علمی و پزشکی

ماجرای تورهای مسافرتی واکسیناسیون کرونا / آخرین وضعیت واکسن ایرانی کووید

دبیر کمیته اخلاق ملی تحقیقات در وزارت بهداشت در مورد اطلاعیه های برخی تورهای گردشگری به منظور واکسیناسیون علیه کرونا و احتمال این واکسیناسیون برای مهاجران ، در شرایط دسترسی محدود به این واکسن و همچنین مطالعه علوم انسانی واکسن کرونا ایرانی توضیح داد.

دکتر.. احسان شمسی کوسکی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایرانوی درباره برخی تورهای مسافرتی برای تزریق واکسن کرونا و سفر به کشورهایی که واکسیناسیون را آغاز کرده اند ، گفت: “لازم به ذکر است که واکسن کرونا در حال حاضر به میزان محدودی در جهان پخش شده است و حتی کشورهایی که واکسیناسیون را علیه کرونا آغاز کرده اند نمی توانند به همه ساکنان آنها برسند.” واکسیناسیون با هم انجام می شود ، اما تزریق واکسن بر اساس اولویت ها در اولویت قرار دارد.

امکان واکسیناسیون علیه کرونا برای مهاجران یا شهروندان سایر کشورها ؛ آره یا نه؟

وی افزود: “به طور كلی می توانم به یقین بگویم كه در یك كشور ، شهروندان سایر كشورها در اولویت اول واكسیناسیون علیه كرونا نیستند. زیرا مردم عادی در این كشورها اولویت اول نیستند زیرا تعداد واكسن ها در جهان در حال حاضر بسیار محدود است. بنابراین ، در حالی كه مردم حق مسافرت دارند و هیچ کس از نظر قانونی نمی تواند مانع سفر آنها شود ، زیرا در حال حاضر تزریق واکسن کرونا به یک کشور برای مهاجران یا شهروندان سایر کشورها امکان پذیر نیست.

توزیع در سیستم دولتی است و سختگیری حتی در مورد یک واکسن کرونا وجود دارد

سودآوری و خطرات تزریق مواد غیراستاندارد به دور واکسن

شمسی کوسکی ادامه داد: اگرچه این مسئله ممکن است باعث سو abuse استفاده برخی افراد شود ، بنابراین ممکن است به کشوری سفر کنند که قول واکسیناسیون آنها را علیه ویروس کرونا بدهند اما چیزی دریافت می کنند که از استانداردهای لازم برخوردار نیست ، زیرا واکسن های کرونا اکنون در سیستم های بهداشتی توزیع می شود که البته این سیستم ها نیز هستند. دولتی است و در مورد هر شماره واکسن یک سری دقیق وجود دارد. بنابراین سفر به کشوری برای دریافت واکسن کرونا افراد را در معرض سو abuse استفاده قرار می دهد ، به این ترتیب ذی نفعان می توانند آنها را به بهانه تزریق واکسن کرونا و دریافت مبالغ زیادی از آنها به کشورهای دیگر منتقل کنند و سپس ممکن است مواد غیر استاندارد را به مردم تزریق کنند. چون قاعدتاً در حال حاضر ، سیستم های بهداشتی کشورها واکسیناسیون را در سطح جهانی اعلام نکرده اند.

وی گفت: “من می دانم که بعید است کشوری واکسن کرونا را تا حدی تزریق کند که بخواهد واکسن کرونا را به شهروندان سایر کشورها تزریق کند.” واکسیناسیون یک رویه کاملاً فنی و علمی است. واکسنی که وارد بازار می شود ممکن است برای همه مناسب نباشد. بنابراین ، یک شرکت گردشگری نمی تواند اعلام کند که مردم مردم را به کشوری خاص می برند و واکسن کرونا را به آنها تزریق می کنند. این یک کار کاملاً علمی است و اگر کسی بخواهد آن را انجام دهد ، باید از طریق سیستم پزشکی کشورها باشد.

تبلیغات بدون مبنای علمی

شمسی کوسکی تأیید کرد: من فکر می کنم که این نوع تبلیغات جنبه علمی ، فنی و حقوقی ندارد و به احتمال زیاد این اقدامات روشی است که ممکن است موجب آزار افراد شود ، البته در برخی از کشورهای ثروتمند ، در آینده ممکن است دسترسی کافی به واکسن کرونا برای دریافت واکسن داشته باشند. اتباع کشورهای دیگر ، اما این روش در حال حاضر وجود ندارد و مردم نباید به این تبلیغات توجه کنند.

من نمی دانم که آیا واکسن کرونا به ترکیه داده شده است یا نه ، اما به طور کلی اگر واکسن کرونا به ترکیه داده شود ، در این صورت محدودیتی برای اولویت دادن به آنها و تزریق آنها بر اساس اولویت به مردم کشورشان وجود دارد. و حالا وضعیت واکسن کرونا ویروس در دنیا به حدی نیست که فرد بخواهد به عنوان یک جهانگردان واکسیناسیون به کشور دیگری برود. با این حال ، با توجه به جنبه های فنی واکسیناسیون و عوارض و مشکلاتی که ممکن است ایجاد شود ، انجام چنین کاری برای افراد مطلقا توصیه نمی شود.

آخرین مورد واکسن کرونا ایرانی

دبیر کمیته ملی اخلاق در تحقیقات در وزارت بهداشت بحث خود را در مورد مطالعات انسانی برای واکسن کرونا ایرانی ادامه داد: در مجموع ، واکسن کرونا تاکنون توسط کمیته اخلاق تحقیقات ایران تأیید شده است. البته باید توجه داشت که صدور مجوز کمیته اخلاق به معنای مجوز شروع مطالعات انسانی نیست ، اما این مجوز یکی از مدارکی است که سازمان غذا و دارو به عنوان یکی از نهادهای نظارتی در کشور مورد نیاز است. پس از صدور این مجوز ، سازمان غذا و دارو سایر ملاحظات فنی را بررسی کرده و سپس مجوزی به نام CTA ، مجوز آزمایش های بالینی یا مجوز آزمایش انسانی صادر می کند. اکنون با صدور CTA ، این شرکت می تواند مطالعات انسانی خود را آغاز کند ، اما مجوز کمیته اخلاق مهمترین پیش درآمد صدور این مجوز است. تاکنون کمیته اخلاق در تحقیقات تنها یک واکسن ویروس کرونا را پس از یک بررسی جامع و دو جلسه اضطراری مجاز دانسته است.

تجربه انسانی مرحله اول واکسن کرونا ایرانی بر روی 50 نفر

مطالعه انسانی را آغاز کنید تا منتظر مجوز از سازمان غذا و دارو باشید

شمسی کوسکی تأیید کرد: البته مرحله اول مطالعه انسانی واکسن کرونا مجوز گرفت. در مرحله اول ، واکسن در حدود 50 نفر در حال آزمایش است. اگر مرحله اول با مشکلی روبرو نشود و افراد مرحله اول را با خیال راحت پشت سر بگذارند ، در این صورت مرحله دوم بر اساس داده های مرحله اول بررسی می شود و اگر مشکلی وجود نداشته باشد ، مجوز مرحله دوم صادر می شود تا اینکه وارد مرحله سوم و سپس اجازه ورود به بازار می شویم. به من داده شود بنابراین باید منتظر ماند تا نتایج مرحله اول را ببینیم.

وی تأکید کرد: در مرحله اول افراد به تدریج وارد تحقیق می شوند. در حال حاضر منتظر هستیم سازمان غذا و دارو CTA را برای شروع تحقیقات منتشر کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا