عمومی

موقعیت مهدی، پیروز جنگ علیه کلیشه‌ها است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین ، گروه استانداری ها: «پرونده مهدی» یکی از آثار پرهیاهوی چهلمین جشنواره فیلم فجر است. اثری به نویسندگی، آهنگسازی و نوازندگی هادی حجازیفر. فیلمی که به گزیده هایی از زندگی شهید مهدی باکری می پردازد که در جشنواره با نقدهای مثبتی روبرو شد و یکی از فرصت های اصلی سیمرغ بلورین است.

فیلم «مقام مهدی» با دیگر فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای متفاوت است، به‌ویژه آثاری که حول محور شخصیت‌های برجسته دفاع مقدس می‌چرخند. علاوه بر این، این فیلم دارای نسخه سریالی است که به زودی منتشر خواهد شد. فیلم «پرونده مهدی» در پردیس سینمایی ساحلی اصفهان به نمایش درآمد و اعضای انجمن منتقدان هنری اصفهان نظرات مثبتی درباره این فیلم ارائه کردند. این نظرات با همکاری خبرگزاری آنلاین اصفهان در زیر گردآوری شده است.

فرزان معظم منتقد سینما درباره «پرونده مهدی» برای حجازیفر می گوید: فیلمی خوب با کارگردانی که با صدا و ریتمی درست مخاطب را تا آخر همراهی می کند. لحظات ناب و شاید ناگفته های دفاع مقدس.

میزان موفقیت حجازی فر در اولین تجربه کارگردانی اش

مریم محمدی منتقد و کارگردان درباره حجازی فر می گوید: نزدیک فیلم ها “خارج از“و”هیناساین سومین تصویری است که در جشنواره امسال می بینیم. این تابلو قرار است زندگی مهدی باکری را به تصویر بکشد و فیلم در ژانر جنگی و به اصطلاح سینمای دفاع مقدس ساخته شده است. صحنه های جنگ در فیلم به خوبی ساخته شده است. طراحی صحنه، عکاسی، جلوه های ویژه گریم و همه در خدمت کارگردان درست و حسابی است، حالا نکته مثبت فیلم، کارگردانی و بازیگری هادی هگازی فر است. بازیگری که گروهش را به خوبی مدیریت کرد. اگرچه فیلم با سرعت کم شروع می شود، اما قصد دارد تا حد امکان شخصیت های خود را معرفی کند.
ردپای بازسازی به سبک محمدحسین مهدوی نیز در این فیلم به وضوح دیده می شود. یک بازسازی خوب خیلی به واقعیت نزدیک است، مثل فیلم جلسه که مهدی باکری در آن صحبت می کند. انتخاب درست به جای بازیگران و بازی خوب و شل نشان می دهد که هادی هقاضی فر نه تنها بازیگر خوبی است بلکه کارگردان موفقی هم هست. یکی از کارهای خوبی که هادی هگزی فر در اولین فیلمش انجام داد انتخاب لهجه آذربایجانی و استفاده از زیرنویس فارسی بود، زیرا اگر این فیلم به لهجه فارسی تولید می شد، کار اصلی را به خوبی انجام نمی داد. در هر صورت قد مهدی به عنوان اولین فیلم هادی هگزی فر کری ارزش مطالعه دارد.

موقعیت مهدی ساده و شلوغ است

مهمت بزرگ، روزنامه نگار سینما با بیان اینکه «در عملیات خیبر چندین هزار شهید شدند» تاکید می کند: هقاضی فر قصد دارد چنین ایده غم انگیزی را کنار بگذارد. شوکه شدن بازنمایی جنگ در سینما از منظری حماسی و شاعرانه و در پس آن آرام آرام فردی آسمانی را در سرزمین حیاتی اش به ما معرفی کردیم. او به راحتی کار می کند، با اطرافیانش به راحتی ارتباط برقرار می کند و بدون دمپایی و شلوغی با همان سادگی و متانت بازی می کند. شوافمشکلات جنگ به عنوان یک رهبر متوسط و فتق انجام دادن. همه چیز به سادگی و پاکی درون پاک مهدی باکری است. سادگی رمان از اینجا سرچشمه می گیرد. آنچه مهدویان پس از ایستادن در خاک ادامه نداد، هادی حجازی فر بهتر است.آتابای“سبکی یادآور سینما”بیگلجیلان» یکی از نکات مهم در این جشنواره تاکنون به شمار می رود.

جایگاه مهدی در جنگ با کلیشه ها پیروز است

جمال احمدی منتقد سینما با تاکید بر «جایگاه مهدی»، ادای احترامی به مهدی باکری و برادرش حمید است. فیلم حس و حال زیارت گونه ای دارد و مخاطب را از حجاب تکنولوژی می برد و به شخصیت می برد. انگار ساعت ها با باکره ها سپری کردیم. حس شخصیت در لحظات جنگ در سینمای ایران جایگزین چه پیاده روی، چه آرام و باوقار، دوست دارد مثل دوربین با او راه برود و او را تماشا کند، دوست دارد در جنگ با او باشد!
در خانواده شما ترکیبی از نحوه زندگی و فعال کردن دوربین و در عین حال با عشق. جادوی تکنولوژی در نقش شخصیت اصلی و کارگردان به معجزه نزدیک است و بدون کمک فیلمنامه فضا و حس حضور دارد. آنقدر بازی ها، لحظه ها و فضاها باقی مانده است که کاستی های متن دیده نمی شود. فیلمنامه می تواند ارتباط شخصیت را با زمان و مکان نشان دهد. اما برای در هر صورت این فیلم یکی از معدود فیلم های چند سال اخیر است که می توان نامش را سینما گذاشت. سینما را می توان با این فیلم و رابطه اش با مخاطب ایرانی شناخت. فیلمی که در جنگ کلیشه ها پیروز می شود و می تواند تا حدودی باورهای مردمش را منعکس کند و ریشه ملت را به آنها یادآوری کند.

عکس های پخته شده «موقف المهدی».

سعید تیموری منتقد سینما پس از تماشای فیلم «پرونده مهدی» با دقت و نگرانی از این فیلم تعریف می کند و می گوید: مکمل از صحنه تا بازیگری، همه بازیگران در خدمت بازسازی واقعیتی هستند که در گذشته اتفاق افتاده است. تصویرسازی‌ها بالغ به نظر می‌رسند، و نماهای بلند فیلم تلاش می‌کنند تا احساسات زیربنایی و گاه متناقض را بر روی پرده‌ی بزرگ پخش کنند. صحنه آمیزه ای از شعر و نقل قول است و تمرکز کادر بر میزانسن بازیگران است نه موقعیت های مونتاژ. فیلم به دور از قهرمانی های معمول سینمای جهان عمل می کند و نمی خواهد واقعیت گذشته را با اصول کلاسیک قصه گویی از همان ابتدا تحریف کند. باکری کمتر صحبت می کند و بیشتر به یافتن و مدیریت اشیا علاقه دارد. اما حضور یا عدم حضور او بر کل ماجرا سایه افکنده است و این نکته نیز قابل تامل است که مخاطب هرچه از زندگینامه و سوابق اخلاقی شهید باکری اطلاعاتی داشته باشد، نسبت به جایگاه مهدی (عج) بیشتر متوجه می شود!

بجای شراب دایی من

رسول احمدی «مقام مهدی» را بهترین فیلم جشنواره اربعین و یکی از بهترین فیلم های دفاع مقدس می داند و تأیید می کند: این فیلم تجربه جدیدی برای سینمای ایران است. فیلم بدون اینکه سبک خود را به رخ بکشد، مخاطب را به خوبی همراهی می کند. اولین باری بود که خودم را در وسط صحنه جنگ در یک فیلم می دیدم. چه جای شهید شراب جایش خالی است که از تسلط بر ابزار، تسلط بر تکنولوژی و استفاده از سینما توسط حزب الله بنویسد و به حجازی فر بگوید. آه تو بلبل جز شقایق دوست دارد.

محمدمهدی شیخ صراف نیز وضعیت مهدی را اثری شگفت توصیف کرد جایگزین در سینمای جنگ، این امر به دلیل شناخت صحیح هادی حجازی فر از جنگ، لشکر سی و یکم عاشورا و شهدای باکری است. وی در این خصوص می گوید: این فیلم به نوعی ادامه همان سینمایی است که محمدحسین مهدویان با روزهای پایانی زمستان و ایستادن در خاک بنیان نهاد. سینمای وفادار به واقعیت، علی رغم سادگی و بدون اغراق و تظاهر، مخاطب را هنرمندانه به فضا و قهرمان فیلم نزدیک می کند و این رویکرد آنقدر خوب اتفاق می افتد که مخاطب به راحتی فراموش نمی کند و تصویر بر روی آن نقش می بندد. تصویر او ضمیر شخصی. چیزی شبیه به آن در اثر سینمایی کمتر برای این سالهای ما ایران را می شناسیم. شکی نیست که این فیلم با استقبال مردم مواجه خواهد شد. چرا که صداقت و اخلاص حجازی فر در گوشه و کنار این فیلم وجود دارد و مردم این صداقت و صداقت را در هر هنرمندی دوست دارند.

منتقدان اصفهانی به «مقام مهدی» امتیاز عالی از 4 ستاره از پنج ستاره بالقوه را دادند.

مقام مهدی در جنگ با کلیشه ها پیروز است

مقام مهدی در جنگ با کلیشه ها پیروز است

دکمه بازگشت به بالا