اقتصادی

وجود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد، بنای ناپایدار و فاقد هرگونه سازه در کشور

دیباروز / همدان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل نوسازی شهری ایران گفت: تاکنون حدود 6 هزار محله با حدود 2 میلیون و 700 هزار واحد، ساختمان های ناامن و بدون سازه به عنوان هدف بازآفرینی شناسایی شده است.

به گزارش دیباروز، محمد آیینی پنجشنبه سوم شهرفر در جلسه ستاد نوسازی شهری پایدار شهرستان ملیراز از مرمت ۲۱۰ هزار واحد فرسوده در سراسر کشور خبر داد و گفت: این ساختمان ها کلنگ زنی و ۶۷۰ هزار واحد تخریب شده است. . در جای خود ساخته شده است.

آئینی با بیان اینکه 166 هزار هکتار معادل 23 درصد مساحت شهری بافت های فرسوده و ناکارآمد در سراسر کشور وجود دارد، افزود: بیش از 21.5 میلیون نفر در این محله ها زندگی می کنند.

وی گفت: تاکنون حدود 6 هزار محله شناسایی شده است که از این تعداد حدود 2 میلیون و 700 هزار واحد ساختمانی ناپایدار و فاقد هرگونه سازه هستند.

آئینی با اشاره به اینکه از 166 هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری، 70 هزار هکتار بافت میانسال، 60 هزار هکتار زاغه نشین، بیش از 32 هزار هکتار بافت تاریخی و 500 هکتار بافت فرسوده با پیشینه روستایی است، افزود. 49 درصد واحدهای مسکونی در بافت‌های شهری ناکارآمد واقع شده‌اند که تاب‌آوری در برابر آسیب‌ها ندارند.

وی ادامه داد: امسال بنا داریم 150 هزار واحد مسکونی در محله های نوسازی و بافت فرسوده شهری نوسازی کنیم که سهم استانداری همدان از این تعداد 4500 واحد است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: شهروندان برای اطلاع از واقع شدن واحد مسکونی خود در منطقه نساجی بالی می توانند به سایت شرکت به نشانی سایت udrc.ir مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: توسعه دهندگان و تسهیلگران نیز می توانند با ورود به سامانه ماده 4 این شرکت از شرایط و امکانات در نظر گرفته شده مطلع شوند.

وی با بیان اینکه در اعطای تسهیلات برای نوسازی بافت های فرسوده چهار شرط مانند داشتن برگ سبز سبز یا داشتن سابقه سکونت، ملک و سرپرستی خانواده وجود ندارد، مطرح کرد: تمامی مشوق ها از جمله تخفیف در پروانه ساختمانی، بیمه و … هر موضوع دیگری که در طرح ملی مسکن در نوسازی بافت های فرسوده در نظر گرفته شود.

آئینی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی خط اعتباری ویژه ای برای نوسازی مسکن دارد، تصریح کرد: این تسهیلات که در سه دسته از طریق بانک مسکن به متقاضیان پرداخت می شود در شهرها 350 میلیون تومان که 150 میلیون تومان آن با سود صفر درصد است. پرداخت شده.

مدیرعامل شرکت نوسازی شهری ایران گفت: متقاضیان می توانند 45 میلیون تومان تسهیلات در قالب وام مسکن موقت و جابه جایی دریافت کنند.

آیینی «بخشنامه» را یکی از رویکردهای مهم شرکت نوسازی شهری در دولت سیزدهم دانست و از طراحی بسته تشویقی جامع برای توسعه نقش بخش خصوصی در نوسازی بافت های فرسوده خبر داد و افزود: این طرح به زودی ابلاغ می شود. .

مدیرعامل شرکت نوسازی شهری ایران بیان کرد: سه نوع رویکرد برای متقاضیان نوسازی بافت های فرسوده در نظر گرفته شده است که شامل کوتاه شدن زمان صدور پروانه ساختمانی، کوتاه شدن زمان صدور پروانه های اداری و فرعی و اعطای تسهیلات مالی است. .

وی تاکید کرد: تمامی تخفیف ها و مشوق هایی که در نهضت ملی مسکن برای سازندگان در نظر گرفته می شود، برای فعالان احیای بافت فرسوده نیز دیده شد.

وی از سوی دیگر شهر مالیر را یکی از شهرهای پیشرو در حوزه نوسازی شهری پایدار دانست و گفت: شهرداری در بازدید از سه منطقه سرگو، شمس آباد و پشت ملی مالر اقدامات خوبی در زمینه ها انجام داده است. از فرهنگ خدمات آب، فاضلاب و پزشکی.

آئینی با تاکید بر اینکه تمامی دستگاه های اجرایی شهرستان باید در حوزه نوسازی شهری به وظایف خود به خوبی عمل کنند، گفت: شهرداری مالیر فضای مناسبی را فراهم کرده است تا مردم از حداکثر تخفیف بهره مند شوند و دستگاه های اجرایی به ویژه دستگاه های خدمات رسان مجوز تمدید را صادر کنند. در مدت یک ماه

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر همچنین اجرای اقدامات موثر در محله های نوسازی شهری سرگو و شمس آباد را مورد اشاره قرار داد و پیشنهاد کرد: شهرداری ملیر مشارکت و فعالیت دستگاه های اجرایی در این دو محله را مورد ارزیابی قرار دهد تا شناسایی شود. نقاط قوت و ضعف. .
سلمان اسماعیلی گفت: دستگاه های اجرایی شهر موظفند در سریع ترین زمان ممکن طرح ها، اولویت ها و پروژه های خود را در محلات نوسازی شهری و بافت فرسوده مشخص کنند.

اسماعیلی تصریح کرد: شهرداران شش شهرستان مالیر با هماهنگی دبیرخانه ستاد نوسازی شهری پایدار، محدوده جدید نوسازی شهری را بر اساس قانون جدید تعریف و از مشاوران معتبر استفاده و اولویت ها، برنامه ها و برنامه های خود را مشخص کنند. پروژه ها. در این مناطق

وی بر لزوم استفاده مدیران دستگاه های اجرایی از تمامی قوانین، تسهیلات و مشوق هایی که در حوزه نوسازی شهری و نوسازی واحدهای مسکونی در این محلات لحاظ می شود، تاکید کرد.

فرماندار ویژه مالر به اصلاح قوانین و توجه به کارایی تسهیلات و مشوق ها در حوزه نوسازی شهری در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: این قوانین و تسهیلات باید توسط شهرداری ها و دستگاه های اجرایی پیگیری شود.

اسماعیلی بر لزوم کوتاه شدن زمان صدور مجوز مرمت و انشعاب در این محلات تاکید کرد و گفت: باید از توان گروه های جهادی و متولیان برای تشویق مردم به استفاده از امکانات و مشوق هایی که در نظر گرفته می شود استفاده کرد. واحدهای مسکونی در آنها بازسازی شود. زنده.

وی همچنین بر لزوم هماهنگی بین دستگاه های اجرایی، برگزاری جلسات مستمر ستاد نوسازی شهری در ماه یک بار و تشکیل کارگروه های تخصصی تاکید کرد.

معاون استاندار همدان نگاه مثبت دولت سیزدهم به نوسازی شهری را فضای مناسبی برای فعالیت در این حوزه دانست و یادآور شد: نوسازی شهری در راستای محرومیت زدایی این محلات وظیفه مهمی بر عهده مدیران شهری است.

در ادامه شهردار ملیر نیز خاطرنشان کرد: مناطق هدف بازآفرینی مصوب در شهر ملیر پنج منطقه شامل سرگو، شمس آباد، جعفرآباد، امامزاده عبدالله (علیه السلام)، نفت سیاه (شهید زارنی) و محله مورد نظر است. مناطق برای تجدید

مجید فرجی محله پشت بهزیستی مالر را یکی دیگر از محله های نوسازی شهری دانست و افزود: محله سرگو و شمس آباد محله های اولویت ما در حوزه نوسازی شهری هستند.

فرجی ادامه داد: چندین سال پیش در این دو محله اقداماتی انجام شد و پروژه های بسیار خوبی از جمله احداث درمانگاه، آسفالت و جدول گذاری سرای محله در محله سارگو و پروژه هایی از جمله بهسازی شبکه فاضلاب و احداث باغ در حال انجام است. محله شمس آباد یا محله آن.

وی با اشاره به اینکه پس از اتمام این پروژه ها در محله های سرگو و شمس آباد نوبت به شرکت نفت سیاه (شهید زرینی) رسید، گفت: در نظر داریم در هر محله یک سرا محله بسازیم.

شهردار ملایر تصریح کرد: در تلاش هستیم خانه ای که به عنوان یک بافت تاریخی شهر تصور می شود را تملک کنیم که به زودی تکمیل می شود.

فرجی با بیان اینکه بر اساس تعاریف مشخص از محلات نوسازی شهری، پروژه ها و اعتبارات مورد نیاز این محلات مشخص می شود، گفت: با انجام اقدامات مشخص، پس از سه سال سطح تجمل در این محلات باید به بالاتر از میانگین شهر برسد. مرحله.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا