اقتصادی

مشکل نصف واحدهای راکد تامین نقدینگی بود

بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، در سال قبل ۱۷۵۱ واحد در داخل و خارج شهرک‌های صنعتی احیا شده که بیشترین آن‌ها در تهران و رشته صنایع شیمیایی بوده و ۵۰ درصد آن‌ها نیز مشکل کمبود نقدینگی داشتند.

به گزارش دیباروز،  سال قبل برای احیای ۱۹۸۷ واحد تولیدی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور هدف گذاری و پیش بینی شده که با احیای این تعداد واحد برای ۳۵ هزار و ۷۶۶ نفر شغل ایجاد شود. همچنین طبق اعلام سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای احیاء ۴۰۰ واحد تولیدی راکد در خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز برنامه‌ریزی شده بود.

بر اساس آمار عملکرد این سازمان، در سال گذشته ۱۷۵۱ واحد در داخل و خارج شهرک‌های صنعتی احیا شده است. از این تعداد واحد احیا شده، ۱۲۹۸ واحد داخل شهرک‌های صنعتی و ۴۵۳ احد خارج شهرک‌ها بوده است. با توجه به اینکه برنامه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در سال گذشته احیای ۱۹۸۷ واحد بود، می‌توان گفت ۸۸ درصد برنامه محقق شده است.

احیای این واحدهای راکد منجر به ایجاد ۳۴ هزار ۶۷۳ اشتغال شده که نشان می‌دهد ۹۷ درصد برنامه این سازمان برای ایجاد اشتغال ناشی از طرح احیا محقق شده است.  

در بین استان‌ها، تهران، فارس و اصفهان با احیای ۲۱۱، ۱۵۷ و ۱۲۴ واحد راکد صنعتی، بیشترین آمار احیاء را به خود اختصاص دادند. اما در مقابل کمترین واحدها در استان‌های خراسان شمالی، کرمانشاه، اردبیل و بوشهر احیا شده است. در مدت یاد شده در این استان به ترتیب ۱۲، ۱۸ و ۲۱ و ۲۱ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید برگشته است.

رشته صنایع شیمیایی با ۴۱۲ واحد، فلزی با ۳۷۵ واحد و غذایی، دارویی و بهداشتی با ۳۰۷ واحد، به ترتیب بیشترین تعداد راه اندازی مجدد واحدهای صنعتی را از در سال قبل به خود اختصاص داده‌اند که به ترتیب معادل ۲۴، ۲۱ و ۱۸ درصد کل واحدهای احیا شده است. همچنین ۱۶ درصد واحدهای احیا شده در صنایع کانی غیرفلزی، ۹ درصد در صنایع سلولزی، چهار درصد در صنایع برق و الکترونیک، پنج درصد در صنایع نساجی و سه درصد در بخش خدمات فعال هستند.

بر اساس همین آمارها در سال گذشته ۵۰ درصد از واحدهای غیرفعال مشکل کمبود نقدینگی، ۱۵ درصد فقدان بازار، چهار درصد مشکل کمبود مواد اولیه، چهار درصد اختلاف شرکا، دو درصد مشکلات زیرساختی، یک درصد مشکل تامین ماشین آلات و یک درصد مشکلات قضایی داشتند.

گفتنی است نتیجه طرح پایش واحدهای صنعتی غیرفعال کل کشور نشان می‌دهد ۱۲ هزار و ۶۷ واحد راکد، شامل ۶۸۱۴ واحد در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ۵۲۵۳ واحد در خارج از آن‌ها شناسایی شد. از مجموع واحدهای صنعتی راکد شناسایی شده ۶۲ درصد از طریق شیوه‌های فنی بازفعال سازی، امکان راه‌اندازی مجدد دارند که در صورت تحقق آن، بیش از ۱۶۷ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا