علمی و پزشکی

شیوه استاندارد تست انسانی واکسن کرونا /آزمایش «دو سو کور» چیست؟

رئیس مرکز تحقیقات ویروس در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روش استاندارد آزمایش انسانی واکسن کرونا را توضیح داد.

دکتر سید علی رضا ناجی در مصاحبه با آژانس دانشجویی پاکستان وی در مورد روشهای استاندارد آزمایش انسانی واکسن کرونا گفت: “برای آزمایش داروهای جدید یا واکسن در آزمایشات بالینی ، این مطالعات” دوسوکور “و” دارونما “باید با استفاده از دارونما انجام شود.

وی افزود: “مطالعات دوسوكور به این معنی است كه نه فرد دریافت كننده دارو یا واكسن و نه شخصی كه دارو یا واكسن را به داوطلب تزریق می كند ، نمی داند كه ماده تزریقی واكسن اصلی است یا مشابه واكسن تزریقی است.” بنابراین ، در این نوع مطالعه دو طبقه افراد وجود دارد؛ کسانی که واکسن واقعی دریافت می کنند و کسانی که واکسن دارونما دریافت می کنند.

ناگی ادامه داد: پس از مدت زمان مشخصی از تزریق واکسن یا نیمه واکسن ، نتایج این داده ها به طور مخفیانه برای تیم متخصص ارسال می شود و پس از مقایسه و سایر اقدامات علمی ، نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. این روش فقط در مورد واکسن کرونا ، بلکه در مورد همه واکسن ها اعمال نمی شود.

وی گفت: “یكی از اهداف مطالعات دوسوكور اندازه گیری اثر تلقین است. این دارو در مورد دارونما و افرادی كه ممكن است دارو یا دارونما مصرف كنند استفاده می شود.”

رئیس مرکز تحقیقات ویروس های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: درست است که نه داوطلب و نه تزریق کننده واکسن نمی دانند آنچه تزریق کرده اند واکسن است یا نیمه واکسن.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا