اقتصادیبرترین های کسب و کارعمومی

سرمایه گذاری در استارتاپ های ایرانی

استارت آپ چیست؟

به صورت آرمانی تعریف یک استارت آپ این است: استارت آپ یک سازمان موقت هست که با هدف یافتن یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و مقیاسپذیر به وجود آمده است.

به نقل از کی خوبه برای درک بهتر این موضوع بهتر است یک مثال برای شما بزنیم. مثلاً شرکت فیسبوک در ابتدای ماه‌های اولیه فعالیت خود به هیچ وجه برنامه و پلان مشخصی نداشت؛ در واقع این شرکت توسط مارک زاکربرگ در خوابگاه دانشگاه فعالیت خود را آغاز کرد و بعد از این که با استقبال دانشجویان مواجه شد و سعی کرد تا گستره مخاطبان خود را افزایش دهد، شروع به فعالیت مستمر و البته با برنامه کرد و حالا به شرکتی غول در حوزه شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است که در حال حاضر حوزه فعالیت آن فقط به شبکه‌های اجتماعی ختم نمی‌شود. بلکه امروز شاهد آن هستیم که هر روز در حال ایجاد اتفاقات جدید و جالب در دنیای تکنولوژی است که یکی از جدیدترین آنها دنیای متاورس است.

تا حدود زیادی متوجه شدیم که یک استارت آپ دقیقاً چیست. یک استارت آپ می‌تواند یک ایده و یا یک راه حل برای یک مسئله باشد، که توسط یک یا چند نفر شروع آغاز می‌شود و با آزمون و خطاهای مختلف می‌تواند به یک پلان درست و مستمر تبدیل شود و اسم کسب و کار را بگیرد.

معرفی بهترین استارت آپ برای سرمایه گذاری در ایران

بهترین سایت خدمات: برخی از استارت آپ‌های موفق داخل ایران مثل دیجی کالا، وب سایت آگهی دیوار، اسنپ، اسنپ فود و شرکت‌هایی که فعالیت خود را از پله‌های پایین شروع کرده و امروز بسیار رشد کردند. اما در ادامه به معرفی چند ایده مناسب برای بهترین استارت آپ برای سرمایه گذاری در ایران اشاره می‌کنیم. ممکن است در حال حاضر هر کدام از این ایده‌ها داخل کشور وجود داشته باشند و یا شروع به فعالیت کرده باشند، اما شما نباید با احتمال این که رقیب بزرگ‌تری دارید و یا قبل از شما کسی ایده را شروع کرده است، کار را آغاز نکنید.

بلکه یکی از مهم‌ترین نکات برای راه‌اندازی کسب و کار استمرار و داشتن انگیزه در مسیر شغلی است. حتماً شما در طول مسیر به چالش‌ها و مشکلاتی خواهید خورد که باید توانایی حل مسئله داشته باشید و همین نکات است که می‌تواند یک استارت آپ موفق را بسازد.

ایده های استارتاپی که در ایران نیست |سایت استارت آپ اصل

راهاندازی فروشگاه اینترنتی در یک حوزه خاص

اولین ایدهای که میتوانید به عنوان بهترین استارت آپ برای سرمایه گذاری آن را شروع کنید، افتتاح فروشگاه اینترنتی است. امروز با توجه به افزایش فروشگاه‌های اینترنتی در حوزه‌های مختلف قطعاً همه ما این موضوع را درک کرده‌ایم که جهان در حال پیشرفت است و یکی از این پیشرفت‌ها ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی است.

تمرکز بر یک حوزه

اما موضوعی وجود دارد، منظور ما فروشگاهی شبیه به دیجی کالا نیست که محصولات و خدمات بسیار متنوع و گستره بزرگی را پوشش می‌دهد. بلکه شما در ابتدای کار نیاز دارید تا از یک حوضه کوچک‌تر کار خود را آغاز کنید و بعد پله به پله رشد کنید. اگر بخواهید از ابتدا با کسب و کار بزرگی مثل دیجی کالا که امروزه یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی آسیا محسوب می‌شود، رقابت کنید، قطعاً عمر کسب و کار شما بسیار کوتاه خواهد بود و نمی‌توانید آن را مدیریت کنید. پس پیشنهاد ما این است که برای شروع نیچ فعالیت کنید. نیچ به معنی تمرکز روی یک حوزه کوچک‌تر و تخصصی است.

برای مثال شما می‌توانید یک وب سایت اینترنتی راه‌اندازی کنید و لوازم جانبی موبایل را بفروشید یا برای مثال لوازم برقی آشپزخانه را به فروش برسانید. اگر تخصص خاصی دارید و یا قابلیت تامین کالاهای محدودی را دارید، می‌توانید این موضوع را به گستره کوچک‌تری هم تبدیل بکنید. برای مثال یک فروشگاه اینترنتی مخصوص فروش قاب‌های گوشی موبایل آیفون یا یک فروشگاه اینترنتی مخصوص فروش ماشین لباسشویی از جهات مختلفی برای شما مناسب است.

شناخت مخاطب

اولین موضوع این است که شما مخاطب هدف خود را بهتر می‌شناسید و می‌دانید دقیقاً چه کسانی مشتری شما خواهند بود. با کمک این موضوع می‌توانید تبلیغات کنید و بازاریابی انجام دهید. موضوع دیگر تامین راحت‌تر کالاها است. وقتی شما تعداد محدود و انگشت شماری کالا در فروشگاه خود داشته باشید، قطعاً تامین کالاهای آنها نیز آسان‌تر است و مهم‌تر از همه این‌ها شناخته شدن به عنوان متخصص در آن حوزه خاص است.

تولید محتوا

زمانی که شما به صورت مداوم و برای چند سال شروع به فعالیت در این حوزه کنید، تولید محتوا انجام می‌دهید که می‌تواند شامل موارد مختلفی مثل ویدیو متن و صوت باشد و وب سایت خود را روز به روز به بهتر می‌کنید. قطعاً بعد از یک یا دو سال در آن حوزه تخصصی خود به عنوان متخصص شناخته می‌شوید و به راحتی افراد زیادی شما را برای خرید آن محصول و یا حتی خدمات خاص انتخاب می‌کنند.

شاید در نگاه اول ایجاد یک فروشگاه اینترنتی با تنوع کالای بسیار زیاد جذاب باشد و شما حس کنید که این موضوع فروش زیادی برای شما خواهد داشت. اما تجربیات مختلف افراد و مقالات و محتواهای مختلف در حوزه شروع استارت آپ، این موضوع را نشان می‌دهد که فعالیت در یک حوزه خاص و متخصص شدن در آن می‌تواند حتی قوی‌تر از یک فروشگاه اینترنتی باشد و سود زیادی را برای شما ایجاد کند.

سیستم وامدهی به افراد دارای ایده

بهترین استارت آپ برای سرمایه گذاری دیگر، سیستم وام‌دهی به افراد خوش‌فکر است. این استارت آپ برای نخستین بار در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد و بسیار هم در حوزه متعلق به خود موفق بوده است. در این وب سایت یک روند کاری بسیار جالب اتفاق می‌افتد. فرض کنید ایده یک نفر راه‌اندازی گلخانه دارای آبیاری قطره‌ای است و می‌خواهد با یک تکنولوژی جدید یک گلخانه راه بیاندازد. این فرد تمامی محاسبات مربوطه را انجام داده و به نوعی از ایده خود مطمئن است و می‌داند اگر این کار را شروع کند، می‌تواند در یک مدت خاص مبلغ هزینه شده را برگرداند و به سودآوری برسد.

در این میان موضوعی وجود دارد؛ این شخص سرمایه مورد نیاز برای شروع این کسب و کار را ندارد. در حالت عادی احتمالاً فرد بی‌خیال ایده خود می‌شود یا مجبور است برای شروع آن وام بگیرد. حالا وب سایتی که در ابتدا به آن اشاره کردیم، می‌تواند به این فرد کمک کند؛ افراد مختلفی که در این وب سایت حضور دارند با بررسی استارت آپ‌های مختلف مبلغ مورد نیاز برای شروع کسب و کار را در اختیار فرد می‌گذارند و مبلغ مورد نظر فرد را تامین می‌کنند.

تنها موضوعی که این وسط اهمیت دارد، این است که فرد بتواند به طور کامل کسب و کار خود را پرزنت کرده و پیشنهادی ردنشدنی و جذاب برای افراد سرمایه‌گذار داشته باشد. ایده‌ای که معرفی کردیم یکی از مناسب‌ترین و بهترین ایده‌های استارت آپی خواهد بود. شما می‌توانید با راه‌اندازی یک وب سایت و ایجاد چنین بستری برای افراد دارای ایده، کسب درآمد کنید. سرمایه‌داران را به کسانی که قصد راه‌اندازی استارت آپ دارند، متصل می‌کنید و در این بین درآمدی را برای خود ایجاد خواهید کرد.

ایجاد یک بستر برای نظردهی روی تجربه استفاده از محصولات

یکی دیگر از ایده‌های جالب و ناب برای شروع به عنوان بهترین استارت آپ برای سرمایه گذاری ، ایجاد یک بستر مناسب برای بررسی و نظردهی در مورد کالاهای مختلف است. قطعاً همه ما تجربه کرده‌ایم که قصد خرید کالایی را از یک وب سایت یا فروشگاه اینستاگرامی را داشته‌ایم. اما مشاهده توضیحات و حتی عکس و ویدیوهای مرتبط با آن محصول ما را به خرید ترغیب نکرده است و همچنان شک داشتیم که آیا واقعاً این محصول مناسب ما خواهد بود یا خیر.

اینجاست که کامنت یا نظرات موجود در وب سایت‌های اینترنتی یا پیج اینستاگرامی به کمک ما می‌آید. یکی از خصلت‌های انسان این است که وقتی می‌بیند هم نوع خود از خدمات یا محصولی استفاده کرده و از آن رضایت داشته است، آن فرد هم ترغیب به استفاده از آن محصول یا خدمات می‌شود. به نوعی یکی از بهترین راه‌ها برای ترغیب به خرید، نظرات آدم‌های دیگر از آن محصول است. اما خب وب سایت‌های کمی وجود دارند که نظرات مناسب و کاملی در آنها وجود داشته باشد.

استارتاپی که قصد معرفی آن را داریم دقیقاً همین است. یک وب سایت اینترنتی که بتواند نظرات و نکات مختلف مربوط به یک محصول را از طریق افرادی که تجربه خرید و به کارگیری آن را داشتند در وب سایت قرار دهد و این موضوع را در اختیار کاربران دیگر بگذارد. در واقع با این کار یک بستر بسیار مناسب به وجود خواهد آمد که نظرات کاملاً واقعی و به دست آمده از استفاده کاربران در یک وب سایت قرار می‌گیرد و افرادی که قصد خرید یک محصول را دارند، با آن نظرات می‌توانند بهترین تصمیم را بگیرند.

این استارت آپ می‌تواند بسیار ایده جالب و مناسبی باشد. علی‌الخصوص برای کالاهایی که الکترونیکی و دیجیتال هستند و تصمیم خرید آنها کمی برای افراد سخت‌تر است

دکمه بازگشت به بالا