برترین های کسب و کارعمومی

مزایای استفاده از اینورتر در برج خنک کننده

بدون شک اگر با صنعت و دستگاه های موجود در آن آشنا باشید، نام برج خنک کننده فلزی هم به گوش تان خورده باشد که از انواع بسیار زیادی برخوردار بوده و هر کدام کارایی متفاوتی دارند. از طرفی کولینگ تاور یا همان از اجزا و قطعات مختلفی تشکیل شده اند که هر کدام برای عملکرد بهتر به کار برده می شود که اینورتر یکی از همین قطعات است و در این مقاله در مورد اینورتر در برج خنک‌کننده توضیحات مفصلی را خواهیم داد.

اینورتر چیست؟

قبل از اینکه به سراغ مزیت های اینورتر در برج های خنک کننده برویم؛ ابتدا باید تعریف دقیقی از این قطعه داشته باشیم. در حقیقت اینورتر می تواند جریان مستقیم را به جریان متناوب با فرکانس قابل کنترلی تبدیل کند که درتمام دستگاه ها برای کنترل موتور به کار برده می شود.

با استفاده از این وسیله می توان متناسب با کارایی که از دستگاه انتظار می رود؛ سرعت موتور را تا حدی افزایش یا کاهش دارد یا حتی آن را ثابت نگه داشت؛ در صورتی که اگر از این وسیله در برج خنک کننده استفاده نشود؛ سرعت موتور دائما ثابت خواهد ماند. پس به طور کلی اینورتر یک نوع مبدل الکتریکی است که جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می کند.

حال که با اینورتر آشنا شده اید؛ بهتر است قبل از استفاده با مزایا و ویژگی های آن آشنا شوید که برخی از آن ها عبارتند از:

  • با استفاده از اینورتر موجود در می توان موتور را از راه دور هم کنترل کرد و این اتفاق در هزینه و زمان شما نیز صرفه جویی می کند.
  • اگر از این دستگاه ها در برج خنک کننده تان استفاده کنید؛ به طولانی تر شدن عمر موتور کمک خواهد کرد و تا مدت زیادی برای شما کار می کند.
  • با استفاده از این دستگاه در برج خنک کننده مصرف انرژی را تا حد زیادی کاهش داده و هزینه برق نیز متناوبا کم خواهد شد استفاده.
  • این دستگاه در مصرف آب هم صرفه جویی می کند؛ چراکه میزان چرخش پروانه در دستگاه را پایین آورده و جریان هوا در برج خنک کننده به حداقل ممکن می رسد و در نهایت میزانِ تبخیر آب کم می شود و در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد.
  • باعث کاهش صدا نیز خواهد شد چرا که میزان لرزش و تکان ‌های برج خنک کننده را به حداقل ممکن خواهد رساند.
  • از طرفی اینورتر در برج خنک کننده از اضافه بار الکتریکی در موتور جلوگیری کرده و این گونه از سوختن موتور و آسیب جدی به آن هم پیشگیری خواهد شد.

نکاتی که باید برای خرید اینورتر در نظر بگیرید

برای خرید اینورتر در برج خنک کننده کوره القایی عجله نکنید و قبل از هر چیز موارد زیر را بررسی کرده و در نظر بگیرید.

  • باید توان اینورتر از توان موتور یک رنج بالاتر باشد.
  • حتما به برقی که در آن منطقه استفاده می کنید دقت کنید؛ مثلا اگر برق تک فاز شهری دارید باید اینورتری را بخرید که ورودی تک فاز ۲۲۰ ولت داشته باشد ا برعکس؛ اگر برق سه فاز دارید باید اینورتر شما از نوع ورودی سه فاز باشد.

قیمت اینورتری که در برج خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرد؟

قطعاً نمی توان قیمت ثابت و مشخصی را برای این دستگاه ها در نظر گرفت؛ چرا که بسته به عوامل مختلفی تغییر می کند که برخی از این عوامل عبارتند از:

  • ولتاژ ورودی خانه و تک فاز بودنِ آن
  • گزینه های ارتباطی با سایر کنترل های صنعتی
  • توان اینورتر
  • سطح تکنولوژی و امکانات کنترلی
  • استفاده از اینورتر در برج خنک کن مزایایی دارد که در این بخش به بررسی مزایای استفاده از آن می‌ پردازیم.

    1. در صورت استفاده از كنترل كننده‌ های دور موتور بجای كنترلرهای مكانيكی در كنترل جريان سيالات، بطور مؤثری در مصرف انرژی صرفه‌ جویی حاصل می‌ شود. اين صرفه‌ جویی علاوه بر پيامدهای اقتصادی آن موجب كاهش آلاينده‌ های محيطی نيز می‌ شود.
    2. كنترل كننده‌ های دور موتوری که قادرند موتور را نرم راه‌ اندازی كنند، موجب می‌ شوند علاوه بر كاهش تنش‌ های الكتريكی روی شبكه، از شوك‌ های مكانيكی به فن نيز جلوگيری کنند. اين شوك‌ های مكانيكی می‌ توانند باعث استهلاك سريع قسمت‌ های مكانيكی، بيرينگ‌ ها و كوپلينگ‌ ها، گيربكس و در نهایت قسمت‌ هایی از بار شوند. راه‌ اندازی نرم، هزينه‌ های نگهداری را كاهش داده و به افزايش عمر مفيد محركه‌ ها و قسمت‌ های دوار منجر خواهد شد.
    3. جریان کشیده شده از شبکه در هنگام راه اندازی موتور با استفاده از درایو کمتر از 10% جریان اسمی موتور است.
    4. کنترل کننده‌ های دور موتور نیاز به تابلوهای اصلاح ضریب قدرت ندارند.
    5. در صورتی كه نياز بار ايجاب كند با استفاده از كنترل كننده دور، موتور می‌ تواند در سرعت‌ های پایين كار كند. كار در سرعت‌ های كم منجر به كاهش هزينه‌ های تعمير و نگهداشت ادوات و تجهیزات خواهد شد.
    6. يك كنترل كننده دور قادر است رنج تغييرات دور را نسبت به ساير روش‌ های مكانيكی تغيير دور، به ميزان قابل توجهی افزايش دهد. علاوه بر آن از مسائلی چون لرزش و تنش‌ های مكانيكی نيز جلوگيری خواهد شد.
    7. كنترل كننده‌ های دور مدرن امروزی با مقدورات نرم‌افزاری قوی خود قادرند راه‌ حل‌ های متناسبی را برای كاربردهای مختلف صنعتی ارائه دهند.
    8. کاهش میزان دور پروانه و در نتیجه کاهش جریان هوا در برج خنک کننده به صورت خارق العاده‌ ای موجب کاهش تبخیر آب و در نتیجه صرفه‌ جویی بسیار در مصرف آب خواهد شد.

نتیجه گیری

بدونِ شک بعد از مباحثی که در این مقاله ذکر شد؛ به این نتیجه رسیده اید که برای برج خنک کننده مدور حتماً باید از اینورتر استفاده کرد؛ چرا که همانطور که گفته شد عمر دستگاه را بیشتر کرده و از آسیب جدی جلوگیری خواهد شد.

از طرفی از هزینه های گزافِ شما جلوگیری می کند. ما هم در با وجود مقالات مختلف و مشاورانی که پاسخگوی شما هستند؛ در این باره راهنمایی و کمک تان خواهیم کرد تا بهترین دستگاهِ باکیفیت، خوب و اورجینال را خریداری کرده و عمر کولینگ تاور یا برج خنک کننده خود را به حداکثر ممکن برسانید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

 

دکمه بازگشت به بالا