عمومی

سفر به فرهنگ و آئین‌های سنتی مردمان لر – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استانداری ها: آغاز تعطیلات نوروزی در قلعه فلک آسمانی هااینجا مملو از مسافران و گردشگرانی است که از سراسر ایران اسلامی برای بازدید از این اثر ملی و شاهکار معماری ایرانی و همچنین موزه باستان شناسی و مردم شناسی این قلعه باشکوه در خرم آباد می آیند.

موزه مردم شناسی استان لرستان به عنوان یکی از غنی ترین موزه های مردم شناسی کشور در اردیبهشت 1381 در قلعه فلک قرار دارد. آسمانی هااین موزه افتتاح شد و شامل 12 تالار و راهرو است خوش آمدی در ارتباط با او صحنه هایی بسیار بدیع و چشمگیر از زندگی اصیل اهالی لرستان به نمایش گذاشت.

سفر به فرهنگ و اعتقادات قوم لر

از اشیای به نمایش گذاشته شده در موزه می توان به باورهای ساکنان این دیار در مورد زخم و زایمان، وسایل نورپردازی سنتی، نوشت افزار و لوازم مربوط به آن، پوشاک سنتی مردان و زنان، ابزار و صنایع کشاورزی بومی، موسیقی محلی، آهنگری محلی، گالری عکس مناظر اشاره کرد. و زندگی مردم، صحنه های عروسی، گالری عکس دوره قاجار.

سفری به فرهنگ و آیین های سنتی قوم لر

همچنین صنایع دستی سنتی، آهنگری، لحاف کاری، ورشو و ظروف مهمان موازی، مجالس عزاداری و مقبره های کنده کاری شده، سالن فیلم و اسلاید، مرد خسته، سیاه چادر بافی، قالیچه، گلیم، جاجم، نمایش نمونه های کامیون بافی، مدل سیاه چادر، صحنه های زنان عشایر و روستایی، سالن موسیقی و نمایش انواع ماشین های کامیون و شخصیت های قابل توجه از موسیقی لرستان، صحنه شکار، آسیاب آبی و تالار ابزار و ظروف پخت و پز و … از دیگر جاذبه های این موزه است.

موزه مردم شناسی آسمان; نمایشی فراموش نشدنی از فرهنگ این سرزمین

این گروه با علاقه جری ابزار و تجهیزات گرد می آورد از صحنه های واقعی زندگی روزمره مردم، چیدمان صحیح آنها در ویترین ها و صحنه های خلق شده، صحنه های فراموش نشدنی را در ذهن هر بیننده ای به جا می گذارد.

در سالن اول موزه چیزهای مربوط به زایمان آغاز می شود که شامل اشیایی از اعتقادات باستانی مانند طلسمات و مهره های الاغ است.kk)، آویز اسپند (دی دی)، قاب قرآنریش پر، پر خروس، سر کبک، مهره های رنگی و … است.

ظروف و وسایل روشنایی از قبیل چراغ، چراغ چراغ، چراغ موشی، ادوات تحریر مانند کتب قدیمی، خودکار، مرکب، لیوان عتیقه، اعمال و همچنین موارد مربوط به ایام محرم، عزاداری و تعزیه، زیور لباس مردانه و زنانه. . اینکه زنان قبیله هنگام شادی لباس های خود را می پوشند از جمله مواردی است که در این تالار به نمایش گذاشته شده است.

سفری به فرهنگ و آیین های سنتی قوم لر

در اینجا مجموعه ای از اشیاء و صحنه های مربوط به کشاورزی است که در آن کشاورز در حالی که درو می کند از یک طرف سوار می شود. فنجان صداهای چوبی و غنایی محلی برای رفع خستگی به نظر می رسد که گویی در کنار خرمنجه نشسته است، از سوی دیگر، مردی پس از کاشت بذر جدید، زمین را با گاوآهن شخم می زند.

در همان نزدیکی، ظاهر آهنگر یا صنعتگر محلی که ابزار کشاورزی را آماده می کند، نمای دیگری از زندگی بومی راستان را تداعی می کند.

سالن عروسی؛ صدای مهیج ساز دهل

گالری عکس: در این گالری مجموعه ای از تصاویر طبیعت و مردم به نمایش گذاشته شده است که با نگاهی به انواع زیبایی های طبیعی، چهره های اصیل و نحوه زندگی در دل طبیعت می توان آن ها را مشاهده کرد. خشمگین من لرستان را می فهمم.

تالار عروسی: در تالار عروسی با صدای شور خشمگین ساز و دال عروس را که با مادیان سفید تزئین شده است بیاورید، مردان و زنان در حال رقصیدن دور نوازندگان محلی و عروس و داماد صحنه هایی هستند که شما را به این عروسی دعوت می کنند.

سفری به فرهنگ و آیین های سنتی قوم لر

تصاویر قاجار: در راهروی متصل به تالار تجاری محلی، تصاویری از دوره قاجاریه به چشم می خورد. این تصاویر مربوط به سران ایلات و طوایف لر در دوره قاجاریه است. اصل این عکس ها در آلبوم خانه سلطنتی کاخ گلستان نگهداری می شد.

مجلس عزا، نوای عزا

تالار آثار و ظروف: در زیر طاق‌های این تالار، مجموعه‌ای از تندیس‌های استادان بازرگانی سنتی مانند پیر مرد. کف، ورشو ساز، سراج، جف دوز، ابزار سواری و شکار و ظروف مهمان موازی چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند و او را با دنیایی از رمز و راز و تکنیک های سنتی آشنا می کند که روزگاری پیشتاز سرزمین سازی ایران بوده است.

تالار عزاداری: در طنین غم انگیز صدای و صدای ماتمشعرصحنه هایی از مراسم چهره پردازی که در این سالن پخش می شود. توده ها مردان و زنان آهنگر با لباس های سفید با کلاه گیس های بریده شده و فرورفتگی شما را به یاد تصاویری از بخش شاهنامه می اندازد.

سفری به فرهنگ و آیین های سنتی قوم لر

تالار تئاتر: بازدیدکنندگان با ایجاد سالن تئاتر این امکان را دارند که از طریق سامانه صوتی و تصویری موزه، آثار فرهنگ و تاریخ لرستان را مشاهده کنند.

سالن بافت اصلی: مرد خسته در حال حرکت موتابهبادیه نشینان در سه تالار در حال بافتن چادر سیاه، گلیم، فرش و جاجیم با بهترین تکنیک ها و زیبایی هستند. سلام قابل مشاهده است.

سیاه چادرهای بادیه نشین میزبان ورود مهمانان نوروزی است

تالار عشایری: در این سیاه چادر (داوور“به نظر می رسد که حدود پنج برابر کوچکتر از یک چادر سیاه واقعی است. این چادر سیاه نمونه ای از سکونتگاه بادیه نشینان در منطقه است.”انسان» کودشت که با لوازم جانبی آن در معرض دید عموم قرار گرفت.

سفری به فرهنگ و آیین های سنتی قوم لر

از دیگر موضوعاتی که در این اتاق به چشم می خورد، فعالیت های روزمره زنان عشایری است که نقش عمده ای در زندگی ایلیاتی ایفا می کنند، زنی که چنگ آب به دست دارد و زن در حال چرخیدن. ریسی، زن در یک سبد پارچهزنی در آغوش گرفته، زنی غذا آماده می کند و نوزادش را در تخت می خواباند آه تو یک شهروند و یک زن هیزم می آورند و صحنه هایی که هر روز در زندگی قبیله ای و روستایی زنان تکرار می شود.

موسیقی لری، دوقلوهای سرزمین بلوط و برنز

تالار موزیک: موسیقی لوری بخشی جدایی ناپذیر از زندگی اوست که از زمان پیدایش با آن همراه بوده است، که قدیمی ترین آن را می توان در «شعر» ها و “هوره» ها و آهنگ های شادی و عشق جستجو کردن کرد.

تالار موسیقی موزه مردم شناسی لرستان با مجموعه ای از سازهای بادی مختلف از جمله راز ما، کارنا، دوزلکریستال ها و وسایل طارق الباب آه تو مثل همه انواع دال و همچنین سازهای زهی در انواع مختلف مانند تنبور و ویولن به ویژه نوازندگی زنده به یاد علی رضا حسین. خاناتچه کسی در نما، توجه هر علاقه ای را در دست خود نشان می دهد مندی جذب می کند.

سفری به فرهنگ و آیین های سنتی قوم لر

تندیس آقای شمیرزا مرادی راز ما نواز معروف لرستانی و زنده یاد طبل «امامقلی امامی» نواز کودشتی در آینده نزدیک به این گروه اضافه خواهد شد.

سالن پخت و ماهیگیری

تالار شکار: در گذشته ای نه چندان دور، شکار یکی از راه های امرار معاش مردم لوار بود که در زمستان در کبک به شکار می پرداختند. هامر با degume (پرده های رنگارنگ برای فریب کبک ها در زمستان) منظره ای است که در این اتاق دیده می شود.

اتاق پخت: نان اصلی اکثر این غذای بشری بوده که از زمان های قدیم تا به امروز تهیه می شده است می آورد سلام تنوع اختراع شده، در این اتاق بخشی از تکنیک است می آورد ها شامل یک آسیاب آبی 3 برابر کوچکتر از اندازه واقعی، یک آسیاب دستی مانند «چفت کردن سال“یا”چفت کردن هر “و”گلوی پرندهکه برای خرد کردن غلات و همچنین برای تهیه نان محلی زنان استفاده می شود.ناله آه توتیری در کنار عکس هایی از موضوعات مرتبط با پخت نمایش داده می شود.

سفری به فرهنگ و آیین های سنتی قوم لر

برای بازدید از نمونه های فرهنگ، تمدن و تاریخ مردم لرستان به موزه مردم شناسی قلعه فلک مراجعه کنید. آسمانی هابازدید برای مشاهده اوج هنر و خلاقیت مردم لور ضروری است.

دکمه بازگشت به بالا