعباس و تبریز با نام “پالایش اول” در بازار سرمایه شناور شده اند.

پیش از این اعلام شده بود که سومین ETF شامل صنایع اتومبیل و فلز (باقی مانده سهام دولت در ایران خودرو ، سایپا ، فولاد مبارکه و صنایع ملی کوپر) خواهد بود ، که به نظر می رسد همان چیزی است که در قالب داراسوم ارائه خواهد شد. بقیه سهام دولت برای تجارت و صادرات ایران در بانکهای مالت است. این موضوع در شورای وزیران تصویب شد و سقف سرمایه گذاری برای هر شخص حقیقی در صندوق فوق 50 میلیون ریال تعیین شد.

آخرین اخبار حاکی از آماده سازی صندوق دارا 3 است و هر زمان کار ثبت نام در آن به پایان برسد و شرایط بورس اوراق بهادار برای ارائه واحدهای سرمایه گذاری مناسب باشد ، حداکثر 5 میلیون تومان در اختیار هر تیم ملی قرار می گیرد.

این موضوعات در شرایطی مطرح شده اند که بازار سرمایه روزهای متلاطمی را پشت سر می گذارد و شاخص کل ارزش ویژه در کانال 1.5 میلیون واحدی مدت زیادی دوام نیافته است. به دلیل شرایط بازار ، سهام پالایشی که اولین صندوق پالایش را تشکیل می دهد افزایش نمی یابد ، بنابراین خریدار اولین صندوق پالایش در ضرر هستند هفته گذشته صندوق به زیر قیمت بازگشایی خود رسید و قیمت اولین صندوق پالایشگاه از ارزش خالص دارایی این نماد فراتر رفت.

تفاوت اصلی بین Darikam و تصفیه اول این است که Darikam به طور متوسط ​​با 1 ماه پیش منتشر شد و معامله آن همزمان با رشد بازار Sharpy بود و بنابراین بیش از 200٪ رشد کرد. در حالی که اولین پرداخت در قیمت سقفی ارائه شد ، معامله همزمان با روزهایی است که بازار هنوز در مسیر اصلاح و تعادل است.

با توجه به شرایط ناپایدار بازار و سودآوری قبلی دولت ETF ، باید دید آیا بازار برای داراسوم واجد شرایط است یا پیشنهاد صندوق فشار فروش را دو برابر خواهد کرد. دولت هنوز می خواهد؟

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا