علمی و پزشکی

مادران شیرده مراقب مصرف چربی باشند

دیباروز / خراسان رضوی گروهی از محققان دریافتند که نوع چربی هایی که مادر هنگام شیردهی مصرف می کند می تواند در طولانی مدت بر سلامت روده کودک تأثیر بگذارد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که نوع چربی مصرف شده در دوران شیردهی می تواند بر محیط میکروبی روده نوزاد ، ایمنی رشد و خطر بیماری تأثیر بگذارد.

به گزارش ساینس دیلی ، در این مطالعه ، دانشگاه بریتیش کلمبیا ، اوکاناگان ، کانادا ، دکتر دینا گیبسون ، محقق بیوشیمی و دکتر سانجو جوش ، که جنبه های بیوشیمیایی چربی رژیم را مطالعه می کند ، با دکتر وسلی زندبرگ همکاری کردند. ، محقق شیمی و زیست شناسی مولکولی. این تیم برای تعیین تأثیرات تولید چربی بر فرزندان آنها ، نقش تغذیه چربی در رژیم غذایی را در جوندگان باردار بررسی کردند.

دکتر گیبسون ، که سلامت روده و ایمنی بدن و همچنین علل بیماری های حاد یا مزمن مانند بیماری التهابی روده را مطالعه می کند ، گفت: “این می تواند در پاسخ های ایمنی به بیماری های عفونی مهم باشد.”

نتایج تحقیقات آنها نشان می دهد که نوع چربی مصرف شده در دوران شیردهی می تواند بر محیط میکروبی روده کودک ، رشد ایمنی بدن و خطر بیماری تأثیر بگذارد.

سه گروه اصلی اسیدهای چرب شامل چربی های اشباع شده (SFA) موجود در گوشت و فرآورده های لبنی ، چربی های اشباع نشده چند منظوره (MUFA) موجود در روغن های گیاهی مایع و اسیدهای چرب اشباع نشده (PUFA) موجود در برخی مغزها ، ماهی ها و صدف های دریایی است. اسید چرب غالباً اشباع نشده بر اساس تعداد و موقعیت پیوندهای دوتایی در زنجیره آسیل به عنوان n-3 PUFA یا n-6 PUFA مشخص می شود.

تحقیقات قبلی نشان داده است که هر دو اسید چرب اشباع نشده n-3 و n-6 می توانند بر روی عفونت های روده ای مانند اشریشیا کلی ، کلستریدیوم دیفیسیل ، سالمونلا و بیماری های گوارشی ناشی از خوردن غذاهای خام یا نپخته اثر منفی داشته باشند. یا نوشیدنی آلوده. اب. در مقابل ، ثابت شده است که رژیم های غذایی غنی از چربی های اشباع نشده و اشباع تا حد زیادی در برابر این عفونت محافظت می کنند.

آخرین تحقیقات دکتر گیبسون نشان می دهد که خواص مفید چربی شیر یا چربی اشباع قبل و بعد از تولد ممکن است باعث محافظت در برابر بیماری های دستگاه گوارش در بزرگسالی شود ، به ویژه هنگامی که منبع n-3 PUFA با چربی اشباع شده ترکیب شود.

دکتر گیبسون می گوید: “یافته های ما توصیه های فعلی رژیم غذایی را به چالش می کشد و نشان می دهد که مصرف چربی مادر اثرات بین نسلی بر روی حساسیت کودکان آنها به عفونت های روده ای ، احتمالاً از طریق واکنش های ایمنی میکروبی دارد.”

“مصرف جهانی اسیدهای چرب اشباع نشده بین سالهای 1990 و 2010 به طور قابل توجهی افزایش یافته است ، در حالی که زنان در دوران بارداری به دلیل توصیه هایی برای کاهش مصرف چربی اشباع ، مقدار کمتری چربی اشباع مصرف می کنند.”

گیبسون گفت: “اگرچه دهه ها شناخته شده است كه رژیم های پرچرب می توانند پاسخ های التهابی را به طور مستقیم تغییر دهند ، اما مطالعات اخیر برای ارزیابی چگونگی تأثیر ترکیبات مختلف اسیدهای چرب بر التهاب و تغییر پاسخ میزبان به عفونت آغاز شده است.”

اسیدهای چرب رژیم غذایی می توانند فرآیندهای التهابی ، از جمله پاسخ های التهابی دفاعی را که به دنبال عفونت روده است ، تحت تأثیر قرار دهند. دکتر گیبسون توضیح می دهد که این می تواند بر شدت بیماری تأثیر بگذارد و اسیدهای چرب رژیم غذایی را عامل مهمی در پیش بینی خطر بیماری می داند.

محققان معتقدند ترکیبی از فعل و انفعالات گروه چربی در رژیم غذایی با باکتری های روده می تواند شدت این عفونت را تعیین کند. دکتر گیبسون گفت: “باکتریهای روده که در کودکی ایجاد می شوند نقش مهمی در کمک به بلوغ سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از اشغال آن توسط عوامل بیماری زای بالقوه دارند.”

دکتر جوش خاطرنشان می کند که تحقیقات اخیر نیاز به ارزیابی مجدد دستورالعمل های بهداشتی فعلی را نشان می دهد.

وی می گوید: “در حال حاضر ، دستورالعمل های رژیم غذایی كانادایی توصیه می كنند مادران شیرده با تأكید بر چربیهای اشباع نشده n-6 و n-3 غذاهای پر چربی اشباع شده را جایگزین چربیهای اشباع نشده كنند.” “با توجه به اینکه نتایج تحقیقات در مورد رژیم های غذایی حاوی چربی های ترانس پیامدهای بیماری پس از زایمان را تشدید کرده است ، از نظر ما ، این توصیه ها باید بررسی شود.”

در حالی که غلظت پروتئین و کربوهیدرات در شیر مادر نسبتاً ثابت باقی می ماند ، محتوای اسید چرب بسیار متفاوت است و تحت تأثیر چربی دریافتی مادر است.

دکتر گیبسون ادامه داد: به طور کلی نتیجه می گیریم که مصرف انواع مختلف چربی در رژیم غذایی مادر ، ترکیب باکتریایی کودک را تغییر داده و می تواند پیامدهای ماندگاری بر توانایی وی در پاسخ به عفونت در بزرگسالی داشته باشد. “در همان زمان ، نتایج این مطالعه نشان می دهد که رژیم های غذایی غنی از چربی های اشباع شده در مادران رابطه میزبان با میکروب های فرزندان آنها ایجاد می کند و آنها را از بیماری محافظت می کند.”

دکتر زندبرگ توضیح داد: درک این نکته مهم است که باکتریهای روده در کودکی ایجاد می شوند زیرا آنها در کمک به بلوغ سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارند و می توانند مانعی برای عوامل بیماری زا بالقوه باشند. وی همچنین اشاره کرد که باکتری های سالم در اوایل زندگی به تغذیه بستگی دارند.

زندبرگ می گوید: “پلی ساکاریدها پروتئین های مهم روده را تنظیم می کنند.” الگوهای وی به دلیل انتخاب رژیم مادر در دوران بارداری و شیردهی تغییر می کند. “تغییر الگوها با تغییر در توانایی نوزاد در مبارزه با بیماری های عفونی در مدل ما همراه بود.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا