علمی و پزشکی

پیگیری تعرفه‌های خدمات پرستاری در وزارت بهداشت / لزوم ساماندهی خدمات پرستاری در منزل

با توجه به شفافدکتر بهرام عین الله در جشن روز پرستار گفت: ما در ایران هستیم. ایران نام بزرگی است و وقتی نام ایران در مجامع بین المللی مطرح می شود همه با احترام به این نام نگاه می کنند. چرا که ایران یعنی امام و ولی فقیه و …. امروز نام ایران نامی گرانبهاست و بر تن قدرت های بزرگ و ظالمان می لرزد. ما ایران قدرتمند و قدرتمندی داریم. در واقع ما داریم تاریخ می سازیم. اگر الان به هشت سال دفاع مقدس برگردیم، می بینیم که در آن تاریخ هشت ساله چه کردیم. تاریخ برگشت ناپذیر است و رسالت همه در تاریخ همزمان انجام می شود.

وی افزود: اقدامات جامعه پزشکی را می توان به پیش کرونری، عروق کرونا و پس از کرونری تقسیم کرد. قبل از کرونا دوران باشکوهی از دفاع مقدس در پزشکی داشتیم که شاید در تاریخ جنگ‌های جهانی بی‌سابقه بود. در کدام جنگ نیروهای بهداشت در خط مقدم بودند؟ جامعه پزشکی و پرستاری ما در خط مقدم، زیر آتش دشمن، حمله شیمیایی آن، مجروحان و شهدا حضور داشتند. این یک افتخار تاریخی بود.

عین الله گفت: «جامعه پزشکی ما یک جامعه موفق در جهان است. جواهر علم و دانش در کشور ما در جامعه پزشکی نهفته است. ما نه تنها در کشورمان به درمان بیماری ها می پردازیم، بلکه کشورهای همسایه نیز برای درمان به ایران می آیند. با افتخار می توان گفت که علوم پزشکی ما مجهز به آخرین دانش بشری است. اما دشمن ترسو به جامعه پزشکی حمله کرد. متأسفانه قبل از کرونا در بسیاری از نشریات، فضای مجازی و … شاهد بودیم که گروه پزشکی مورد حمله یک نامرد قرار گرفت. ما حتی این حمله را از خودی ها هم دیدیم.

وزیر بهداشت گفت: صفحه جدیدی از تاریخ با کرونا رونق گرفت. در کرونا، بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به امکانات خود بسیار افتخار می‌کنند، اما در کرونا شکست خوردند و در رسانه‌ها دیدیم که تعداد بیمارانی که روی زمین مانده‌اند یا وارد بیمارستان نشده‌اند و تعداد پرستاران و کادر پزشکی چقدر است. از آن گریختند، اما کرونا نقطه عطفی است و افتخار ما در تاریخ است که جامعه پزشکی و پرستاری فداکاری و هویت خود را نشان دادند و شهدای گرانقدری را تقدیم کردند که درخت بزرگ انقلاب را آبیاری کردند. درس تاریخ بود

عین الله گفت: تشخیص بیماری عروق کرونا داشتم و شاهد قربانی شدن 70 درصد ریه ها توسط کادر پزشکی بیمارستان مسیح دانشوری بودم. همزمان با ریاست بیمارستان کرونا به ویژه در اوج وحشتناک مرداد که روزانه نزدیک به 50 هزار مورد و 700 فوت و 15 هزار بستری و 7 تا 8 هزار بستری در بخش مراقبت های ویژه داشتیم، پرستارانی را دیدیم که نتوانستیم. یک لحظه استراحت نکن این عزیزان وقتی همه در خانه بودند جان خود را می دادند.

وی گفت: ما از هنرمندان و کارگردانان انتظار داریم که این فداکاری ها را برای مردم انجام دهند. مجموعه پرستاران استرالیایی نشان می دهد که با فرهنگ ما همخوانی ندارد. کاری که جامعه پزشکی و پرستاری ما انجام داده است، هیچ جا نشان داده نشده است. وزارت بهداشت نیز آماده کمک و پرداخت است.

وزیر بهداشت گفت: پرستاران در ارتقای سلامت و پیشگیری بسیار موثر هستند. نکته قابل تامل امروز بحث تخصص و حرفه ای بودن پرستاری است. پرستاری که به ECU می رود باید حرفه ای باشد و مهارت های ECU را داشته باشد. پرستاران باید قبل از ورود به یک رشته تخصصی آموزش دیده باشند. موضوع دیگر وجود دانشکده های پرستاری در حوزه درمانی است.

وزیر بهداشت گفت: موضوع دیگر این است که پرستاری به بیمارستان ها محدود نمی شود. بسیاری از بیماران را می توان در خانه مراقبت کرد. ما کاملاً با این تجارت موافقیم. متاسفانه الان شرکت هایی هستند که اصلا پرستار ندارند اما به اسم پرستار مردم را به خانه های مردم می فرستند و برای مردم مشکل ایجاد می کنند. این موضوع و وضعیت باید ساماندهی شود. در کرونا در مواردی از این طریق توانسته ایم خدمات ارائه دهیم.

وی همچنین درباره هزینه پرستاری گفت: در ابتدای کارم کاملا به این موضوع اعتقاد داشتم. از معاونت توسعه و پرستاری خواهش کردم که این موضوع را پیگیری و تمام کند. با توجه به اینکه فرمان مقام معظم رهبری برای ما حجت است و یک حکم شرعی است، باید به آن عمل کنیم. از نظر تغییر شرایط، افرادی هم آمدند و در شرایط کرونا جان باختند، حالا که کرونا سبکتر شده باید امتیاز ویژه بگیرند. در بحث شهدای سلامت، کار نباید در پیچ و خم کارهای اداری و بروکراتیک باشد.

وی با اشاره به لزوم ادامه تحصیل گفت: از سازمان نظام پرستاری می خواهیم این کار را انجام دهد. تمرینات نیاز به به روز رسانی دارند. نکته دیگر بحث سلامت معنوی است. ما ریشه های مذهبی قوی داریم اما از سلامت معنوی اصلا استفاده نمی کنیم. برای شفا باید از سلامت معنوی استفاده کنیم.

وی گفت: موضوع مراقبت از پرستاری سخت افزاری و نرم افزاری نیز مهم است. به طوری که اطلاعات از طریق نرم افزار و سخت افزار ثبت می شود و پرستار می تواند به بیمار دسترسی داشته باشد.

وزیر بهداشت افزود: ما باید نظارت خود را در بخش خصوصی تقویت کنیم. اگر افرادی که اصلاً پرستار نیستند در این بخش استخدام شوند، ما آن را تحمل نخواهیم کرد. اعتبارنامه نیز باید واقعی باشد.

وی گفت: دوستانی که واکسن زدند در مدت 100 روزه به حدود 110 میلیون دوز واکسن رسیدیم که بی سابقه است. 86 درصد جمعیت واکسینه شده اند. در تهران 89 درصد دوز اول را مصرف کردند. تلاش همه بود و برای ما افتخار بود.

دکمه بازگشت به بالا