برترین های کسب و کارعمومی

سازه گلخانه چیست و از کجا تهیه کنیم؟

سازه گلخانه در هر آب‌وهوا و اقلیمی متفاوت بوده و نمی‌توان یک نوع سازه را برای تمام شرایط، مورد استفاده قرار داد. هر کدام از این سازه‌ها از گیاهان به بهترین شکل ممکن محافظت می‌کنند و باعث رشد هرچه بهتر آن‌ها می‌شوند. گلخانه‌ها محیط‌های کنترل‌شده‌ای هستند که هر نوع محصولی را می‌توان در آن پرورش داده و سود مناسبی را کسب کرد. سرمایه اولیه‌ای برای شروع کار لازم خواهد بود که با مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح می‌توان این سرمایه را به سود قابلی نبدیل کرد؛ در غیر این صورت صاحب گلخانه شاهد ضرر و زیان‌های جبران‌ناپذیری خواهد بود. در قدم اول باید بدانیم که سازه گلخانه چیست و از کجا تهیه کنیم. سپید الوند در این زمینه راهنمای کاربران خود خواهد بود و اطلاعات جامعی را در اختیار آن‌ها قرار خواهد داد.

تقسیم‌بندی انواع سازه گلخانه

سازه گلخانه به‌طور کلی به چهار دسته تقسیم می‌شود.

  • کاربرد گلخانه
  • ساختار و ظاهر
  • نوع پوشش
  • نوع تولید محصول

هر کدام از این تقسیم‌بندی‌ها خود نیز انواع مختلفی دارند که در ادامه درباره هر کدام از آن‌ها توضیحاتی ارائه خواهد شد.

انواع سازه گلخانه بر اساس کاربرد آن

گلخانه‌ها به منظورهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند که بر اساس کاربرد آن، سازه گلخانه به چند دسته تقسیم می‌شود.

سازه گلخانه آموزشی

دانشجویان برای این‌که بتوانند مراحل کاشت، داشت و برداشت را در گلخانه‌ها به‌صورت عملی یاد بگیرند، باید از گلخانه‌های آموزشی استفاده کنند. این گلخانه‌ها با رعایت تمام استانداردهای تجاری ساخته می‌شوند؛ بنابراین دانشجویان در شرایط واقعی، آموزش خود را فرامی‌گیرند. کلیه تجهیزات جانبی، گرمایشی، سرمایشی، آبیاری و سیستم‌های کنترل دما، رطوبت و غیره در این گلخانه‌ها یافت می‌شود. پوششی از جنس شیشه یا ورق‌های پلی‌کربنات برای این نوع گلخانه‌ها در نظر گرفته می‌شود. سازه گلخانه آموزشی فقط به منظور آموزش دانشجویان بوده و انتظار سوددهی از آن‌ها بی‌معنی است.

سازه گلخانه تحقیقاتی

سازه گلخانه تحقیقاتی صرفا برای انجام تحقیقاتی در زمینه گیاه‌شناسی و یا انجام اصلاحات ژنتیکی ایجاد می‌شود. تجهیزات به کار برده شده در این گلخانه‌ها متناسب با کار تحقیقاتی انجام شده، انتخاب خواهد شد.

گلخانه تفریحی و سرگرمی

گلخانه‌های تفریحی در اندازه‌های کوچک ساخته می‌شوند و برای احداث آن هزینه زیادی لازم نخواهد بود. این سازه‌ها معمولا در ملک شخصی افراد برای پرورش گیاهان و درختچه‌های زینتی به وجود می‌آیند. تمام افراد علاقه‌مند به این کار می‌توانند با گذراندن دوره آموزشی کوتاهی، این مهارت را یاد بگیرند.

