هاآرتص: آمریکا و اسرائیل درمورد ایران اختلاف شدید دارند اما فقط یک فرد بایدن و بنت را متحد می‌کند

هاآرتص: آمریکا و اسرائیل درمورد ایران اختلاف شدید دارند اما فقط یک فرد بایدن و بنت را متحد می‌کند

روزنامه هاآرتص گزارش داد که در 21 اکتبر، هواپیماهای بدون سرنشین به یک پایگاه آمریکایی در التنف در شرق سوریه حمله کردند. حمله منتسب به ایران تلفات جانی نداشت، زیرا یک دولت دوست قبلاً به آمریکایی ها هشدار داده بود که موفق شده اند نیروها را به یک پناهگاه تخلیه کنند.

حمله ایران به عنوان پاسخی به حمله هوایی خشونت آمیز چند روز پیش علیه شبه نظامیان شیعه در سوریه تفسیر شد. ایرانی ها مطمئن نبودند که اسرائیل یا آمریکا پشت این بمباران باشد، اما در نهایت هدف آمریکایی را برای پاسخ خود انتخاب کردند. در روزهای پس از حمله التنف، اظهاراتی در ایران شنیده شد که از این پس آمریکا تاوان حمایت خود از اقدامات اسرائیل را خواهد پرداخت. این اظهارات برای متحدان آمریکا در خاورمیانه تا حدودی گیج کننده بود. با این حال، ایالات متحده تاکنون از پاسخ به این حمله خودداری کرده است. دولت بایدن، مشابه اسحاق شامیر، نخست وزیر وقت اسرائیل در طول جنگ خلیج فارس در سال 1991، به صراحت اعلام کرد که ایالات متحده در زمان مناسب و به شیوه ای که صلاح بداند، پاسخ خواهد داد. با این حال، با نگاهی به این موضوع از داخل منطقه، می توان دریافت که خویشتن داری فوق العاده واشنگتن بخشی از یک روند گسترده تر است. تمرکز دولت آمریکا بر شرق آسیا و رقابت با چین است. خاورمیانه به عرصه ثانویه ای تبدیل شده است که رئیس جمهور و مردم آمریکا باید تا حد امکان در آن سکوت کنند و با کمترین سرمایه ممکن آن را ترک کنند. شخصیت های بلندپایه اسرائیل اخیرا به آمریکایی ها هشدار داده اند که “شما ممکن است بتوانید خاورمیانه را ترک کنید، اما این منطقه شما را ترک نخواهد کرد.” در حال حاضر، به نظر می رسد واشنگتن متقاعد نشده است.

حقیقت این است که هرگونه نمایش قدرت یا ضعف آمریکا بلافاصله بر شرکای منطقه‌ای آن تأثیر می‌گذارد. عربستان سعودی و امارات متحده عربی که به سرعت انحراف واشنگتن در خاورمیانه را هضم کردند، خطوط ارتباطی خود را با ایران بازگشایی کردند و مشارکت خود را در مبارزه با حوثی‌ها در یمن کاهش دادند. امارات در تابستان 2019 و پس از نشان دادن توانایی ایران در انجام حمله ویرانگر به میادین نفتی آرامکو در عربستان سعودی، این کار را انجام داد.

به گزارش رسانه های عربی، اسرائیل به حملات خود به منافع ایران در سوریه ادامه می دهد. این هفته دو حمله موشکی زمین به زمین انجام شد. در این زمینه باید دیدگاه آمریکا را نیز در نظر بگیریم که از تل آویو می خواهد به خاطر آمریکا خویشتن داری کند.

ایران روز پنجشنبه رسما اعلام کرد که در پایان ماه جاری دور جدیدی از مذاکرات را در وین با قدرت های اروپایی درباره بازگشت به توافق هسته ای برگزار می کند. این اولین دور مذاکراتی خواهد بود که در دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی که در مرداد ماه گذشته سوگند یاد کرد، برگزار می شود. مقامات اسرائیلی معتقدند در صورت موافقت ایرانی ها، آمریکایی ها به مذاکرات باز خواهند گشت. در غیر این صورت، تل آویو از واشنگتن می خواهد تا برای طرح B آماده شود، که شامل افزایش تحریم های اقتصادی علیه ایران و تهدید به زور است. البته بعید است که دولت واشنگتن به درخواست اسرائیل پاسخ مثبت دهد.

نخست وزیر، وزیر امور خارجه و وزیر جنگ اسرائیل روابط حرفه ای و شخصی خوبی با همتایان آمریکایی خود دارند. با این حال، شکاف بین مواضع آنها در مورد ایران زیاد است. اصلی‌ترین چیزی که اکنون احزاب را متحد می‌کند، تمایل آنها به نگه داشتن نتانیاهو در اپوزیسیون است. این یکی از دلایلی است که جو بایدن علناً صمیمیت خود را با نخست وزیر نفتالی بنت ابراز کرده است.

محمد آیت الله تبار از دانشگاه اموی تگزاس کارشناس مسائل ایران و آشنا به موقعیت تهران است. او در مقاله‌ای طولانی که در فارن افرز منتشر شد، اعلام کرد که انتظار دارد ایرانی‌ها با غرب مقابله نکنند. به گفته وی، در تهران این احساس وجود دارد که آمریکا در مراحل قبلی مذاکرات، ایران را فریب داد و با آن بی احترامی کرد. در تهران معتقدند اگر به توافق برگردند، آمریکا بهانه ای پیدا می کند تا کار را برایشان سخت کند. به گفته وی، حتی اگر ایران در نهایت مذاکرات را از سر بگیرد، برای درگیری طولانی با غرب آماده خواهد شد. سوال اینجاست که اسرائیل در این شرایط چه خواهد کرد؟

در فصل سوم سریال فرانسوی «آژانس» که از شبکه HOT این کشور پخش شد، اطلاعات فرانسه تلاش اسرائیل برای توقف برنامه هسته ای ایران از طریق حمله سایبری را رصد می کند. در واقع، طبق گزارش رسانه های خارجی، برنامه های اسرائیل اکنون بر اهداف غیرقابل دفاع متمرکز شده است.

پس از مشکلات توزیع بنزین در ایران، روزنامه هاآرتص با استناد به منابع رسمی استدلال کرد که این حمله شواهدی از توانایی انجام یک کمپین نفوذ مؤثر علیه رژیم در ایران ارائه کرد. ادعا می‌شود که بخش بزرگی از جمعیت ایران که به عنوان شهرنشینان ثروتمند توصیف می‌شوند، به سختی می‌توانند با آسیب‌های سیستمی زندگی روزمره خود مقابله کنند و در نهایت خشم خود را ابراز می‌کنند. اما برخی استدلال می کنند که تهران به مدت 42 سال با موفقیت در برابر فشارهای خارجی مقاومت کرده است، از جنگ هشت ساله با عراق که به بهای جان نیم میلیونی ایران تمام شد، جان سالم به در برد، از شورش های سوختی که نزدیک به دو سال پیش شروع شد جان سالم به در برد، و موفق شد و پیشی گرفت. همچنین این سوال مطرح می شود که سازمان های مختلفی که کمپین های نفوذ در ایران را رهبری می کنند چه کسانی هستند؟ آیا توسعه قابلیت‌های سایبری تهاجمی برای دیکته کردن سیاست‌های هدفمند کافی است؟

ماه گذشته پس از شش سال غفلت، بودجه ویژه ای به ارتش اسرائیل برای تجدید برنامه های حمله به سایت های هسته ای اختصاص یافت. مانند گذشته، این بار نیز بودجه هنگفتی به نیروی هوایی و اداره اطلاعات آن اختصاص یافت. در پایان، این سوال دوگانه همیشه باقی خواهد ماند: آیا اسرائیل به تنهایی می‌تواند طرح ایران را خنثی کند و اگر جنگ با حزب‌الله به جبهه داخلی آسیب جدی وارد کند، چه بهایی می‌پردازد؟

مسیر احتمالی دیگر، مانند اقداماتی که در گذشته به موساد نسبت داده شده است، ادامه جنگ پنهانی توسط اسرائیل است. یک دهه پیش، گزارش هایی مبنی بر حمله مشترک آمریکا و اسرائیل منتشر شد که در آن از ویروس کامپیوتری استاکس نت برای مختل کردن برنامه هسته ای ایران استفاده شد. طی دو سال گذشته، ایران اسرائیل را به انفجار یک تاسیسات هسته ای و ترور مدیر آن پروفسور محسن فخری زاده متهم کرده است.

بنت در طول این سال‌ها زمان زیادی را به ایران اختصاص داده و نظرات خود را در مورد آن به طور علنی بیان کرده است. این بخشی از تلاش های او برای تثبیت خود به عنوان یک شخصیت استراتژیک در دوران نتانیاهو بود. در راه، ترکیبی از ملاحظات ممکن است او را وسوسه کند که در یک خط فعال تر با ایران قرار گیرد.

311311

دکمه بازگشت به بالا