برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

مکمل زینک سولفات برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

زینک (روی) از جمله مواد معدنی مورد نیاز بدن است که دارای اثرات و نقش های فراوانی بوده و کمبود این ماده معدنی در بدن می تواند منجر به بروز مشکلاتی برای فرد شود. کپسول زینک سولفات به عنوان یکی از مکمل های دارویی حاوی زینک دارای 220 میلی گرم سولفات روی هپتاهیدرات در هر عدد کپسول (معادل با 50 میلی گرم زینک) می باشد و می تواند در افزایش سرعت بهبود و ترمیم زخم ها، افزایش سلامت پوست،  تقویت تارهای مو و جلوگیری از ریزش آن ها و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن نقش داشته باشد. زینک سولفات یا سولفات روی دارویی است که برای جبران سطوح پایین زینک در بدن، به‌صورت خوراکی، قطره، کرم موضعی یا تزریقی مصرف می‌شود. بهبود سوخت‌وساز، درمان زخم و افزایش قد در کودکان از فواید زینک سولفات است.

شربت زینک سولفات چیست و چه تأثیری در بدن انسان دارد؟ زینک یکی از مواد معدنی مهم در متابولیسم کودکان و بزرگسالان است. این ماده معدنی در بدن ساخته نمی‌شود و باید از مواد غذایی یا مکمل‌ها تأمین شود. عدس، جو دوسر، زرده تخم‌مرغ، تخم کدو، گوشت سفید و مغزی جات، مواد غذایی سرشار از زینک هستند. در بعضی شرایط، مانند بیماری یا محدودیت غذایی، روی به مقدار کافی به سلول‌های بدن نمی‌رسد. علم پزشکی با ساخت مکمل‌های غذایی و داروهایی مانند زینک سولفات، این مشکل را حل کرده است. البته بهتر است بدون مشورت با پزشک مکمل دارویی مصرف نکنید. به همین منظور در سایت دکترتو امکان دریافت نوبت حضوری با پزشک عمومی یا متخصص تغذیه و مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان سراسر کشور برای شما فراهم شده است.

شربت زینک سولفات چیست؟

زینک برای رشد و نمو و سلامت سلول‌های بدن مهم است و به‌طور گسترده در سراسر بدن؛ عمدتاً در گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید، ماهیچه‌ها، استخوان، پوست، کلیه، کبد، پانکراس، شبکیه چشم و پروستات، پخش و ذخیره می‌شود. کمبود زینک عوارض جانبی شدیدی به دنبال دارد (مانند ریزش مو، عفونت، ازدست‌دادن اشتها و مشکلات چشم) به همین دلیل، شربت روی یا شربت زینک سولفات به انگلیسی zinc sulfate یکی از انواع مکمل زینک است که به‌طور خاص برای درمان کمبود روی و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با آن تولیدشده است.

زینک سولفات در حال حاضر به‌عنوان یک داروی عمومی و بدون نسخه، در فهرست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی قرار دارد. نحوه مصرف شربت زینک سولفات ۱۰ میلی‌ گرم چگونه است؟ شربت روی سولفات را طبق دستور مصرف روی جعبه آن، ۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذا مصرف کنید و به‌طور منظم بخورید تا بیشترین تأثیر را بگیرید. از مصرف شیر، سبوس یا غلات تا ۲ ساعت بعد از مصرف این محصول خودداری کنید. ممکن است برخی از کودکان بعد از مصرف شربت دچار مشکلات گوارشی شوند، بهتر است قبل از استفاده با متخصص اطفال مشورت کنید. زینک سولفات یک مکمل غذایی برای جبران کمبود روی است، حتی اگر مصرف آن را قطع کنید و از مواد غذایی حاوی زینک استفاده کنید، مشکلی به وجود نمی‌آید.

درصورتی‌که به دلیل ورزش‌های سنگین و بیماری خاص به مقدار روی بالایی نیاز دارید، حتماً قبل از توقف مصرف زینک سولفات با متخصص تغذیه‌تان مشورت کنید. استفاده از مکمل سولفات روی تأثیرات زیادی بر فعالیت کلی اندام‌های بدن می‌گذارد. کاهش تعداد دفعات و زمان توقف اسهال در کودکان و بزرگ‌سالان، بهبود زخم، مخصوصاً در ناحیه پا و ران و کاهش علائم بیماری‌های کبدی و عصبی از مهم‌ترین تأثیرات سولفات روی هستند. برای درمان زخم‌های پوستی، استفاده از کرم موضعی زینک سولفات مؤثرتر است. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با کمبود روی دست و پنجه نرم می‌کنند در حالی‌که تعداد زیادی از این افراد حتی خودشان متوجه این کمبود در بدن خود نیستند.

