برترین های کسب و کارعمومی

معرفی انواع کامپاند EVA و کاربردهای آن

کامپاند EVA چیست و انواع کاربرد آن کدام است؟ فروش EVA ما در گروه بازرگانی مدرن قصد داریم، در این مقاله به بررسی پلیمر مهندسی EVA یا همان اتیلن وینیل استات و انواع آن بپردازیم. وینیل استات یک مونومر صنعتی مهم است که برای ساخت هموپلیمرها و کوپلیمرها با کاربردهای بسیار متنوعی استفاده می شود.  EVA یک مایع فرار و قابل اشتعال است که مانند بسیاری از استرها دارای رایحه ای مطبوع و میوه ای است. استرها معمولاً از یک الکل و یک اسید سنتز می شوند. اما در مورد وینیل استات، الکل اولیه وینیل الکل خواهد بود که پایدار نیست. در بخش هایی بعدی مقاله ای جهت آشنایی با نحوه ساخت وینیل استات خواهیم نوشت.

EVA چیست؟

هموپلیمر پلی (وینیل استات) (PVA or PVAc) یک پلیمر مهم است که در چسب‌ها، درز ‌بندی پارچه و انواع رزین ها استفاده می‌شود. در سال 1912، شیمیدان آلمانی فریتز کلاته (Fritz Klatte) وقتی مشاهده کرد که وینیل استات به راحتی با خود واکنش می دهد، PVA را کشف کرد. فرمولاسیونPVA  جامدات متراکم بود. اما در طول سال ها، محققان روش هایی را برای تولید پلیمر به اشکال دیگر توسعه دادند. علاوه بر ساخت هموپلیمرها، وینیل استات با مونومرهای دیگری مانند اتیلن و آکریلات ها ترکیب می شود تا انواع کوپلیمرها تولید شود. کوپلیمرهای اتیلن-وینیل استات (EVA)را می توان به صورت فله یا با پلیمریزاسیون امولسیونی ساخت. EVA

های امولسیونی کاربردهای زیادی دارند، از جمله چسب هایی که مشابه هموپلیمرهای وینیل استات هستند. کاربردهای پلیمر انبوه از مصارف صنعتی با حجم زیاد گرفته تا چسب های دستی که ممکن است در خانه یا مدرسه داشته باشید را شامل می شود. یک کوپلیمر EVA است (شکل1). خاصیت نهایی به محتوای وینیل استات (VA)بستگی دارد. درجه الاستومری EVA شامل محتوای VA آن است که از 1 تا 50 درصد وزنی متغیر است. EVA را می توان با استفاده از روش های پراکسید و تابش به صورت متقابل پیوند داد و تحت پلیمریزاسیون محتوای VA در EVA را تغییر می دهد. EVA خواص ترکیب بهتری با NR و SBR برای مقاومت بهتر در برابر ازن نشان می دهد.

خواص اصلی آن مقاومت عالی در برابر اکسیژن، ازن و نور است. اما EVA مقاومت ضعیفی در برابر پارگی و سایش نشان می دهد. اتیلن-وینیل استات عمدتا در کاربرد کابل، اکستروژن های پزشکی، مواد کف، پوشش ها و مهر و موم استفاده می شود. کوپلیمر از بخش‌های اتیلن و وینیل استات است که معمولاً از طریق پلیمریزاسیون رادیکال‌های آزاد تشکیل می‌شود. EVA به طور کلی شامل 1-50٪ از کومونومر VA در امتداد ستون فقرات زنجیره کربنی است. کوپلیمرهای EVA عمدتاً در زمینه های پوشش دهی، لمینیت و در صنایع فیلم استفاده می شود. وجود آویز قطبی حجیم، به ستون اتیلن فرصتی برای دستکاری خواص انتهایی کوپلیمر با تغییر و بهینه‌سازی محتوای VA می‌دهد. کوپلیمرهای کم  وینیل اساساً LDPE اصلاح شده هستند.

آنها ساختار منظم کاهش یافته ای نسبت به کوپلیمرهای EVA با محتوای VA بالاتر دارند. VA یک کومونومر نسبتا ارزان است که غیر سمی است، از این رو به کوپلیمر اجازه می دهد تا در صنایع بسته بندی مواد غذایی استفاده شود. پیوند بین مولکولی تقویت شده بین پیوندهای VA اتر و کربونیخرید EVA 18 درصد: اگرچه وینیل استات، کوپلیمر را برای کاربردهای بسته‌بندی مناسب می‌سازد، اما نقطه ضعف آن در نفوذپذیری به گازهایی مانند اکسیژن، دی اکسید کربن و بخار آب است. محققان توضیح میدهند که درجه کریستالینیتی در ویژگی های آن نقش دارد و بلورهای درون یک ساختار نفوذ ناپذیر هستند. به گونه ای که تراوشات به دنبال مناطق بی شکل برای نفوذ می گردند. بنابراین، کاهش کریستالینیت ماتریس های EVA، آن را در برابر انتشار گازها و بخار آب آسیب پذیر می کند.

کومونومر VA با بسته بندی زنجیره تداخل می کند، کریستالی بودن را کاهش می دهد و در نتیجه دما را کاهش می دهد و شفافیت را در مقایسه با LDPE بهبود می بخشد. با افزایش محتوای VA، بلورینگی کاهش می یابد، تا زمانی که در 50٪ EVA کاملاً آمورف شود. انعطاف پذیری و چقرمگی در دماهای پایین نیز بهبود یافته است و آن را انتخاب خوبی برای کیسه های مواد غذایی منجمد کرده است. دارای چسبندگی و استحکام چسبندگی خوب و محدوده دمای آب بندی گسترده ای است که به دلیل استفاده از آن به عنوان لایه آب بندی حرارتی و در چسب های ذوب داغ می باشد. ل با افزایش قطبیت به دلیل محتوای بالای VA تقویت می شود. کوپلیمر (هم بسپار) متشکل از اتیلن و وینیل استات را با نام اتیلن وینیل استات EVA یا پلی اتیلن وینیل استات PEVA می‌شناسند.

پلی اتیلن وینیل استات پلیمری گرما نرم است که معمولا 10 تا 40 درصد از وزن ورق آن را وینیل استات و مابقی را اتیلن تشکیل می‌دهد. این مواد دارای ساختار سلولی بسته بوده و دارای عملکردی فوق العاده مانند مقاومت بالا در برابر آب و رطوبت ، عایق حرارتی بسیار عالی و دوام و پایداری طولانی مدت هستند. در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند و در بسیاری از محصولات EVA را می‌توان به راحتی یافت. طبق بررسی‌های به عمل آمده صنعت تولید کفش و چسب‌های گرما ذوب بیشترین سهم را در مصرف پلی اتیلن وینیل استات دارند. چسب‌های گرم و کفی کفش‌ها به ویژه کفش فوتبال از اتیلن وینیل استات و معمولا با استفاده از مواد افزودنی مانند موم و رزین تولید می‌شوند.

کامپاند EVA چه کاربردهایی در صنایع مختلف دارد؟ کوپلیمرهای اتیل وینیل استات نقش مهمی در صنایع بسته‌بندی و محصولات پلاستیکی ایفا می‌کنند. از کاربردهای مهم این مواد می‌توان به استفاده در بسته‌بندی محصولات پروتئینی و لبنی، تولید لوازم ورزشی، تولید کف‌پوش‌ها، ساخت کلاه ایمنی، تولید لوله‌های منعطف و شلنگ، تولید تجهیزات پزشکی، دمپایی و صندل اشاره کرد. موارد مصرف آن در مهندسی زیست پزشکی تولید دستگاه‌های انتقال دارو است. اتیلن وینیل استات به عنوان لاستیک‌های فومی در زین دوچرخه، کفش‌های مخصوص اسکی، دسته‌های هاکی، دستکش‌های ترکیبی ورزش‌های رزمی و بوکس، کفش‌های اسکی رو آب، میله و چوب ماهیگیری و ساخت گل مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خرید پلی اتیلن وینیل استات

متقاضی خرید پلی اتیلن وینیل استات به دلیل بهبود کیفیت و انعطاف‌پذیری بهتر در تولید، بسیار زیاد است. این محصول وارداتی بوده و قیمت آن بسته به نرخ ارز و کشور تولید کننده آن متغیر خواهد. معمولا فروش پلی اتیلن وینیل استات به شکل گرانول در بسته‌بندی‌های 25 گرمی صورت می‌پذیرد. برای خرید پلی اتیلن وینیل استات معتبر و با کیفیت می‌توانید از طریق فروشگاه پلی‌تیز به صورت آنلاین اقدام کنید.

اتیلن وینیل استات (در لفظ انگلیسی : Ethylene vinyl acetate ) یا EVA یک کوپلیمر اتیلن و وینیل استات با ساختاری است که در زیر نشان داده شده است: این ماده یک ترموپلاستیک بسیار الاستیک و سخت با وضوح و براقیت عالی و با بوی کمی است. EVA دارای بسیاری از خصوصیات جذاب از جمله کم هزینه ، چسبندگی عالی به بسیاری از بسترهای قطبی و غیر متخلخل ، مقاومت در برابر انعطاف پذیری خوب و سوراخ شدن ، و همچنین گرم شدن و آب بندی خوب است.

به طور معمول ، این رزین ترموپلاستیک با سایر رزین ها مانند LDPE و LLDPE کوپلیمر می شود یا بخشی از یک فیلم چند لایه است. در مخلوط ها و کوپلیمرها ، درصد EVA از 2٪ تا 50٪ است. این باعث افزایش وضوح و درزگیری الفین ها (LDPE / LLDPE) می شود در حالی که درصد بالاتری از EVA اغلب برای کاهش نقطه ذوب و بهبود عملکرد دمای پایین استفاده می شود. کوپلیمرهای EVA حاوی حدود ۱۰ و ۳۰ درصد وینیل استات برای کاربردهای بیشماری در صنایع بسته بندی و کالاهای پلاستیکی استفاده می شود.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا