اقتصادی

نیاز کشور به ۱۰ میلیون واحد مسکونی

بر اساس طرح جامع مسکن سالانه یک میلیون واحد مسکونی باید ساخته شود. وزیر راه و شهرسازی اخیرا از نیاز کشور به ده میلیون واحد مسکونی صحبت کرده است.

به گزارش دیباروز، با توجه به حدود 700 هزار ازدواج سالانه و نوسازی بافت های فرسوده، کارشناسان برآورد می کنند که حداقل تا 10 سال آینده باید سالانه حداقل یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود. در طرح جامع مسکن نیز آمده است که کشور نیاز سالانه به یک میلیون واحد مسکونی دارد.

این در حالی است که در سال های اخیر یک میلیون واحد مسکونی اصلا تولید نشده است. اوج ساخت و ساز در دهه 90 به سال 1392 پیوند خورد که برای 809 هزار واحد مسکونی در کشور پروانه ساخت صادر شد. اما این روند در سال های اخیر کاهش یافته و در سال 1395 به بعد تولید مسکن به 350 تا 400 هزار واحد رسیده است.

با این حال، بازار ساخت و ساز در سال گذشته اندکی بهبود یافته است. محمود محمودزاده – معاون وزیر راه و شهرسازی – در اواخر دهه 1400 اعلام کرد که ساخت و ساز نسبت به سال 1399 بهبود یافته و 520 هزار واحد مسکونی ساخته شده است. او وعده داد که در سال 1401 یک جنبش بزرگ مسکن در کشور به وجود خواهد آمد.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اخیرا گفت: بیش از 8 میلیون جوان به دلیل مشکلات مالی و کمبود مسکن مجرد مانده اند و به بیش از 10 میلیون خانه جدید در کشور نیاز داریم.

وی افزود: با توجه به فارغ التحصیلی دانشجویان هر ساله و امکان ازدواج آنها در کشور، به بیش از 10 میلیون واحد مسکونی جدید نیازمندیم و تاکنون 5 میلیون نفر در سامانه جابجایی مسکن ثبت نام کرده اند که اکثر آنها مستاجر یا مستاجر هستند. مسکن بیشتر.”

به گفته قاسمی، در راستای جهش تولید، قرار است سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود که بیش از دو سوم آن یعنی 860 هزار واحد در دست ساخت است و در سال جدید واحدها تحویل داده می شود.

بنابراین گزارش، مسئولان وزارت راه و شهرسازی از افتتاح حدود 40 هزار واحد نهضت ملی مسکن خبر دادند و تا خرداد ماه سال جاری تعدادی دیگر از واحدهای این طرح تا خرداد ماه به بهره برداری می رسد. سال شرکت مسکن برای انقلاب اسلامی.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا