بین الملل

«مسیر پیروزی» و «اخلاق مدیریت روشن‌بین»؛ ۲ اثر کاربردی از یک مدیر موفق ژاپنی

«مسیر پیروزی» و «اخلاق مدیریت روشن‌بین»؛ ۲ اثر کاربردی از یک مدیر موفق ژاپنی

«کونوسوکه ماتسوشیتا» کارآفرین فقید و مدیر موفق اهل ژاپن در دو کتاب «مسیر پیروزی» و «اخلاق مدیریت روشن‌بین» تجارب خود در عرصه مدیریت و رفتار سازمانی را شرح داده است.

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، «سال جدید که فرامی‌رسد، احساس شروعی تازه را داریم، دست‌به‌کار تلاشی تازه شدن، طرحی تازه در انداختن. البته شروع‌های باطراوت و مخاطره‌های جدید را نه‌تن‌ها در آغاز سال جدید، بلکه در هر زمانی باید خوش داشت. کارِ طبیعت، چه دیروز و چه امروز، از قوانین ثابتی پیروی می‌کند. خورشیدی که می‌درخشد، باد‌هایی که می‌وزند، همان‌اند که بودند؛ اما زمانی که در آغاز سفری تازه هستیم، هر آنچه می‌بینیم و می‌شنویم به نظر جدید و نیروبخش است. سال جدید با نوروز شروع می‌شود، اما هر روز، با بیدار شدن ما آغاز می‌شود. فرا رسیدن سال نو رویدادی خاص به نظر می‌رسد، اگرچه درواقع درست شبیه روز‌های دیگر است؛ اما اگر بتوانیم هر روز صبح با همان احساس تازگی از خواب برخیزیم، در این صورت هر روز می‌تواند به نوعی نوروز باشد. به پیشواز هر روز رفتن، به سانِ شروعی تازه، به ما کمک می‌کند که آن را نو و خاص احساس کنیم؛ روزی که باید فرخنده و مبارکش داشته باشیم. دیروز به جای خود، امروز به جای خود. نیازی نیست که اندوه‌های دیروز گام‌های امروزمان را سنگین کند. بگذارید آنچه به فراموشی سپرده شده در فراموشی بماند! و به هر روزِ تازه و دورِ جدیدی از اقبال که با خود خواهد آورد به‌خوبی نگاه کنید.»

متن کوتاهی که در بالا آمد، بخشی از کتاب «مسیر پیروزی» اثر «کونوسوکه ماتسوشیتا» است که با ترجمه هودسا قزوینیان در نشر سپهر خرد منتشر شده است.

کارآفرینی که به دنبال زدودن فقر از جامعه بود

«کونوسوکه ماتسوشیتا» زاده ۲۷ نوامبر ۱۸۹۴ و درگذشته ۲۷ آوریل ۱۹۸۹، کارآفرین و بازرگان اهل ژاپن بود، که در سال ۱۹۱۸ شرکت صنایع الکترونیکی ماتسوشیتا را بنیان نهاد. وی مانند بسیاری از کارآفرینان مطرح جهان فاقد تحصیلات عالی بود و در سال چهارم ابتدایی به علت کسب نتایج ضعیف تحصیلات را رها کرد. وی ابتدا کار خود را در یک کارگاه کوچک دوچرخه‌سازی آغاز کرد. از مهم‌ترین شعار‌های او این بود که «ما تولید می‌کنیم نه برای اینکه فقرا را فقیرتر و اغنیا را غنی‌تر بلکه به دنبال زدودن فقر از جامعه هستیم».

ماتسوشیتا معتقد بود که برای ایجاد یک جامعه‌ی مرفه و دمکراتیک در ژاپن به یک رهبری قدرتمند سیاسی برای مدیریت و هدایت جامعه نیاز است. این تفکر سرانجام در سال ۱۹۸۰ میلادی با تأسیس مدرسه‌ی عالی مدیریت ماتسوشیتا به منصه‌ظهور رسید. در این مدرسه‌ عالی برای فارغ‌التحصیلان، کلاس‌های ویژه‌ای برگزار می‌شد و از میان آنان افرادی انتخاب می‌شدند تا برای هدایت جامعه در قرن بیست‌و‌یکم آموزش ببینند.

ماتسوشیتا به عنوان یک مدیر فضایل زیادی داشت. او خلاق و انعطاف‌پذیر بود و از مهارت‌های مدیریت عالی ارتباطی برخوردار بود. به باور او، یک گروه از مردم در صورتی که برای نیل به یک هدف مشترک متحد شده و با یک‌دیگر همکاری کنند و توانایی‌های خود را به صورت فردی و جمعی ارتقا بخشند، می‌توانند به اهداف عالی‌تری دست یابند. به همین دلیل سازمان نیز مانند یک شخص باید خود را جزئی از یک شبکه‌ی فعال متشکل از گروه‌های مختلف که برای رسیدن به هدفی واحد تلاش می‌کنند، ارزیابی نماید. هدفی که بالاتر از منافع فردی هر یک از گروه‌های عضو است.

«مسیر پیروزی» و «اخلاق مدیریت روشن‌بین»؛ ۲ اثر کاربردی از یک مدیر موفق ژاپنی

به اعتقاد ماتسوشیتا بهبود شرایط زیست‌محیطی مردم، برقراری صلح و تأمین سعادت انسان‌ها عالی‌ترین اهداف بودند. او همواره می‌کوشید دیدگاه‌های خود را به طور سنجیده به مرحله‌ی اجرا درآورد.

در ژاپن، از «کونوسوکه ماتسوشیتا» با احترام یاد میشود. حتی امروز و پس از گذشت ۳۵ سال از مرگش، از او به عنوان «خدای مدیریت «» ستایش می‌شود. وی یکی از تأثیرگذارترین و الهام بخش‌ترین متفکران تجارت است. موسس و پدر شرکت جهانی پاناسونیک، ماتسوشیتا خلق ثروت را نه به عنوان یک هدف یا مقصد بلکه به عنوان یک سفر می‌دید؛ و در مسیر، ماتسوشیتا خرد و بینش‌های به دست آمده در سفر خود را به اشتراک گذاشت: چگونه الهام بخش نوآوری واقعی در همه سطوح، مدیریت در زمان‌های دشوار، و ایجاد ارزش پایدار و میراث بزرگ.

قدرت تمرکز برای انجام کارهای خوب

«مسیر پیروزی» راه‌های بسیاری را به خوانندگان نشان می‌دهد که هر یک از ما می‌توانیم در درون خود قدرت و تمرکز برای انجام کار‌های خوب را با انجام خوب انجام دهیم. فصول این کتاب یک فلسفه مدیریت غیر متعارف را ارائه می‌دهند.

برای بیش از چهار دهه، مسیر پیروزی با نزدیک به ۴.۵ میلیون نسخه در سراسر جهان پرفروش بوده است. این اثر یک طرح معنوی روشنگر و آموزنده برای کارآفرینان، مدیران اجرایی، مدیران و هر کسی که مایل به یادگیری از یک استاد بزرگ است، ارائه می‌دهد.

«مسیر پیروزی» نوشته «کونوسوکه ماتسوشیتا» با ترجمه هودسا قزوینیان و با مقدمه بیژن خرم در ۱۲۶ صفحه‌ی رقعی با جلد نرم و قیمت ۹۰ هزار تومان چاپ و روانه کتابفروشی‌ها شده است.

اهمیت اخلاق مدیریت روش‌بین

«اخلاق مدیریت روش‌بین (فلسفه موفقیت مالی و پیروزی شخصی)» کتاب دیگری از این مدیر موفق ژاپنی است که با ترجمه محمود متحد توسط انتشارات آگه در ۱۶۸ صفحه و با قیمت ۵۵ هزار تومان به چاپ رسیده است.

«مسیر پیروزی» و «اخلاق مدیریت روشن‌بین»؛ ۲ اثر کاربردی از یک مدیر موفق ژاپنی

او در این کتاب، با شرح بیشتری به معرفی رهیافت مردم محور در کارآفقرین و تجارت می‌پردازد و معنای متفاوتی از«موفقیت» ارائه می‌دهد. جایی که اخلاق مدیریت وی متکی بر انصاف، هماهنگی وحق‌شناسی به منظور القای حس موفقیت است. فلسفه او از جست‌وجوی سود صرف فراتر می‌رود.

«اخلاق مدیریت روش بین» می‌تواند منبع یادگیری بسیار خوبی برای مدیران امروز و رهبران فردای عرصه صنعت، تجارت و کارافرینی باشد.

تیم تحریریه مقالات بین المللی

تحلیل‌گر خبری بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای داغ جهانی. به شما اخبار روز را با نگاهی بی‌طرف و با تحلیل‌های کارشناسی ارائه می‌دهم. با دسترسی به منابع قوی، اطلاعاتی دقیق و جامع را به شما می‌رسانم.
دکمه بازگشت به بالا