سازه گلخانه تجاری

سازه گلخانه تجاری، سازه‌های است که در مقیاس‌های بزرگ و با هدف کسب درآمد احداث می‌شوند. در این گلخانه‌ها به‌صورت حرفه‌ای محصولاتی را پرورش می‌دهند. از آنجایی‌که گلخانه‌های تجاری نیازمند سرمایه‌های بیشتری برای شروع کار هستند؛ بنابراین مدیریت و داشتن برنامه‌ریزی مناسب برای این گلخانه‌داران ضروری است. سوالی که برای این افراد پیش می‌آید، این است که سازه گلخانه چیست و از کجا تهیه کنیم؟ درباره این سوال باید گفت که امروزه شرکت‌های مختلفی در این زمینه فعالیت می‌کنند و سازه گلخانه را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

انواع سازه گلخانه بر اساس ساختار و ظاهر

سازه گلخانه بر اساس شکل ظاهری به 3 دسته کلی تقسیم میشود. گلخانه با سقف قوسی، با سقف شیروانی و سقف گنبدی انواع این گلخانه‌ها هستند. در ادامه درباره هر کدام از این سازه‌ها توضیحاتی ارائه می‌شود.

گلخانه با سقف قوسی

هر چقدر که برای احداث گلخانه حجم و فضای کافی وجود داشته باشد، احداث سازه گلخانه در آن محیط، بهتر و راحت‌تر خواهد بود. برخی از ویژگی‌ها از جمله کاهش سطح تبادل حرارتی، سازگاربودن این سازه با اقلیم‌های مختلف، مصرف سوخت پایین، امکان احداث در مساحت‌های بزرگ، نحوه مونتاژ پیچ و مهره‌ای باعث استفاده از گلخانه‌هایی با سقف قوسی شده است.

گلخانه با سقف شیروانی

در تاج این نوع گلخانه شیبی وجود دارد که این شیب، برف و باران را به سمت ناودان هدایت خواهد کرد. از دیگر مزایای این سازه گلخانه، استفاده از بیشترین تابش نور در آن است. علت این امر، شکست اشعه نور به داخل گلخانه در اثر شیب تند سقف در نظر گرفته می‌شود. این سازه‌ها سنگین‌وزن هستند؛ در نتیجه قیمت زیادی برای احداث آن لازم خواهد بود. با توجه به وزن بالای آن، در مناطقی با بارش برف سالانه زیاد و مناطق بادخیز، بیشترین کاربرد را خواهند داشت. در کنار مزایایی که این گلخانه‌ها دارند، معایبی هم به همراه دارند که می‌توان به بالابودن ضریب انتقال حرارت شیشه اشاره کرد.

گلخانه با سقف گنبدی

تاج این گلخانه به حالت گلخانه شیروانی است. گلخانه‌های با سقف گنبدی از تمام مزایای گلخانه‌های تونلی برخوردار هستند؛ همچنین مشکلات موجود در گلخانه‌های با سقف قوسی، در این نوع سازه گلخانه برطرف شده است. با توجه به موارد مذکور می‌توان گفت که این نوع گلخانه یکی از گزینه‌های مناسب برای ساخت و یا تهیه سازه گلخانه در نظر گرفته می‌شود.

انواع سازه گلخانه بر اساس نوع پوشش

تقسیم‌بندی دیگری که برای سازه گلخانه وجود دارد، بر اساس نوع پوشش آن است. گلخانه‌ها بر اساس پوششی که دارند به سه دسته گلخانه با پوشش پلاستیکی، شیشه‌ای و پلی‌کربنات طبقه‌بندی می‌شوند.

گلخانه با پوشش پلاستیکی

سازه گلخانه‌ای که دارای پوشش پلاستیکی است، نیازی به استفاده از اسکلت‌های سنگین ندارد؛ در نتیجه به‌صورت چشمگیری در میزان هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهد کرد. این سازه‌ها در اکثر مواقع از جنس پلی‌اتیلن آمیخته شده به یک نوع ماده مقاوم در برابر اشعه ماورای بنفش، ساخته می‌شوند. با انجام این کاري طول عمر سازه گلخانه تا 3 سال افزایش خواهد یافت. با آمیخته‌شدن این پوشش‌ها به مواد نگهدارنده نور مادون قرمز، می‌توان تلفات دمای گلخانه را 15 تا 25 درصد کاهش داد.

گلخانه شیشه‌ای

در ساخت گلخانه و یا به‌هنگام تهیه سازه گلخانه باید به میزان سرمایه لازم برای این کار هم توجه کرد. برای ساخت گلخانه‌های شیشه‌ای باید هزینه زیادی صرف شود؛ چراکه قیمت شیشه بیشتر از پلاستیک بوده و نیاز به سرمایه زیادی خواهد بود. علاوه بر قیمت خود شیشه، عوامل دیگری هم وجود دارند که باعث افزایش قیمت این سازه گلخانه می‌شوند. در این نوع گلخانه‌ها باید از اسکلت محکم و پوشش شیشه استفاده شود؛ همچنین مصرف سوخت در آن زیاد خواهد بود. تمام این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا قیمت ساخت آن از سازه گلخانه پلاستیکی و پلی‌کربنات بیشتر شود. در مقابل هزینه زیادی که برای احداث و نگهداری این گلخانه‌ها باید صرف شود، دارای بیشترین طول عمر نیز هستند که می‌تواند مزیتی برای آن‌ها به شمار رود.

گلخانه با پوشش پلی‌کربنات

پوشش پلی‌کربنات نسبت به شیشه، سبک‌تر و دارای هزینه کمتری است؛ همچنین نسبت به پلاستیک مقاومت بالایی دارد. این عوامل باعث محبوبیت این نوع پوشش شده و افراد زیادی برای ساخت سازه گلخانه خود از آن بهره‌مند می‌شوند. پلی‌کربنات باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی خواهد شد؛ در نتیجه می‌توان آن را به‌عنوان جایگزین مناسب برای شیشه در نظر گرفت. مهم‌ترین ویژگی پوشش پلی کربنات این است که در تابستان از واردشدن گرما به داخل گلخانه جلوگیری می‌کند. در زمستان هم گرمای داخل گلخانه به بیرون منتقل نمی‌شود؛ در نتیجه گرما و انرژی داخل گلخانه هدر نمی‌رود.

انواع گلخانه بر اساس نوع تولید محصول

  • گلخانه‌های تولید سبزی: در این گلخانه‌ها محصولاتی مانند خيار، گوجه فرنگي، توت‌فرنگي و سایر سبزیجات تولید می‌شود.
  • گلخانه‌های تولید گیاهان زینتی: این گلخانه‌ها هم محل تولید گل‌های زینتی مانند رز، ژربرا، گلايول، داودي و گل‌های آپارتمانی هستند.
  • نوع سوم گلخانه‌ها هم گلخانه‌های تولید قرچ دکمه‌ای و قارچ صدفی در نظر گرفته می‌شوند.

هر آن‌چه که باید درباره سازه گلخانه و نحوه تهیه آن دانست!

امروزه تولید محصولات گلخانه‌ای بیشتر شده و شغل گلخانه‌داری به یکی از مشاغل پرطرفدار تبدیل شده است. قبل از شروع کار و احداث گلخانه باید اطلاعاتی در این زمینه کسب کرد تا از ضررهای احتمالی جلوگیری شود. تهیه سازه گلخانه یکی از روش‌های به‌صرفه و اقتصادی برای شروع این کار و کسب درآمد است. پاسخ به سوال سازه گلخانه را از کجا تهیه کنیم؛ بسیار ساده است. شرکت‌های بسیاری وجود دارند که در این زمینه فعالیت می‌کنند و خدمات ارزنده‌ای را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. مهم‌ترین کار برای تهیه سازه گلخانه، تحقیق درباره شرکت مد نظر از لحاظ اعتبار و کیفیت محصولات ارائه شده در نظر گرفته می‌شود. سپید الوند به سوالات شما در ارتباط با این‌که سازه گلخانه چیست و از کجا باید تهیه کرد، پاسخ داده و راهنمای شما خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا