عمومی

سیزده پرسش رایج درباره دوز چهارم واکسن کرونا

مهمترین فایده و دلیل تزریق واکسن کووید 19، پیشگیری از شکل حاد بیماری است که منجر به بستری شدن در بیمارستان یا عوارض جدی و مرگ ناشی از آن می شود، بنابراین احتمال ابتلا به بیماری حتی احتمال ابتلا همچنان وجود دارد. عفونت شکل شدید بیماری اما احتمال وقوع این رویداد در افراد کاملاً واکسینه شده بسیار کمتر از افراد واکسینه نشده است.

به گزارش دیباروز، در ادامه می توانید پاسخ سیزده سوال متداول در مورد نوبت چهارم واکسن کرونا را بخوانید:

1. هنگام تزریق نوبت چهارم واکسن باید از واکسن خاصی استفاده کرد؟

انواع واکسن های موجود در مراکز واکسیناسیون را می توان به عنوان یادآوری استفاده کرد. بنابراین توصیه می شود تمام افرادی که بیش از شش ماه از تزریق قبلی خود می گذرد واکسن بزنند. دریافت دوز تقویت کننده از هر نوع واکسنی مهمتر از دریافت نوع خاصی از واکسن است.

2. نوع واکسن دوزهای قبلی مربوط به دوره چهارم است یعنی واکسنی که به ما زدند چیست و الان چه کار می کنیم؟

دریافت دوز تقویت کننده مهمتر از نوع واکسن است.

3. اگر فردی هنوز واکسینه نشده باشد می تواند نوبت چهارم را مصرف کند یا فقط برای افرادی است که دوز اول و دوم و سوم را مصرف کرده اند؟

فردی که در برابر کووید-19 واکسینه نشده است، بیشتر در معرض خطر عفونت است. بنابراین این فرد باید در اسرع وقت به بیمارستان مراجعه کند و اولین دوز واکسن را دریافت کند و یک ماه بعد نوبت دوم را دریافت کند.

4. واکسن های ایرانی چقدر از نظر کیفیت و کارایی قابل اعتماد هستند؟

تمامی واکسن های تولید داخل طبق استانداردهای بین المللی و داخلی تحت بررسی های بالینی قرار گرفته اند و نتایج بسیار خوبی در مقایسه با واکسن های وارداتی به دست آورده اند. همچنین مقایسه وضعیت آلودگی در ایران و کشورهای اروپایی نشان دهنده همین نتیجه واکسیناسیون در کاهش بستری شدن و مرگ و میر ناشی از این بیماری است. در حالی که واکسن های مختلفی استفاده شده است.

5. برخی می گویند فقط باید واکسن کرونا را که یک پروتئین ماهیتی است بزنیم. بقیه تاثیری نداره این درسته؟

انواع واکسن های موجود در مراکز واکسیناسیون را می توان به عنوان یادآوری استفاده کرد. بنابراین به تمام افرادی که بیش از شش ماه از قرار قبلی خود می گذرد توصیه می شود واکسن بزنند. دریافت دوز تقویت کننده از هر نوع واکسنی مهمتر از دریافت نوع خاصی از واکسن است.

6. آیا با مصرف واکسن در مقابل ویروس کرونا مصون می شویم و او دوباره به ویروس کرونا مبتلا نمی شود؟

مهمترین فایده و دلیل واکسن کووید-19 این است که از شکل خطرناک بیماری که منجر به بستری شدن در بیمارستان یا عوارض شدید و مرگ می شود، جلوگیری می کند. احتمال وقوع این رویداد در افراد کاملاً واکسینه شده بسیار کمتر از افراد واکسینه نشده است.

7. احتمال عوارض ناشی از واکسیناسیون در بدن چقدر است؟

بیش از سه میلیارد واکسن کووید 19 در کشورهای مختلف دنیا تزریق شده است و بیش از 150 میلیون تزریق واکسن کرونا در ایران داریم. خوشبختانه عوارض جانبی واکسن ها عموماً خفیف و قابل تحمل است. عوارض جانبی اصلی درد در محل تزریق، بی حالی، ضعف یا خستگی است که در عرض دو یا سه روز از بین می رود که در مقایسه با درد و رنج ناشی از کووید-19 و عوارض شدید آن کاملا قابل قبول است.

8. تفاوت واکسن آسترازنکا با واکسن های ایرانی چیست؟

واکسن‌های کووید-۱۹ با فناوری‌های مختلفی تولید شده‌اند. در تولید واکسن AstraZeneca از آدنوویروس شامپانزه (که برای انسان بیماری زا نیست) به عنوان ناقلی برای انتقال جزء آنتی ژنی ویروس کووید-19 استفاده شد و بر اساس ناقل نامگذاری شده است. سایر واکسن‌ها با تکنیک‌های مختلف مانند تکثیر ویروس و سپس غیرفعال‌سازی (واکسن ویروس غیرفعال)، با استفاده از بخشی از ژنوم ویروس کووید-19 به عنوان آنتی‌ژن و تکثیر در سویه‌های سلولی (واکسن پروتئین نوترکیب) یا بخشی از زنجیره ژنوم ویروس (RNA) و تولید واکسن (واکسن های ژنی).

9. مدت زمان تزریق IV واکسن چقدر است؟ آیا تا پایان سال هنوز باید واکسن بزنیم؟

وضعیت بیماری کرونا در دنیا و داخل کشور به دقت رصد می شود و بر اساس آخرین اطلاعات علمی مرتبط با تزریق واکسن کووید-۱۹ تصمیم گیری می شود. بنابراین، یادآوری یا عدم تذکر دیگری به شرایط، اطلاعات و یافته های جدید در ماه های آینده بستگی دارد. برخی از محققان بر این باورند که ممکن است ادامه واکسیناسیون سالانه برای حفظ ایمنی در برابر ویروس کووید-19 ضروری باشد.

10. آیا برای نوبت چهارم واکسن محدودیت سنی وجود دارد؟

به تمام افراد بالای 18 سال که شش ماه از تزریق قبلی گذشته است توصیه می شود که یک یادآوری دریافت کنند. افراد در گروه سنی 12 تا 18 سال، در صورتی که بیماری های سیستم ایمنی به خطر افتاده یا بیماری های زمینه ای شدید داشته باشند، در صورت سپری شدن شش ماه از آخرین نوبت، کاندید دریافت نوبت یادآوری واکسن هستند. افراد زیر 12 سال نیازی به دریافت قرارهای یادآوری ندارند.

11. بیماران سرطانی و مبتلایان به سرطان از چه نوع واکسنی استفاده کنند؟

می توان از تمام واکسن های موجود استفاده کرد.

12. آیا فرد مبتلا به سرماخوردگی یا کرونا می تواند واکسینه شود؟

به افراد مبتلا به کرونا توصیه می شود حداقل یک ماه پس از بهبودی صبر کنند و سپس واکسینه شوند.

13. آیا برای زدن واکسن باید روزه بگیریم یا بعد از آن باید دستورات خاصی را رعایت کنم؟

برای دریافت واکسن نیازی به روزه گرفتن نیست. پس از دریافت واکسن، حضور 15 تا 20 دقیقه در مرکز واکسیناسیون توصیه می شود. به افرادی که سابقه ضعف شدید دارند باید بعد از هر بار تزریق و یا نمونه خون از فرد تزریق کننده گفته شود و پس از تزریق چند دقیقه استراحت کرده و دراز بکشند. برای دریافت واکسن توصیه می شود قبل از مراجعه صبحانه بخورید. نوشیدن مایعات بیشتر در روز اول و دوم پس از تزریق واکسن مفید است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا