علمی و پزشکی

هشدار وزارت بهداشت درخصوص شیوع سرخک

به گزارش شفاف، معاون وزیر بهداشت در نامه ای خطاب به معاونت های بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی بر لزوم تزریق واکسن سرخک تاکید و نسبت به احتمال شیوع این بیماری هشدار داد.

متن شخصیت به شرح زیر است:

وی خاطرنشان کرد: شیوع حاد سرخک در افغانستان همچنان ادامه دارد و از ابتدای سال 2021 تاکنون 48 هزار و 366 مورد ابتلا و 250 مورد فوتی به شمول 192 کودک گزارش شده است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) نسبت به افزایش نگران کننده موارد هشدار داده است، به ویژه که کاهش پوشش واکسیناسیون با شیوع بالای سوء تغذیه در افغانستان مرتبط است.

در دو هفته گذشته، سیستم صحی افغانستان واکسیناسیون تکمیلی را برای یک میلیون و 200 هزار کودک در 49 شهر در 26 ولایت انجام داده است تا بتواند این همه گیر را مهار کند، پس از اپیدمی شدید سرخک در افغانستان در ماه های اخیر، تعداد موارد در کشور رو به افزایش است و بیماران در استان های مختلف شناسایی شده اند که ممکن است بر ریشه کنی سرخک در کشور ما تاثیر بگذارد.

بنابراین، اقدامات زیر باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.

در تمامی شهرها پوشش نوبت اول و دوم MMR باید بالای 95 درصد باشد ملاک محاسبه پوشش نیز سامانه های الکترونیکی سلامت است، بنابراین باید تاکید کرد که داده های واکسیناسیون وارد سامانه ها شده و به دقت نظارت شود.

در صورت بروز بثورات و بثورات ماکولا باید فوراً آگاهی و هشدار نسبت به شیوع سرخک در سرپایی و بستری انجام شود و برای جلوگیری از انتقال احتمالی سرخک به دیگران باید اقدامات ایزوله تنفسی فوری انجام شود.

گزارش فوری هرگونه تب و بثورات پوستی (عمومی و اختصاصی) برای تایید یا عدم تایید سریع آزمایشگاه ضروری است. تأخیر در شناسایی موارد یا عدم گزارش آنها منجر به انتشار ویروس سرخک در جامعه و عدم کنترل آن می شود.

انجام یک بررسی اپیدمیولوژیک جامع موارد، جستجوی کامل برای منبع عفونت، تهیه نمونه و سرولوژی برای تعیین ژنوتیپ ویروس، برای طبقه بندی نهایی بیمار ضروری است.

واکسیناسیون تکمیلی با واکسن MR در مناطق دارای اولویت برای اتباع غیرایرانی (مخصوصاً تازه واردان) در اولویت قرار دارد و ایمنی اتباع غیرایرانی را در کشور تضمین می کند.

ذخایر کافی از واکسن های MR یا MMR برای پاسخ سریع به شیوع در همه دانشگاه ها موجود است.

مسافرانی که به افغانستان می‌روند باید از سرخک، علائم آن مطلع شوند و از واکسینه شدن آن‌ها اطمینان حاصل کنند. در صورت مشکوک بودن به سابقه واکسیناسیون، MR توصیه می شود.

دکتر کمال حیدری معاون وزیر بهداشت

دکمه بازگشت به بالا