علمی و پزشکی

ناوگان آمبولانس‌های قم به سمت فرسودگی پیش می‌رود/ شبکه دوم بهداشت در قم راه‌اندازی می‌شود

دیباروز/ قم رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: ناوگان آمبولانس های قم رو به زوال است و نیاز به تخصیص بودجه لازم برای نوسازی این ناوگان وجود دارد و برخی از بیمارستان های قم به دلیل قدمت و بالا بودن وضعیت مناسبی ندارند. مصرف تجهیزات

دکتر مهدی المصری صبح امروز در همایش خیرین و حامیان سلامت در استانداری قم که در تالار امام علی (ع) دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، با اشاره به شعار سلامت در سال جاری گفت: افزایش بیماری های عفونی و غیر واگیر. ما هستیم، بنابراین باید به ابعاد مختلف این موضوع توجه کنیم.

وی افزود: عدالت در توزیع منابع، رسیدگی به مناطق محروم و کاهش نابرابری ها در حوزه سلامت در دستور کار وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی قرار دارد.

وی گفت: باید به جایی برسیم که بهداشت، درمان و همه ابعاد سلامت مردم در نظر گرفته شود. دیده می شوید و به مرحله اجرا می رسید.

وی ادامه داد: در طرح آزمایشی سرطان مورد توجه قرار گرفت و امیدواریم با رفع نقاط عفونی و نقاط ضعف به همه حوزه ها سرایت کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم درباره چیدمان این دانشگاه و تلاش های صورت گرفته برای فراهم شدن زیرساخت های لازم برای رسیدن به تیپ دوم گفت: ارتقای رتبه باعث افزایش بودجه می شود که در نهایت رضایت مردم را به همراه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: منتظر توسعه رشته های آموزشی این دانشگاه هستیم و این امر با نیاز استانداری پیوند خورده است.

المصری با اشاره به منابع فراوان برای تاسیس دانشکده داروسازی گفت: در عین حال به دلیل کمبود بودجه می توانیم یک دانشکده داروسازی سنتی در قم داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: در حوزه تحقیقاتی زیرساخت های خوبی در قم ایجاد شده است به طوری که در سطح آزمایشگاهی محصولات زیادی داریم که پس از طی مراحل فنی و قانونی در سطح کشور قابل شناسایی است.

وی با اشاره به شعار امسال تولید، دانش و اشتغال زایی گفت: طرح هایی مبتنی بر کشاورزی دانش و ریزمغذی ها داریم و بر اساس نیازسنجی در استانداری اجرا می شود.

المصری در بخشی دیگر از سخنان خود به حوزه بهداشت، درمان و اورژانس اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 3 شهر در استانداری قم نیاز به شبکه بهداشت و درمان دارند. در این راستا زیرساخت های لازم را برای شهر الجعفریه فراهم کرده ایم و به زودی شاهد راه اندازی شبکه بهداشت و درمان الجعفریه خواهیم بود و پس از آن نقش شهر قهق خواهد آمد اما به دلیل مسئله جمعیت و قوانین ایالتی وزارت بهداشت امکان راه اندازی بیمارستان در این دو شهر وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه قم یک شبکه بهداشت و درمان است، اضافه کرد: در نظر داریم در سال آینده شبکه دوم را با تمرکز بر یکی از مناطق محروم قم راه اندازی کنیم.

وی با اشاره به نقض قوانین بهداشتی در ایران، گفت: در کشورهای توسعه یافته قوانین اجباری وجود دارد که شرایط بهداشتی را بهبود بخشیده است زیرا بحث های قانع کننده تنها نمی تواند به همه اهداف در حوزه سلامت دست یابد.

المصری با اشاره به عدم تمایل برخی افراد به دریافت واکسن کرونا، گفت: با وجود اینکه طرح خانه به خانه را در قم اجرا کردیم، اما گروهی واکسینه نشدند که این یکی از نقاط ضعف است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم به هماهنگی بین دستگاه های مختلف در حوزه سلامت جامعه بیشتر توجه کرد و گفت: همه دستگاه ها باید در این زمینه به وظایف خود عمل کنند در غیر این صورت نمی توان به نقطه مطلوب دست یافت.

وی با بیان اینکه 45 درمانگاه در استان قم وجود دارد که تنها 13 درمانگاه فعال است، خاطرنشان کرد: تعرفه های نامناسب، بی اعتمادی اجتماعی و نبود زیرساخت های اورژانس مانع استفاده از همه این ظرفیت ها شده است.

المصری افزود: ناوگان آمبولانس های قم رو به زوال است و نیاز به تخصیص بودجه لازم برای نوسازی این ناوگان وجود دارد و برخی از بیمارستان های قم به دلیل کهولت سن و مصرف زیاد تجهیزات از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند. “

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم به نمایندگی از وزارت بهداشت و با هماهنگی مرکز مدیریت حوزه برای ایجاد کلینیک دندانپزشکی در مرکز الهادی گفت: رایزنی‌هایی برای تهیه دستگاه‌های تشخیص و درمان سرطان انجام شده است. امیدواریم به این نتیجه برسیم.”

وی تامین نیروی انسانی در حوزه سلامت را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: در زمینه تخت بیمارستانی مشکلی نخواهیم داشت اما با کمبود تجهیزات بیمارستانی مواجه هستیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا