عمومی

روایتی تلخ و صریح از مبارزه با «سرطان»

مادرم سرم داد زد: «چرا به خاطر موهای من روی زمین اینقدر سروصدا می کنی؟» «چرا برای موهای آشفته دخترت ناله می کنی؟» و بعد از گفتن این جمله گریه کرد و گفت: «می دانی؟» پشیمان نیستم که دوباره موهای دختری را دیدم…» گریه مانع از تمام شدن حرفش می شود، جوابی ندارم، دوباره روسری را بستم تا دیگر کچلی مادرم را اذیت نکند.

اگرچه بیش از چهار سال است که با سرطان سینه دست و پنجه نرم می کنم، اما حقیقت این است که بعد از بیماری همیشه هاله ای از خاطرات خوب و بد از دوره درمان وجود دارد، از آزمایشات و تزریقات گرفته تا دردهای مداوم و وحشتناک اطراف بیمار، داروها و حتی نحوه درمان برخی افراد افراد بدون مژه و ابرو در خیابان و .. اطراف فرد را احاطه می کنند و در زمان های مختلف با فلاشی که یادآوری می کند دوباره سلامتی خود را مدیون دعای پدر و مادر خود هستید. . دید خوب خدا

داستان سرطان و آثار ماندگار و کوتاه مدت آن، استخوان‌های متورم یا متورم دارو، طاسی بیماران و دل‌سوختگی خانواده‌های بیمار، کامل نیست و عود نمی‌کند. از طرفی 15 بهمن که روز جهانی سرطان است نیز باعث باز شدن زخم می شود.

نمی‌دانم چگونه به افراد به اصطلاح «لاعلاج» توضیح دهم که چه بیماری‌هایی دارند و چگونه باید با آن و بیماری مقابله کنند، اما در مورد سرطان چیزی می‌دانم.

خانم سرطان گفت: دکتری که اولین بار بعد از درد، پیگیری، سونوگرافی، ماموگرافی و نمونه برداری، توده مرا زیر بازویم احساس کرد. با همان صراحت و تلخی! البته قبل از آن خانمی که سونوگرافی انجام داده بود گفته بود که توده ای تغییر شکل داده است و باید بیشتر معاینه شوی. صراحت پزشک در بیان بیماری ممکن است خوب باشد زیرا بیمار گیج نمی شود و می داند که باید فقط روی درمان تمرکز کند و در عین حال بیمار را خالی کند. مخصوصاً اگر بیمار تنها آمده باشد و در آن لحظه برای در آغوش گرفتن او را همراهی نکند و در آغوش همراهش به گرمی گریه کند، کار بسیار سخت می شود. در این صورت متوجه شدم که بیمار هستم و باید برای مدتی تمام پنجره های زندگی را ببندم و فقط به فکر درمان باشم. بعد از آن سعی کردم خودم را آرام کنم، اما حقیقت این است که بیمار دائماً گیج است که الان چه کار کند. هم دوستان و هم آشنایان به پزشکی مراجعه می کنند و جابه جایی از مطب به مطب دیگر عادی می شود.

می خواستم یکی بگوید تشخیص اشتباه است، اما توده با تمام وجود خود را به روح من تحمیل کرد و با دردهایی که همراه با توده بود، به من یادآوری کرد که نه، عیبی ندارد. شما باید در این مرحله از زندگی خود متوقف شوید. درمان کنید و زندگی را از سر بگیرید.

روزها به سختی می گذشت و مدام از خودم می پرسیدم چرا من و چرا در این مقطع از زندگی ام؟ چون تازه اومدم یا خیلی به آرزوهایی که تو زندگیم داشتم نزدیک بودم. همانقدر که دستش را دراز کردم و دستش را گرفتم، از هوس دور بودم. برای همین گاهی برای راحتی خودم می گفتم شاید این بیماری به من می گوید که باید صبور باشی. شما به آنچه می خواهید خواهید رسید، اما باید از این پلی که در تمام عمرتان ساخته شده است عبور کنید.

شما به وضوح می توانید سردرگمی من را در محل کار ببینید. مجبور شدم بیماری را بپذیرم و بپذیرم و روند بهبودی شروع شد. حال اگر با فردی برخورد کردید که به تازگی متوجه بیماری شده یا بدتر از آن، از بیماری خود آگاه نیستید، نترسید. اول از همه به خود امیدوار باشید که این بیماری با همه نام های خطرناکش با طب و درمان های مدرن قابل درمان است. سپس با نگاه رحمت الهی امیدوار باشید و بدانید که اعتقاد به این دو نکته تاثیر فوق العاده ای در تاثیر مثبت مواد مخدر دارد و در مرحله بعد حتما با اعضای خانواده خود صحبت کنید و کسانی را که به امید دادن و تملک مشهور هستند ترجیح دهید. . مثبت نگاه کنید و شرایط را توضیح دهید با پزشکان متخصص دیگر مشورت کنید.

برای مراجعه به سایر پزشکان، تمام سوابق پزشکی را به همراه داشته باشید تا نیازی به تکرار تصاویر و آزمایشات نداشته باشید. در این سفرها حتما به ظاهر خود دسترسی داشته باشید. لباس‌های شاد و چهره‌هایی که به شدت لبخند می‌زنند در روحیه بیمار تأثیر خوبی دارد. گاهی در این سفرها شدت بیماری بیشتر نمایان می شود و احساس ناامیدی و دلتنگی به اوج خود می رسد. مشکلی نیست اگر دوست دارید در این مواقع گریه کنید. گریه شما را سبک تر می کند.

این بیماری را نمی توان انکار کرد و مناسب نیست که انتقال به درمان به تعویق بیفتد. بلافاصله پس از مشورت با یک متخصص که بتواند اعتماد شما را در درمان بیماری جلب کند، آماده شوید. در این نوع سرطان، گاهی اوقات بیمار قبل از جراحی نیاز به چندین جلسه شیمی درمانی برای برداشتن توده یا حتی تخلیه اندام دارد. این موارد به صلاحدید جراح است. از این گذشته، هر زمان که شیمی درمانی تجویز می شود، عوارض خود را دارد. ریزش مو و ناپدید شدن ابروها و مژه ها از کمترین عوارض هستند.

سیمین یکی از هم اتاقی های ما یکی از بیمارانی بود که برای شیمی درمانی بستری شد و برای او هشت جلسه شیمی درمانی تجویز شد. روز اولی که برای تزریق در بیمارستان بستری شد، با موهای بسیار بلند و موهای بسیار زیبا وارد بخش انکولوژی شد و با صدای بلند فریاد زد: «نمی‌خواهم موهایم ریزش کند». 13 سال است که موهایم را کوتاه نکرده ام. او گفت: «من برای بلند کردن موهایم واقعاً سخت کار کردم.

به سیمین گفتم عزیزم ببین من هم کچل هستم همه ما کچلیم نئو آلوپسی کمترین عارضه است غیرممکن است باید درمان را شروع کنی اما گریه اش را قطع نکرد تا اینکه مجبور شد قبول کند. درد عروقی و شروع تزریق.

سیمین هم بعد از آمپول گریه می کرد. بعد با خونسردی بهم میگه قرار بود با یکی از همکارام ازدواج کنم نمیدونه مریض شدم فکر میکنی اگه بفهمه بره؟من برای عروسی محمد رو بزرگ کردم. جوابی نداشتم گفتم امیدوارم بمونی تا شفا پیدا کنی.

البته در طول درمان متوجه شدم میزان حساسیت افراد به عوارض ظاهری شیمی درمانی کاملا متفاوت است. مثلاً اکرم خانم که از یک توده 12 سانتی متری کبدش معالجه شده بود، شاید کمتر از 50 تار مو روی سرش بود، اما همان موها را با شانه چوبی مرتب می کرد و روسری می کشید تا غریبه نبیند. موهاش و خیلی راحت بود

اکرم خانیم، زنی خوش‌تیپ و خوب که برای تزریق آمپول باید هر 15 روز 48 ساعت در بیمارستان بستری می‌شد، گفت: نوع عمل جراحی که قرار بود برای برداشتن توده کبدش انجام شود بسیار بدیع است. او به گفته پزشک معالجش توضیح داد: ابتدا باید شیمی درمانی کنم تا توده کمی کوچکتر شود سپس با جراحی کبد را خارج کرده و به مدت 12 ساعت منجمد می کنند سپس توده را در حالت یخ زده برش می دهند. کبد و احتمالاً دوباره با شیمی درمانی درمان می شود.

راستش را بخواهید نمی دانم بهبودی او چگونه گذشت و آیا هنوز زنده بود یا نه، اما در مدتی که در اتاق بود چیزهای زیادی برای یادگیری داشت که مهمترین آنها اعتقاد به خدا و روند بهبودی بود.

در درمان بیماران مبتلا به مشکلات دستگاه گوارش، کبد یا روده، فرآیند تزریق دارو با بیماران مبتلا به سرطان سینه تفاوت اساسی داشت. برای سرطان سینه، در صورت نیاز به بستری شدن در بیمارستان، 24 ساعت کافی بود. در حالی که در اکثر موارد تزریق به صورت سرپایی انجام می شود، اما برای موارد دیگر که ذکر کردم قطعا دو تا سه روز طول می کشد زیرا تزریق باید بسیار آهسته انجام می شود و برنامه به دستگاه متصل به سرم و یک. هر چند ثانیه یکبار رها کنید

روز اول آمپول و حالم خیلی بد بود، اکرم خانم تا صبح چند بار چک کرد ببینه هنوز نفس می کشم یا نه و به قول پرستارها مدام به پرستاران کشیک می گفت: «هوای شما باشه. این بیمار.» هنوز برای تزریق استفاده نشده است. او یک دختر نوجوان دارد. “کمکش کن.” صبح که از خواب بیدار شدم گفت خدا را شکر که چشمانت را باز کردی. “مقاومت کن و بهتر خواهی شد.”

در همان اتاق پنج تخته به استثنای اکرم خانم، «طاهره» را به دلیل سرطان سینه به بیمارستان بردند و آمپول زدند. او یک پسر نوجوان دارد و کمتر از دو ماه پیش شوهرش را به دلیل عفونت ریه از دست داد. برای شفای خودش خیلی دعا کرد. او گفت: «چراغ خانه من نیمه روشن است. “من باید به خاطر پسرم خوب باشم.” طاهره هم مشکلی با طاسی نداشت. با خنده گفت: بگذار پوست سرم نفس بکشد. من از طاهره خبر دارم. خدا را شکر او به روند بهبودی پاسخ داد و خوب است.

لیلا نیز با ما در بستر بود. دختر افغانی فوق العاده زیبا بود. مژه های بلند فرفری و موهای مجعدش همه شکسته بودند و ریخته بودند. او خیلی خوشحال بود. هر وقت موسیقی پخش می‌کردم می‌گفت: «آهنگ شاد بزن.» پزشکی ایرانی، اما خیریه‌های زیادی بودند که هزینه دارو و درمان را از آن‌هایی که نمی‌توانستند پرداخت کنند، پرداخت نکردند، شوهر لیلا بود. خیلی خوشحالم که با کمک خیریه ها توانسته همسرش را درمان کند و مدام از همه کارکنان درمان تشکر می کرد. من آنها را در یکی از آخرین مراحلی که سه سال پیش به او تزریق کردم دیدم. لیلا گفت درمان جواب داد و می خواست برگردد. به افغانستان. نمی‌دانم الان در ایران است یا رفته، اما به هر حال حالش خوب است.

گاهی اوقات مهمانان از اتاق های مجاور به ما می آیند. گلنار یک بار آمد. خیلی ناراحت بود. با موهایی که تازه روی سرش سبز شده بود و چهره اش را زیباتر کرده بود، می گفت عصبانی و بی تاب است. شوهرش از او طلاق گرفت و او با یک دختر ۶ ساله تنها شد. گلنار در هر دو سینه با سرطان مبارزه می کرد و هر دو به طور کامل تخلیه شدند. وضعیت او کمی بدتر شد زیرا بدنش دیگر به درمان های تزریقی پاسخ نمی داد. برای دخترش ناراحت بود، اما در پایان همه جمله ها می گفت: پروردگار ما بزرگتر است و یقیناً دست ما را می گیرد. بعد، وقتی از اتاق ما بیرون می‌رفت، می‌گفت: “هر وقت آهنگی پخش می‌شود به من خبر بده.”

اما در بخش تزریق خارجی، روش کمی متفاوت بود. در این بخش، بیماران به نوبت در صندلی های VIP بسیار نازک منتظر تزریق خود می نشستند. در بیمارستانی که تحت معالجه بودم، بخش سرپایی یک سالن بزرگ با حدود 20 صندلی بود. در این بخش امکان صحبت با سایر بیماران وجود داشت و البته یکی از نکات دردناک این بود که وقتی آنژیوپلاستی را انجام می دادم با دیگران درد می کردم. اما بقیه بد نبود. حرف زدیم، حرف زدیم و خندیدیم.

به خاطر حال و هوای من که هر وقت مریض می شدم، پرستار بخش که خیلی هم مهربون و مهربان بود می گفت برو باهاش ​​حرف بزن بگو صبور باشه. درست می شود. کمکش کن.”

با توجه به شرایط جسمی متفاوت بیماران، در فصولی که امکان بازکردن پنجره ها وجود داشت، یکی می گفت همیشه پنجره را باز کن و دیگری می گفت یخ زدم، ببند. خلاصه اوضاع خنده دار بود. همین اتفاق در مورد روشن کردن کولر یا حتی روشن کردن تلویزیون افتاد. یکی گفت بیا اون کانال دیگه الان سریال داره یکی گفت بذار آهنگ بخونه. و ما ساعت ها در همین روند سپری کردیم.

ساعات کار در بخش سرپایی محدود بود و فقط تا حدود ساعت 1 بعد از ظهر روزهای شنبه تا چهارشنبه فعال بود و اگر کسی برای روزهای پنجشنبه، جمعه یا تعطیلات نیاز به تزریق داشت، به بخش بستری ارجاع می‌شد.

یکی از دوستانم یکبار پرسید تفاوت تزریق شیمی درمانی با سایر آمپول های وقت گیر چیست؟ گفتید شیمی درمانی تزریقی سرطان سینه همیشه با رقیق کردن دارو در سرم انجام می شود که قطعا برای بیماران مختلف متفاوت است، دارو و سرم تزریقی آنقدر قوی است که اگرچه رقیق است اما بسیار دردسرساز است و صبر می خواهد. به عنوان مثال، برخی از داروها باعث گرگرفتگی می شوند یا در برخی موارد باعث تپش قلب، خشکی دهان و گلو یا احساس گزگز در زبان می شوند که بیمار را آزار می دهد. البته این عوارض برای همه بیماران یکسان نیست اما در هر صورت وجود دارد.

حضور در بیمارستان و پیگیری روند درمان عمدتا به تقویت روحیه بیماران کمک کرد زیرا بیماران با افرادی که دوره درمان را به پایان رسانده بودند ملاقات کردند. در این مواقع سیل سوالاتی بر سر بیمار بهبود یافته سرازیر شد: “موهایت کی بیرون آمد؟” “آیا زندگی شما عادی است؟” “دیگر درد داری؟” “چرا دوباره به بیمارستان آمدی؟” “بدخیمی نداشتی؟” “صورت پف کرده کی رشد کردی؟” “ناخن هایت بهتر شده؟” “دیگر استخوان درد نداری؟” آیا دلت برده است؟» بهتر می‌شوی؟»، «شوهرت نمرده است؟» و…

اما به همین ترتیب، اگر بیماری در حین درمان از بین برود، تأثیر وحشتناکی بر دیگران خواهد داشت. به عنوان مثال، یک بار بیمار به دلیل مبارزه در پانکراس فوت کرد و نتوانستند او را احیا کنند. وحشتناک بود. تقریبا تمام فضا به هم ریخته بود. پرستارها سعی کردند بقیه را آرام کنند اما این کار ممکن نشد. در این روز دردناک همه بیماران عزادار شدند.

یا مثلاً یک بار بیماری که زبانش تقریباً به طور کامل قطع شده بود به دلیل سرطان زبان مریض شد و چون نمی توانست صحبت کند و درد داشت، بقیه بیماران خیلی ناراحت شدند و گریه کردند، اما آسیبی هم ندیدند. . مژه هایی برای آویزان کردن اشک.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا