علمی و پزشکی

چهره مرگبار اومیکرون به زودی نمایان می شود

به گزارش شفاف و به گفته وزیر بهداشت تا دو سه هفته آینده وارد پیک Omicron خواهیم شد. این بدان معناست که باید منتظر افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا باشیم. البته این بار نژاد Omicron جایگزین دلتا شد. طرفی که همه ما فکر می کردیم مثل سرد بودن است و دیدیم که اینطور نیست.

آمار روز گذشته وزارت بهداشت حاکی از شناسایی بیش از 35 هزار بیمار جدید بود که از این تعداد 2199 نفر به بیمارستان منتقل شدند. تا دیروز ۲۳۹۵ بیمار در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری شدند.

به طور قابل توجهی، افزایش بستری شدن در بیمارستان وجود دارد که می تواند خطرناک باشد. زیرا برخی از آنها به بخش های مراقبت های ویژه فرستاده می شوند که منجر به افزایش مرگ و میر می شود.

مورد قرمز در بخش مراقبت های ویژه

شبنم تهرانی، معاون بیماری‌های واگیر بیمارستان لباونژاد گفت: در روزهای اخیر با دوبرابر شدن تعداد بیماران، سرپایی‌ها و اورژانس‌ها در هفته گذشته و طی چند روز تعداد تخت‌ها دو برابر شده است. بخش‌ها خیلی بالا بود.» زودتر از حد انتظار اتفاق افتاد.

وی افزود: برخی Omicron را همان سرماخوردگی می دانند که به حالت عادی بازگشته اند و آلودگی بالای این ویروس باعث افزایش تعداد مبتلایان شده است.

سرعت انتقال Omicron 3 تا 4 برابر دلتا است

به گفته مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ملی کووید 19، سرعت انتقال یک اومیکرون سه تا چهار برابر سریع‌تر از گونه دلتا است. بنابراین در خانواده‌هایی که یکی از اعضای خانواده به این بیماری مبتلا می‌شود، این امر باعث درگیری بین همه اعضای خانواده می‌شود.

وی افزود: هر چه خطر انتقال ویروس در جامعه بیشتر باشد، احتمال ظهور گونه های جدید بیشتر می شود، بنابراین باید با دریافت واکسن و رعایت دستورالعمل های بهداشتی، زنجیره انتقال بیماری قطع شود.

یکی از اعضای کمیته علمی ملی کووید 19 گفت: “فکر می‌کنم در سه هفته آینده، Omicron در کشور به اوج خود برسد و تعداد بستری‌ها و ویزیت‌های سرپایی بسیار بیشتر شود.”

مردانی گفت: سویه Omicron مورد توجه ویژه کودکان و نوجوانان است و طبق آمار 20 درصد مبتلایان در گروه سنی کودکان هستند و اکنون بیشتر بخش های اطفال اشغال شده است.

نامه سریع Omicron برای 3 هفته آینده

بهرام عین الله وزیر بهداشت با اشاره به آغاز موج ششم کرونا در کشور بر آمادگی 100 درصدی بیمارستان ها تاکید کرد و گفت: معتقدیم طی دو تا سه آینده به اوج خواهیم رسید. هفته ها.”

وی افزود: در صورت مشاهده علائم خفیف نیازی به مراجعه به مراکز درمانی نیست، افرادی که بیماری های زمینه ای دارند و حال عمومی خوبی ندارند به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: وقتی شرایط به اوج خود می رسد قرنطینه هوشمند دیگر عملی نیست و باید محدودیت های کامل اعمال شود.

وی با بیان اینکه ما پیشنهادات خود را به صورت مستمر به ستاد ملی کرونا ارائه می کنیم، یادآور شد: با توجه به شرایط موجود، یک قسمت تصویب شد و یک قسمت دیگر تصویب نشد. در زمینه قرنطینه نیز پیشنهاد می کنیم با توجه به شرایط کشور، ستاد مبارزه با کرونا در این زمینه تصمیم گیری کند.

افزایش مرگ و میر عروق بیماری کرونا در دو هفته آینده

محمدمهدی جویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: زمانی که تعداد بیماران سرپایی افزایش می‌یابد، انتظار داریم تا دو هفته دیگر تعداد بیماران در بیمارستان‌ها افزایش یابد.

وی افزود: اکنون تعداد بستری ها نسبت به هفته گذشته بسیار بیشتر شده است که ممکن است در دو هفته آینده آمار مرگ و میر ناشی از کرونا افزایش یابد.

در همین حال، مسعود یونسیان، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تعداد بستری‌ها و فوتی‌ها را در هر دو دلتا مقایسه می‌کند و می‌گوید در شعبه رو به رشد پست Omicron و فراوانی مرگ بیش از 100 بیمار در روز هستیم. . آمیکرون گفت: «در اوج ششم، تعداد تلفات حدود چهار برابر بیشتر از سال قبل بود.

به نظر می رسد با شرایط فعلی، رعایت عادی سازی و عدم علاقه جدی به رعایت پروتکل ها و … باید منتظر روزهای سخت کرونا باشیم. این روزهای سخت می تواند منجر به افزایش میزان مرگ و میر omicron شود.

دکمه بازگشت به بالا