عمومی

واکنش شورای نگهبان به اظهارات رئیس مجلس

مطابق با پایگاه داده دیباروز ،
به گزارش خبرگزاری آنلاین دیباروز ، گروه روابط عمومی شورای نگهبان با صدور بیانیه به اظهارات اخیر علی لاریجانی رئیس مجلس پاسخ داد.

متن زیر این اطلاعیه در زیر آمده است:

عالیجناب

وی پس از اظهارات رئیس محترم شورای اسلامی شورا در یک برنامه زنده تلویزیونی شامگاه دوشنبه ، 20 مه 2016 ، وی دعوت نامه ای از مردم محترم ایران را انتقال داد:

1. همکاری و تعامل بین شورای شورا و شورای نگهبان در تدوین طرح اصلاح قانون انتخابات یکی از بارزترین ویژگی های عملکرد شورای دهم بود ، اما الگوی پیشنهادی برای منطقه و پیش بینی سهم ناچیز 15٪ برای شهرهای کوچک در انتخاب اعضای مجلس ، اصول قانون اساسی و خسارت را نقض می کند. مردم شهرهای کوچک حق داشتند حتی قبل از تصویب مجلس نمایندگان از رئیس و اعضای کمیته مربوط خبر دهند اما با تصویب نهایی ، مدل پیشنهادی توسط مجلس به چالش کشیده شد. با این حال ، همانطور که قبلاً نیز اعلام شده بود ، شورای نگهبان مخالف اصل تناسب در انتخابات نیست و مایل به همکاری با مجلس ارجمند برای تهیه راه حل های مؤثر و تصحیح است.

2- شورای نگهبان همواره پیشگام در شفافیت بوده و متن كامل نظرات ، مباحث مفصل جلسات شورای نگهبان ، نظرات جوامع مشاوره حقوقی و حقوقی ، نظرات جنجالی اعضای شورا و غیره را بدون تعهد قانونی منتشر كرده است. شفافیت جامع نظرات شورای نگهبان “برای همه” امکان پذیر است و نادیده گرفتن رئیس محترم شورای اسلامی شورا در این رابطه تعجب آور است.

3- شورای نگهبان همواره متعهد به تعامل با شورای اسلامی شورا بوده و در راستای كاهش ابهام و سردرگمی در تصمیمات و لوایح بین شورا و شورا تلاش كرده است و حضور مستمر اعضای شورا و كارشناسان حقوقی در جلسات كمیته مجلس گواه این مدعاست. بر این اساس ، خود را موظف به احترام به عزت اعضای محترم مجلس و محافظت از اختیارات قوه مقننه در اصول قانون اساسی می داند. اما وی از رأی نمایندگان مانند سایر نامزدهای عادی خودداری نکرد تا از قوانین پیروی کند و به شواهد و استعلام های قانع کننده متکی به مراجع قانونی و با حساسیت بسیار حقوقی و سیاسی تکیه کرد. شایان ذکر است که موضوع هر یک از اعضای غیر معتبر شورای دهم در جلسات شورا با حضور همه اعضا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نتیجه نظر اکثریت اعضا اعلام شد.

4- شورای نگهبان همواره از انتقاد و پیشنهادهای اصلاحی استقبال کرده است ، اما آنچه که در هفته های اخیر از بستر مقدس مجلس ملی گرفته تا نهادی که از معیارهای مقدس شریعت و قانون اساسی حمایت می کند ، انجام شده است ، ابتدا توهین به عزت پارلمان و دوم در مقابل اخلاق و قانون. حتی در برخی موارد ، توهین هایی که همراه بود ، متأسفانه شامل سکوت و نافرمانی گوینده برای اجرای آیین نامه داخلی مجلس بود. تصویب پیش نویس هایی که مغایر متن صریح قانون اساسی بوده و به نظام انتخاباتی آسیب رسانده باشد نیز دور از قوه مقننه است.

5- اکثریت اعضای محترم شورای دهم علاقه مند به خدمت و سالم بودن بودند ، اما محدودیت و خطای محدود این مجلس سؤالاتی را در مورد خدمات سایر اعضای پارلمان ایجاد کرده و مشارکت آنها را به خطر انداخت. احکام قضایی در روزهای اخیر درباره برخی نمایندگان مجلس نمایانگر برخی از واقعیت های پشت پرده مجلس دهم است و ما هنوز معتقدیم که اگر شورای نظارت در حین وظایف خود دقت بیشتری می کرد ، شاهد وقایع غم انگیز و برخی اشتباهات نبود. ما بدرفتاری نکردیم که منجر به برکناری تعدادی از نمایندگان شد.

6. در انتخابات گذشته ، شورای نگهبان نشان داد كه هیچ كسی در بررسی صلاحیت نامزدها ندارد و حقوق مردم محترم ایران و قانون را به خطر نمی اندازد و حمله و توهین نمی تواند كمسیون را از حمایت و حمایت از قانون باز دارد.

امید است که عملکرد اعضای شورای دهم با حضور نمایندگان منتخب برای جلسه یازدهم همیشه قابل مشاهده باشد تا شاهد هیچ انحرافی از دوره قانون نباشیم.

دکمه بازگشت به بالا