برترین های کسب و کارعمومی

مزایا و معایب سرور مجازی لینوکس در ایران

سرور مجازی لینوکس یا VPS لینوکس را می‌توان یکی از پایدارترین و امن‌ترین سرورهای مجازی در جهان معرفی کرد. این سرور مجازی یکی از بهترین سرویس‌های میزبان وب است که به‌عنوان سرور ایمیل، سرور بازی، سرور ترید و… نیز بسیار پرکاربرد است. اگر مایلید در مورد مزایا و معایب سرور مجازی لینوکس اطلاعات مختصر و مفیدی کسب کنید، با ما همراه باشید.

سرور مجازی لینوکس چیست؟

در ابتدا باید مروری بر سرور مجازی داشته باشیم. سرور مجازی در واقع یک بخش مجازی از یک سرور فیزیکی و قدرتمند است. این سرور اصلی در دیتاسنتر نگهداری می‌شود و منابع آن (شامل رم، پردازنده، حافظه، پهنای باند و…) در اختیار سرورهای مجازی وابسته به آن، قرار می‌گیرد.

برای استفاده از یک سرور مجازی باید یک سیستم‌عامل روی آن نصب شود. اگر سیستم عاملی که روی یک سرور مجازی نصب می‌شود، لینوکس باشد، به این سرور، سرور مجازی لینوکس یا VPS لینوکس گفته می‌شود.

به‌طورکلی مزیت سرورهای مجازی نسبت به هاست اشتراکی این است که هر سرور مجازی می‌تواند از منابع اختصاصی مثل رم، دیسک و… استفاده کند. امنیت بالا، سرعت پردازش عالی، کارایی بهتر و… از جمله مزایای داشتن منابع اختصاصی است.

سرور مجازی لینوکس در ایران

می‌توان VPS  لینوکس را بر اساس محل قرارگیری سرور اصلی در داخل یا خارج از ایران، دسته‌بندی کرد. اینکه سرور در کدام یک از این موقعیت‌های جغرافیایی قرار داشته باشد، مزایا و معایب خاص خود را دارد که در ادامه بررسی می‌شود.

مزایای VPS لینوکس در ایران

از جمله مزیت‌های VPS لینوکسی که سرور آن داخل ایران است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دسترسی سریع‌تر به وب‌سایت‌ها

اگر اطلاعات یک وب‌سایت روی سرور ایران میزبانی شود، سرعت دسترسی به اطلاعات این سایت بیشتر از وب‌سایتی است که روی سرور خارج میزبانی می‌شود.

عدم تأثیر اختلالات اینترنت

اختلالات اینترنت در ایران روی وب‌سایت‌هایی که متصل به سرور خارج هستند، تأثیر می‌گذارد. درحالی‌که وب‌سایت‌هایی که روی سرور ایران میزبانی می‌شوند، چنین مشکلی ندارند.

تأثیر کمتر تغییرات قیمت ارز روی قیمت سرور ایرانی

نوسانات ارزی، تأثیر کمتری روی قیمت سرور مجازی لینوکس در ایران دارد. سرورهایی که در خارج نگهداری می‌شوند به دلیل قیمت ارز، سخت‌افزار پیشرفته‌تر و سرویس‌های بهتر، قیمت بالاتری دارند.

دسترسی سریع و راحت به سرور

مزیت دیگری که VPS لینوکس در ایران دارد، دسترسی سریع و راحت به سرورهای فیزیکی است. در مورد VPS خارج، این دسترسی با محدودیت همراه می‌شود.

معایب VPS لینوکس در ایران

در کنار مزایایی که سرور مجازی لینوکس در ایران، به همراه دارد معایبی نیز از این سرور مشاهده می‌شود. در ادامه به چند مورد از این معایب اشاره می‌کنیم.

عدم دسترسی به بعضی از وب‌سایت‌ها در صورت تحریم

یکی از معایب قابل‌توجه سرور مجازی در ایران این است که نمی‌توان از طریق آن وارد وب‌سایت‌هایی شد که ای پی ایران را تحریم کرده‌اند؛ بنابراین امکان دانلود و ثبت‌نام در این سایت‌ها نیز وجود ندارد.

پهنای باند و کیفیت شبکه متوسط

سرورهای داخل ایران پهنای کمتری نسبت به کشورهای پیشرفته دارند. در کل کیفیت شبکه دسترسی به اینترنت از طریق VPS لینوکس در ایران، کمتر است و در حد متوسطی قرار دارد.

آپتایم پایین‌تر VPS لینوکس در ایران

اپتایم مدت زمانی است که یک سرور و وب‌سایت‌هایی که تحت میزبانی آن هستند، در دسترس کاربران قرار دارند. باتوجه‌به کیفیت پایین شبکه در ایران، میزان آپتایم سرورهای ایران نیز به‌مراتب کمتر از سرورهای خارج است.

مزایای کلی سرور مجازی لینوکس

  • در این بخش تعدادی از مهم‌ترین مزایای سرور مجازی لینوکس را معرفی می‌کنیم:
    • VPS لینوکس، یکی از امن‌ترین سرورهای جهان است و امکان نفوذ به آن نزدیک به صفر است.
    • امکانات یک سرور اختصاصی را با هزینه کمتری در دسترس قرار می‌دهد.
    • از منابع اختصاصی مثل رم، حافظه و… بهره می‌برد.
    • پایداری و آپتایم این سیستم بالا است.
    • امکان ارتقا منابع سخت‌افزاری آن و افزایش قدرت پردازش سرور وجود دارد.
    • سرعت پردازش این سرور مجازی بسیار بالا است.
    • امکان مدیریت سرور و دسترسی کامل به آن وجود دارد.
    • از بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی و سرویس‌های مدیریت سایت، پشتیبانی می‌کند.
    • سیستم‌عامل لینوکس، یک سرویس منبع‌باز است که می‌توان تغییرات دلخواه را در آن اعمال و یا مشکلات آن را رفع کرد.
    • VPS لینوکس در زمان افزایش ترافیک، به‌روزرسانی و اعمال تغییر در سیستم، درخواست راه‌اندازی نمی‌کند.

معایب کلی VPS لینوکس در ایران

سرور مجازی لینوکس برای وب‌سایت‌هایی که ترافیک متوسطی دارند، ایده‌آل است. اما وب‌سایت‌‌هایی پرترافیکی که منابع سخت‌افزاری بیشتری نیاز دارند، یک سرور اختصاصی را می‌طلبند. VPS لینوکس را بر خلاف VPS ویندوز، نمی‌توان از راه دور کنترل کرد و به آن دسترسی داشت.

سخن آخر

سرور مجازی لینوکس در ایران، بهترین سرور برای میزبانی وب، برگزاری کلاس مجازی، سرور گیم و فعالیت در حوزه بورس و ارزهای دیجیتال است. نمی‌توان ایراد مهمی بر این سرور وارد کرد چرا که از همه نظر، ایده‌آل است.

 

دکمه بازگشت به بالا