علمی و پزشکی

همه سرماخوردگی ها اومیکرون است

شروین شکوهی با اشاره به افزایش تعداد بیماران امیکرون گفت: در حال حاضر هر بیماری که با سرماخوردگی مراجعه می کند اولین نفری است که به بیماری عروق کرونا ویروس قلب مبتلا می شود و باید دوره قرنطینه خانگی را سپری کند.

وی گفت: افرادی که سرماخورده هستند نیازی به آزمایش کرونا ندارند.

شکوهی با اشاره به اینکه کیت های Omicron با دلتا تفاوتی ندارند، افزود: تست کرونا برای بیماران Omicron هیچ تفاوتی با سایر سویه های کرونا ندارد و با همان تست کرونا قابل تشخیص است، بنابراین اینکه گفته شود Omicron نیاز به آزمایش خاصی دارد اشتباه است. “

رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان لکمان الحکیم گفت: افزایش تعداد بیماران روزانه در آمریکا و کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که شیوع اومیکرون بسیار بالا است، بنابراین لازم است دوباره محدودیت‌ها اعمال شود. برای حفظ سلامت عمومی.» اگر وضعیت عادی تلقی شود روزانه با افزایش تعداد بیماران مواجه خواهیم بود.

وی گفت: نباید به Omicron اهمیت داد و این ساده سازی ها تعداد بیماران یک روزه را از 3000 به 9000 افزایش داده است.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه واکسیناسیون در کاهش مرگ و میر تأثیر بسزایی دارد، افزود: واکسیناسیون کرونا درصد زیادی از مرگ و میرها را کاهش می دهد، اما اگر بگوییم مرگ و میر کاهش می یابد و قطعاً در صورت بروز مشکل، کاهش می یابد. به وجود نمی آید، بحث منطقی نیست و در درازمدت شاهد عوارض بیشتر بیماران هستیم.

شکوهی گفت: تافته Omicron جدا بافته نمی شود و باید مانند گونه های هاله قبلی با آن رفتار کرد و بعید است کشنده باشد.

دوره قرنطینه برای بیماران Omicron

وی در خصوص تعداد روزهای قرنطینه در Omicron تاکید کرد: در آمریکا با توجه به اینکه روزانه بیش از یک میلیون نفر مبتلا می شوند، تعداد روزهای قرنطینه مورد نیاز اعلام شده است که 5 روز با علائم خفیف و خفیف است. 10 روز با علائم شدید می توانند کار را مدیریت کنند، اما در ایران روزهای کافی برای قرنطینه نداریم، بنابراین مردم باید مانند گذشته تا بهبودی کامل در خانه بمانند تا از شیوع این بیماری جلوگیری کنند و زنجیره انتقال آن را قطع کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: درصد کمی از مبتلایان به سرماخوردگی ممکن است امیکرون نداشته باشند، اما برای گسستن این زنجیره به همه توصیه می‌کنیم در صورت کوچک‌ترین علامت سرماخوردگی قرنطینه شوند و نیازی به آزمایش ندارند. من ندارم

وی ادامه داد: قطعا تعداد مبتلایان به بیماری عروق کرونا ویروس قلب بارها اعلام شده است، زیرا این آمار فقط مربوط به افرادی است که وقارشان ثابت شده است و با توجه به خطای 50 درصدی در معاینات می توان گفت که این آمار خیلی بالاتر از این.”

شکوهی تایید کرد: طی یکی دو هفته آینده با انفجاری در تعداد بستری ها مواجه خواهیم شد و از اواخر بهمن ماه روزها و ماه های بدی خواهیم داشت.

رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان لکمان الحکیم افزود: تعداد فوتی‌ها در این منطقه کمتر از دلتا است، اما تعداد بیماران دلتا چندین برابر خواهد شد و به همین دلیل تعداد بیماران و بستری‌ها افزایش می‌یابد. به طرز وحشتناکی افزایش می یابد.”

لزوم از سرگیری محدودیت ها

شکوهی در خصوص کودکان نیز گفت: کودکان و دانش آموزان بزرگترین منبع عفونت در خانواده هستند، بنابراین اعلام اینکه دانش آموزان باید خودشان به مدرسه بروند اشتباه است. همه ما می دانیم که آموزش حضوری بسیار بهتر از آموزش مجازی است، اما در این صورت باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنیم.

وی در خصوص واکسیناسیون کودکان نیز گفت: واکسینه شدن والدین علیه کودکان مطلوب است زیرا آنها نسبت به دیگران ضعیف تر هستند.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: مگر اینکه فردی در آمریکا و اروپا واکسینه شود! آنها هم واکسینه شده اند اما تعداد بیماران امیکرون در این کشورها بسیار زیاد است و آینده ما باید با اقدامات، پیشگیری و محدودیت های لازم به این آینده برسیم تا سیستم بهداشت و درمان آسیب نبیند. ما نمی توانیم تعداد بیماران را متوقف کنیم، اما می توان شیب را کاهش داد.

و در خصوص پیک ششم شکوهی گفت: در پیک 4 و 5 قبل از اینکه به پیک برسیم همه اینها را زودتر گفته بودیم و صحبت های علمی لازم برای پیک ششم انجام شد و امیدوارم مسئولین درست عمل کنند. تصمیم گیری در مورد محدودیت ها زودتر، زیرا در غیر این صورت با ساده سازی رو در رو است، ماه های بدی در پیش خواهیم داشت.

دکمه بازگشت به بالا