علمی و پزشکی

همه چیز درباره تغذیه سالم در دوران سالمندی

تغذیه مناسب یکی از نکات ضروری برای برخورداری از زندگی سالم و با نشاط در دوران سالمندی است و در این دوران باید به توصیه های مناسب برای برخورداری از تغذیه سالم توجه کرد.

به گزارش دیباروز، یکی از راه های حفظ سلامتی در دوران سالمندی تغذیه مناسب است که برای داشتن یک زندگی سالم و با نشاط در این سنین ضروری است. افراد باید در این مدت از تمام گروه های غذایی به مقدار توصیه شده استفاده کنند.

نان و غلات

یکی از مهم ترین و ارزان ترین منابع تامین انرژی، مصرف نان و غلات است که بیش از نیمی از انرژی مورد نیاز بدن از طریق آنها تامین می شود. این ماده علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی، خواص بسیار بیشتری نیز دارد. در این ترکیب، بهتر است نان سبوس دار و غلات مصرف شود. بر این اساس از شش تا 11 واحد از این گروه باید در طول روز مصرف شود. منابع غذایی این گروه شامل انواع نان، برنج، ماکارونی، رشته فرنگی و غلات است.

میوه ها و سبزیجات

این گروه تنوع زیادی دارد و انواع میوه ها و سبزیجات را شامل می شود و چون تنوع زیادی دارد ویژگی های زیادی در آن به چشم می خورد. در اصطلاح به این گروه «جاروبگر بدن» می گویند. زیرا سموم را از بدن دفع می کند. دو تا چهار واحد میوه و سه تا پنج واحد سبزی در طول روز مورد نیاز است.

پروتئین

این گروه شامل انواع گوشت، حبوبات، تخم مرغ، حبوبات و آجیل است و توصیه می شود سالمندان به جای گوشت قرمز که چربی و کلسترول کمتری دارد از مرغ و ماهی استفاده کنند.
دو تا سه واحد از گروه پروتئین مورد نیاز است.

لبنیات

این گروه شامل شیر، ماست، کشک و پنیر است. لبنیات سرشار از کلسیم است که از مصرف کافی پوکی استخوان جلوگیری می کند. لبنیات کم چرب مناسب تر از لبنیات پرچرب هستند. از گروه لبنیات روزانه دو تا سه واحد مورد نیاز است.

آب و مایعات

با افزایش سن، مرکز تشنگی در بدن مختل می شود و افراد مسن احساس تشنگی نمی کنند. بنابراین بهتر است روزانه شش تا هشت لیوان آب و مایعات بنوشید و منتظر تشنگی نباشید.

در عین حال، استفاده از مواد مختلفی مانند چربی، شکر و نمک نیز وجود دارد که استفاده از آنها به صورت محدود در رژیم غذایی توصیه می شود.

لازم به ذکر است که افراد مسن نسبت به قبل به کالری کمتری نیاز دارند. اگر آن را مهم نداند، چاق می شود. همچنین باید مصرف نوشابه، سس مایونز، شیرینی، شکلات، غذاهای چرب و سرخ شده را در سنین بالا محدود کند.

به گفته دانشگاه علوم پزشکی تهران، یبوست یکی از مهم ترین مشکلات این سن است. اگر سالمندان به نکات تغذیه ای زیر توجه کنند تا حد زیادی به رفع این مشکل کمک می کند. بنابراین، سالمندان باید بیشتر از قبل از میوه ها و سبزیجات استفاده کنند، افزایش مصرف فیبر از جمله انواع سبزیجات، میوه های هسته دار چوبی، انجیر یا آلو خیسانده در آب، خوردن روغن زیتون و مصرف مایعات کافی این مشکل را تا حد زیادی حل می کند. وسعت

انتهای نامه

دکمه بازگشت به بالا