علمی و پزشکی

لزوم جذب نیروی جدید پرستاری همراه با آموزش مستمر و آماده سازی

دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر لزوم آموزش مداوم برای پرستاران ، اظهار داشت: درست است که کمبود نیرو داریم ، اما کارمندان جدید باید مرحله معرفی و ادغام را طی کنند ؛ این بدان معنی است که استخدام به تنهایی کافی نیست و باید استخدام همزمان با آموزش و آمادگی مداوم انجام می شود.

دکتر علی درفش پور در گفت وگو با دیباروزوی با تأکید بر اینکه مهمترین مشکل پرستاری در جهان و ایران کمبود حاد پرسنل پرستاری است ، اظهار داشت: بیماری کرونا این مسئله را واقع بینانه تر کرده است ، زیرا بیماران به مراقبت بیشتری احتیاج دارند ، با این وجود هنوز بیماریهای دیگری وجود دارد که هم اکنون وجود دارد. در چنین شرایطی ، حدود یک سوم پرستاران فعال کشور تاکنون به این بیماری مبتلا شده اند.

وی افزود: ما حدود 195 دانشكده پرستاری در كشور داریم ، اما در زمان آمدن كرونا ، چه مقدار برای آموزش پرستاری هزینه كردیم؟ ما چنین چیزی را در دانشکده های پرستاری نمی بینیم و تاکنون منبعی برای آموزش پرستاران در بحران عروق ویروس کرونا نداشته ایم. پرستاران فعال نیز نیاز به آموزش مجدد دارند که این امر نیز به منابع مالی و انسانی نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون اقدامات نسبتاً خوبی برای جبران کمبود پرسنل پرستاری انجام شده است ، افزود: البته نباید فراموش کنیم قبل از اینکه یک تازه کار به یک پرستار حرفه ای تبدیل شود مراحل مختلفی وجود دارد. نیروی جدید باید مرحله تعریف و سپس مرحله ادغام را پشت سر بگذارد. این بدان معنی است که استخدام به تنهایی کافی نیست و استخدام باید با آموزش و آمادگی مداوم همراه باشد. ما به ازای هر تخت سالمندان به 2.5 نفر نیاز داریم ، در حالی که این تعداد در کشور حدود 0.8 است. در بخش مراقبت های ویژه که اساس کار مراقبت محور بیمار است ، به پرستار نیاز داریم.

درویش پور در مورد پذیرش رشته پرستاری در سالهای اخیر اظهار داشت: افزایش پذیرش رشته پرستاری نه تنها در ایران بلکه در جهان نیز اتفاق می افتد. مشاغلی وجود دارد که به سمت مکانیزه شدن و کاهش اشتغال نیروی کار پیش می روند ، اما پرستاری یکی از مشاغلی است که از امنیت شغلی بالایی برخوردار است. زیرا هیچ ربات یا ماشینی نمی تواند جای پرستار را بگیرد. از طرف دیگر ، نیاز به پرستاری در جهان روز به روز در حال افزایش است و به طور کلی ، 60 درصد نقاط قوت سیستم بهداشتی درمانی کشورها ، پرستاران هستند.

او اضافه کرد: حتی پس از بحران کرونا ، با توجه به اینکه جامعه ما در حال پیر شدن است و نیاز به پرستار ما افزایش می یابد ، ما همچنان به کادر پرستاری نیاز داریم. همه این عوامل باعث افزایش محبوبیت این رشته می شود. پرستاری یک حرفه استراتژیک برای کشورها است و بسیاری از کشورها حتی در صورت داشتن ویزای اختصاصی پرستاری به این رشته توجه زیادی دارند. زیرا آنها از مزایای پزشکان پرستار برای سیستم بهداشتی خود می دانند. انگلستان بنیانگذار پرستاری مدرن است اما از آنجا که به اهمیت این رشته پی می برد ، برای پرستاران ویزای ویژه صادر می کند و به دنبال جذب پرستار است. وقتی تقاضای مهاجرت ، اهمیت پرستار و شرایط کار بهتر وجود دارد ، مهاجرت افزایش می یابد.

دانشیار پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: پرستاری در کشورهای پیشرفته یک حرفه مستقل محسوب می شود و به آنها پروانه کسب صلاحیت حرفه ای اعطا می شود. این تقاضای پرستاران کشورمان نیز هست اما خیلی مورد توجه قرار نگرفته است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا