علمی و پزشکی

“واسکولیت” چیست و چه افرادی در معرض ابتلا هستند؟

به گفته کلینیک مایو در آمریکا، “واسکولیت” (ورم رگ های خونی) یک اختلال خود ایمنی نادر در جهان است و در فرد مبتلا به آن، رگ های خونی ملتهب می شود و در نتیجه واسکولیت ایجاد می شود. آن را غلیظ کنید.

به گزارش دیباروز، این وضعیت در نهایت می تواند جریان طبیعی خون را متوقف کند و به اندام ها آسیب برساند.

بیشتر انواع واسکولیت نادر هستند و این بیماری می تواند یک یا چند اندام را درگیر کند.

بر اساس گزارش این مرکز تخصصی، برخی از علائم این بیماری شامل سردرد، کاهش وزن، خستگی، تب و بدن دردهای عمومی است.

جدای از علائم عمومی واسکولیت، برخی از علائم خاص تر ممکن است شامل زنگ زدن در یک گوش و درد معده بعد از غذا خوردن باشد.

برخی از افراد مبتلا به این اختلال نیز از دست دادن موقت بینایی و بی حسی یا ضعف در بازوها یا پاها را تجربه می کنند.

علت واسکولیت چیست و چه کسانی در معرض خطر هستند؟

با توجه به کلینیک مایو، علل یک اختلال خود ایمنی به طور کامل شناخته نشده است، با این حال، ممکن است به ژنتیک و سابقه پزشکی افراد مرتبط باشد.

همچنین می تواند ناشی از حمله اشتباه سیستم ایمنی به سلول های عروق خونی باشد که ممکن است در اثر بیماری هایی مانند هپاتیت B و C یا سرطان خون ایجاد شود.

در حالی که هر کسی ممکن است علائم واسکولیت را تجربه کند، عواملی که ممکن است خطر ابتلا به اختلالات مختلف را افزایش دهند شامل سن، سابقه خانوادگی و سابقه اختلالات ایمنی مانند لوپوس است.

داروها نیز ممکن است یک عامل خطر باشند.به گفته این مرکز، هیدرالازین، آلوپورینول، مینوسیکلین و پروپیل تیوراسیل ممکن است باعث واسکولیت شوند.

به گفته ایندیپندنت، درمان ها عمدتاً بر کنترل واسکولیت و جستجوی هر بیماری زمینه ای که ممکن است باعث واسکولیت شود، متمرکز است.

به طور خاص، یکی از داروهای رایجی که برای کنترل التهاب ناشی از واسکولیت استفاده می شود، کورتیکواستروئیدی به نام پردنیزون است. اگرچه انواع دیگری از داروها وجود دارد، اما داروهایی که افراد مصرف می کنند به شدت واسکولیت آنها بستگی دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا