علمی و پزشکی

هدف‌گیری ۳ بیماری جدید توسط واکسن “مُدرنا”

شفاف و اقتباس شده از نیواطلسModernna Biotechnology با تکیه بر واکسن mRNA بسیار موفق کووید-19، سه هدف توسعه جدید را برای این روش تولید واکسن اعلام کرده است.

این شرکت اکنون واکسن خود را بر روی ویروس هرپس سیمپلکس، ویروس واریسلا زوستر و یک واکسن جدید سرطان متمرکز کرده است.

در اوایل سال 2020، زمانی که یک کروناویروس جدید به نام SARS-CoV-2 به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت و باعث یک بیماری همه گیر جهانی شد، محققان شروع به ساخت واکسن mRNA کردند. خوشبختانه، دهه‌ها کار راه را برای این فناوری جدید هموار کرد و تا پایان آن سال، واکسن‌های mRNA کووید-۱۹ ایمنی و کارایی قابل‌توجهی نشان دادند.

تسریع تولید و تزریق واکسن‌های mRNA به میلیون‌ها نفر راه را برای راه‌های تحقیقاتی جدید هموار کرده است. بنابراین در حالی که واضح است که این فناوری می تواند واکسن ایمن و موثر کووید-19 ایجاد کند، چه کارهای دیگری می تواند انجام دهد؟

مدرنا یک شرکت بیوتکنولوژی پیشرو در فناوری mRNA است و اخیراً سه هدف توسعه جدید را اعلام کرده است. سه هدف جدید واکسن mRNA با تمرکز قبلی این شرکت بر HIV، آنفولانزا، سیتومگالوویروس (CMV) و ویروس اپشتین بار (EBV) مطابقت دارد.

هدف جدید بزرگتر واکسن mRNA ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) است که از دو نوع تشکیل شده است: HSV-1 که دهان را آلوده می کند و باعث تبخال می شود و HSV-2 شایع ترین منبع است. تب خال ناحیه تناسلی.

واکسن مدرن mRNA HSV-2 را هدف قرار می دهد و این شرکت می گوید انتظار دارد مصونیت آن در برابر تبخال تناسلی محافظتی در برابر HSV-1 ایجاد کند. هر دو ویروس تبخال به عنوان ویروس های نهفته شناخته می شوند، به این معنی که عفونت آنها اغلب مزمن است و این ویروس تا آخر عمر در افراد نهفته باقی می ماند.

اعتقاد بر این است که HSV-1 بیش از نیمی از جمعیت جهان را تا به امروز آلوده کرده است، در حالی که HSV-2 شایع ترین بیماری مقاربتی در جهان است که حدود 10 درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از محققان همچنین پیشنهاد کرده اند که این ویروس ممکن است در بیماری های تخریب کننده عصبی مانند آلزایمر نقش داشته باشد.

دومین هدف اعلام شده توسط Moderna ویروس واریسلا زوستر (VSV) است. این یک ویروس است که باعث آبله مرغان می شود و همچنین یک ویروس نهفته است که می تواند سال ها پس از عفونت اولیه باقی بماند. هنگامی که VSV دوباره فعال می شود، باعث ایجاد بیماری به نام زونا می شود.

Modrena پس از اعلام ماه گذشته فایزر مبنی بر اینکه این شرکت همچنین به دنبال ساخت واکسن mRNA برای این بیماری رایج است، هدف زونا قرار گرفت.

هدف نهایی مدرنا واکسنی است که دو آنتی ژن را که توسط سلول های سرطانی خاص بیان می شوند را هدف قرار می دهد. این واکسن بر دو آنتی ژن متمرکز است: “ایندول آمین 2،3-دیاکسیژناز” (IDO) و “لیگاند مرگ برنامه ریزی شده 1” (PD-L1).

هر دو مولکول نقش مهمی در رشد سلول های سرطانی دارند. هدف از واکسن سرطان mRNA آموزش سلول های ایمنی بدن برای تشخیص سلول های سرطانی سازنده این آنتی ژن های خاص است.

واکسن mRNA ابتدا برای ملانوما پیشرفته یا متاستاتیک و نوعی سرطان ریه به نام “سرطان ریه” آزمایش می شود.

استفان بانسل، مدیر عامل شرکت مدرنا گفت: «ما متعهد به مبارزه با ویروس‌های نهفته برای جلوگیری از بیماری‌های مادام‌العمری هستیم که از طریق برنامه‌های واکسن RNA خود ایجاد خواهیم کرد.»

وی گفت: با واکسن جدید سرطان خود، به دنبال این هستیم که ببینیم آیا می توانیم سلول های T PD-L1 و IDO1 را از طریق واکسیناسیون تحریک کنیم. تیم های تحقیقاتی ما بر روی گزینه های mRNA مورد نظر ما کار می کنند و به زودی اطلاعات بیشتری را به اشتراک خواهند گذاشت.

دکمه بازگشت به بالا