سقاخانه آئین سنتی عزاداری حسینی در بروجرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، مدیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری بروجرد گفت: با آغاز ماه محرم بسیاری از بانوان بروجردی، اتاقی از خانه خود را با پارچه‌های سبز و سیاه، لباس عزا پوشانده و آن را تکیه‌ای برای عزاداری و سوگواری سید الشهدا (ع) در نظر می‌گیرند.

 

سقاخانه آئین سنتی عزاداری حسینی در بروجرد

کامران حسینی افزود:در این سقاخانه‌ها که نام آن‌ها را تکایای خانگی نیز می‌توان گذاشت،منبری به یاد منبر سیدالشهدا در گوشه‌ای از اتاق رو به قبله گذاشته می‌شود و با چراغانی و آذین بندی آن و گذاشتن شمع در هر پله از منبر به یاد غربت و غریبی سیدالشهدا آن را روشن می‌کنند.

 

حسینی گفت: برخی از خانواده‌ها سقاخانه‌های خود را بعد از ظهر و برخی دیگر شب باز می‌کنند و تا پاسی از شب میزبان میهمانان سیدالشهدا می‌شوند و با شربت و نان شیرمال و خرما و نقل و گلاب از آن‌ها پذیرایی می‌کنند.

 

سقاخانه آئین سنتی عزاداری حسینی در بروجردبه گفته وی در ماه محرم و صفر این سقاخانه حال و هوای دیگری به خود می‌گیرد و قریب به یک هزار چراغ نفت سوز در آن روشن می‌شود.

سقاخانه‌های بروجرد  با قدمت ۱۵۰ ساله به شماره ۶۹۰ در سال ۱۳۹۱ در فهرست آثار معنوی کشور ثبت ملی شده است.

 

حجت الاسلام موسوی مدیر تبلیغات اسلامی بروجرد گفت: شهرستان بروجرد با  ۷۵۰ هیئت مذهبی، هزار و ۱۱۰ مداح و ۲۲۸ مداح آماده برگزاری مراسم عزاداری سید و سرور شهیدان و شهدای دشت کربلاست.

دکمه بازگشت به بالا