عمومی

میدان جنگ سایبری – دیباروز

دنیا با نیروهایی مواجه است که مجهز به فناوری‌های رایانه‌ای هستند و می‌توانند با هک کردن آسیب‌های مجازی را به همراه داشته باشند و با یک کلیک یک دکمه ضرر مالی به مردم وارد کنند.. در سال های اخیر مفهوم فضای مجازی به عنوان میدان نبرد دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است که مهم ترین آن تاثیر مخرب این حملات بر دولت ها، گروه ها و افراد است. هک مهم ترین نوع این نوع حمله است و یکی از نگران کننده ترین موارد برای دولت ها و افراد است.

منشأ اصلی این نگرانی وجود طرف های مختلف در این پرونده و مشکل ردیابی منشا آن است. دلیل دیگر تعیین مبنای حمله و ارزیابی هزینه اثرات آن است. وب گسترده به یک سایت تنش از جمله جاسوسی، دسترسی غیرمجاز و کنترل پایگاه داده تبدیل شده است که می تواند امنیت ملی برخی کشورها را تهدید کند.. با وقوع چنین تحولاتی، اکثر دولت ها موضوع فضای مجازی را در اولویت قرار داده و بر توسعه مکانیسم های پیشگیرانه تمرکز کرده اند..

حملات سایبری به گزینه ای قدرتمند و کم هزینه برای جنگ تبدیل شده است. دنیا با نیروهایی مواجه است که مجهز به فناوری‌های رایانه‌ای هستند و می‌توانند با هک کردن آسیب‌های مجازی را به همراه داشته باشند و با یک کلیک یک دکمه ضرر مالی به مردم وارد کنند.. رویدادهای اخیر، چه مجازی و چه واقعی، بیشتر در مورد حوزه جنگ الکترونیک به ما نشان داده است. این امر به ویژه پس از اقدامات گروه Anonymous مشاهده می شود (هکرهای ناشناس)، یک شبکه بین المللی از هکرها، بیشتر قابل مشاهده است. این شبکه اهداف جهانی و خاورمیانه از جمله اسرائیل را هدف قرار می دهد. با توجه به روند این حملات، به نظر می رسد تنش بین بازیگران به نوعی حمله و ضدحمله تبدیل شده است که بر تاسیسات و سیستم های حوزه های مختلف در کشورهای طرف جنگ اعمال می شود و موجب خسارت مادی نامشهود می شود.. برآوردها در مورد میزان این آسیب و تأثیر آن بر اقدامات و برنامه های مالی و فناوری نهادهای غیرنظامی و نظامی متفاوت است..

توانایی مقابله موفق با این موضوع به یک مفهوم اصلی برای دولت ها تبدیل شده است که باید از این دانش برای طراحی مجدد سیستم های امنیتی و فناوری در عصر اطلاعات استفاده کنند.. اهمیت موضوع از آنجا ناشی می شود که حملات سایبری نیز راهنمایی است که می تواند به آنها کمک کند تا چگونگی مقابله با پیامدهای این پدیده در دنیای فیزیکی را درک کنند.. حملات سایبری باید به لیست تهدیدهای سنتی که هر دولت، گروه و فردی با آن مواجه است اضافه شود. این حملات پتانسیل تخریب کشورها یا جهان را دارند (به ویژه با توجه به نقش فزاینده فضای مجازی در بسیاری از زمینه ها و وابستگی بیشتر افراد، گروه های سیاسی و نهادهای دولتی برای تأثیرگذاری بر فضای ایجاد شده اینترنتی.. این امر اهمیت استراتژیک این مکانیسم ها و اثربخشی آنها در دستیابی به اهداف کاربران را برجسته می کند.).

در حال حاضر تعداد فزاینده ای از ابزارهای دیجیتالی و فیزیکی با کاربران متخصص در حال آزمایش عملکرد شبکه و شناسایی خطاها وجود دارد.. هکرها فرصت های زیادی برای استفاده برای انجام عملیات در سیستم ها دارند. در دهه گذشته در زمینه اینترنت و نرم افزار ابزارهای زیادی ظاهر شده اند که می توانند به سیستم های فناوری اطلاعات آسیب بزنند.. این ابزارها توسط افراد غیر حرفه ای یا سازمان هایی طراحی شده اند که فعالیت آنها محدود است. آنها ابزاری ساخته اند که می تواند سیستم های کامپیوتری را هک کند و برای شخص ثالث یا اهداف دیگری کار کند..

جهان امروز شاهد اولین طوفان الکترونیکی پس از افشای هزاران سند محرمانه ای که بین وزارت امور خارجه آمریکا و مأموریت های آن در سرتاسر جهان ذخیره شده بود، در وب سایت آن به بیرون درز کرد.. این افشاگری روابط بین‌الملل بسیاری از رهبران جهان را متشنج کرد که سخنان ضبط شده آنها با مواضع عمومی آنها در تناقض بود.. این موضوع همچنین باعث ناآرامی و اعتراض بسیاری از کشورها شد. استفاده از اینترنت برای انتشار این خبر تاثیر مهمی در تثبیت این ایده داشت که اینترنت می‌تواند یکی از ثمرات انقلاب در ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد و قابلیت‌های متنوع و نامحدودی که در خدمت کاربران است، چه خوب باشد. و بد، می تواند پیامدهای داخلی، منطقه ای و جهانی داشته باشد

6565

دکمه بازگشت به بالا