اگر از همان ابتدای کودکی از کمبود روی پیشگیری کنیم در بزرگسالی با مشکلات کمتری مواجه خواهیم شد. شربت زینک سولفات برای کودکان شربتی است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با کمبود روی دست و پنجه نرم می‌کنند در حالی‌که تعداد زیادی از این افراد حتی خودشان متوجه این کمبود در بدن خود نیستند. اگر از همان ابتدای کودکی از کمبود روی پیشگیری کنیم در بزرگسالی با مشکلات کمتری مواجه خواهیم شد. شربت زینک سولفات برای کودکان شربتی است که حاوی ماده معدنی روی بوده و به تامین روی مورد نیاز بدن کمک کرده و به منظور پیشگیری و همچنین درمان کمبود روی چه در کودکان و چه در بزرگسالان تجویز می‌شود.

شربت زینک سولفات چیست ؟

شربت زینک سولفات ترکیبی محلول در آب بوده که از ماده معدنی روی به شکل سولفات در آن استفاده شده است. زینک در اشکال دیگری از جمله گلوکونات، سیترات و اکساید نیز در بازار وجود دارد. شربت زینک سولفات یکی از پرفروش‌ترین انواع مکمل روی است که روزانه افراد بسیاری از آن استفاده می‌کنند و برندهای معتبری دست به تولید آن زده‌اند. حال باید ببینیم که مزایای استفاده از شربت زینک سولفات برای کودکان چیست که تا این حد طرفدار دارد؟ مزایای استفاده از شربت زینک سولفات برای کودکان روی دومین ماده معدنی کمیاب (بعد از آهن) در بدن است که برای فعالیت بیش از ۳۰۰ آنزیم که به متابولیسم، هضم، عملکرد عصب و بسیاری از فرایندهای دیگر کمک می‌کنند ضروری به شمار می‌آید. استفاده از زینک چه به صورت سولفات و چه در اشکال دیگر مزایای زیر را برای بدن به همراه دارد

بر اساس برخی مطالعات شربت زینک سولفات در افزایش اشتها، افزایش وزن و افزایش قد کودکان به خصوص کودکانی که هنوز در سنین مدرسه قرار نگرفته‌اند، تاثیری مثبت دارد. به این منظور برای آگاهی از میزان دقیق مصرف بهتر است با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. پزشکان معمولا شربت زینک سولفات برای کودکان را برای درمان و جلوگیری از کمبود روی و افزایش اشتها و رشد کودک و بهبود ایمنی بدن تجویز می‌نمایند.

روی نقش مهمی در عملکرد آنزیم‌های مختلف دارد که در حفظ عملکرد کبد و جلوگیری از علائم کبد چرب بسیار مهم هستند. بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن کبدی (CLDs) معمولاً دارای غلظت کمتر روی هستند که با پیشرفت فیبروز کبدی این مقدار کاهش می‌یابد؛ بنابراین بهتر است مصرف روی را در برنامه غذایی خود قرار دهند. بیشترین حد احتیاط برای افرادی است که بیماری‌های کلیوی، کبدی، دیابت، بیماری خونی و آلرژیک دارند. این افراد باید قبال از مصرف مکمل زینک با پزشک مشورت کنند و بیشتر از منابع غذایی تأمین‌کننده روی استفاده کنند. همچنین، تمام دستورالعمل‌های روی برچسب و بسته دارو را دنبال کنید.

تداخل دارویی شربت زینک سولفات

پیش از شروع مصرف شربت زینک سولفات برای کودکان یا بزرگسالان از هر نوع داروی خاصی که فرد استفاده می‌کند، باید فهرستی تهیه شده و در اختیار پزشک قرار گیرد تا از تداخل دارویی پیشگیری به عمل آید. به ویژه اگر از داروهای حاوی پنی سیلامین و فسفر استفاده می‌کنید، پزشک باید حتما در جریان قرار بگیرد. شربت زینک سولفات ممکن است موجب کاهش جذب آنتی بیوتیک‌های تتراسایکلین، بیس فسفونات‌ها، آنتی بیوتیک‌های کینولون شود. بنابراین باید از پزشک سوال کنید که چه مدت زمانی باید بین مصرف این داروها و زینک سولفات فاصله وجود داشته باشد تا تداخلی به وجود نیاید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا