عمومی

دستور رئیس جمهور درباره مصوبه شورای نگهبان

طبق پایگاه داده دیباروز ،
براساس پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ، پس از اطلاع از تصمیم شورای نگهبان در مورد شرایط نامزدها برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور ؛ روز دوشنبه ، رئیس جمهوری به وزارت کشور دستور داد تا انتخابات را طبق تفسیر نظریه حقوقی معاون رئیس جمهور و مطابق با قوانین موجود انجام دهد.

در جمع بندی نظریه معاونت حقوقی رئیس جمهور ، تأکید می شود که “وزارت کشور موظف است وظایف اجرایی خود را در زمینه انتخابات ریاست جمهوری مطابق با قوانین ، مقررات و آیین نامه های مربوط به آنها انجام دهد.”

معاون حقوقی رئیس جمهور پس از اطلاع از تصمیم اخیر شورای نگهبان به وزارت کشور ، تفسیر قانونی خود را از این تصمیم در نامه ای در 7 بند ارائه داد. این نامه معتقد است که صلاحیت تعیین استانداردهای خاص یا قانونی مطابق با اصل 71 قانون اساسی تنها مسئولیت مجلس شورای اسلامی است و تأیید می کند که در صورت تصویب قانون توسط شورا ، اجرای آن به رئیس جمهور اعلام می شود .

به نظر وی ، معاون حقوقی رئیس جمهور اظهار داشت که با توجه به م componentsلفه های (1 و 2) بند (10) سیاست های کلی انتخابات اعلام شده توسط مقام معظم رهبری ، تعیین اولیه توانایی ها و شایستگی نامزدها در مرحله ثبت نام فقط از طریق “رویه های قانونی مناسب” ، یعنی در حالت خلأ و لزوم تعریف شرایط. این مسئله باید در قانون مصوب مجلس نمایندگان قید شود و نه تصمیم دیگری.

دستیار حقوقی در جمع بندی نظریه خود ، وزارت کشور را موظف به انجام وظایف اجرایی خود در انتخابات ریاست جمهوری مطابق با قوانین و مقررات موجود و قوانین مربوطه نمود.

رئیس جمهور پس از اعلام این نظریه توسط نماینده حقوقی ریاست جمهوری ، وزارت کشور را موظف به کار بر اساس خلاصه نظریه وکالت حقوقی کرد. روحانی همچنین ضرورت انجام شرایط در چارچوب قانون و ابلاغ متناسب با آن به رئیس جمهور را به وزارت کشور یادآوری کرد.

دکمه بازگشت به بالا