اقتصادی

وجود ۲.۷ میلیون نفر زیر سقف لرزان در کشور

دیباروز/ لرستان نماینده شرکت نوسازی شهری ایران گفت: بیش از 87 هزار نفر در خرم آباد زیر سقف های لرزان زندگی می کنند.

رضا حیدری امروز ۱۴ آذرماه در جلسه عبرت آموزی زلزله بم که توسط راه و شهرسازی لرستان و در اتاق جلسات کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به اینکه بر اساس دستورات باید اولویت و فوریت ها مورد توجه ویژه قرار گیرد. مقام معظم رهبری: تمدید دستمال های بالیایی یکی از این کارهای اولویت دار و فوری است.

وی افزود: شرکت نوسازی شهری با توجه به اینکه ایران جزو ده کشور آسیب پذیر جهان است و 90 درصد جمعیت کشور در معرض خطرات بلایای طبیعی قرار دارند، می خواهیم پیگیری کنیم تا بمب دیگری اتفاق نمی افتد.” در هر جای ایران این اتفاق می افتد.»

نماینده شرکت نوسازی شهری ایران با بیان اینکه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در ایران زیر سقف های لرزان زندگی می کنند، افزود: هر ۱۰ سال یک زلزله ۶ ریشتری به بالا در کشور رخ می دهد.

شهرهای دورود، بروجرد و خرم آباد با وجود گسل دشت سیلاخور از زلزله مستثنی نیستند.

حیدری در مناطقی که هدف شرکت نوسازی شهری ایران بهسازی، مرمت و ارتقای مقاومت این بناها است، تصریح کرد: متاسفانه در لرستان شهرهای دورود، بروگرد و خرم آباد با وجود تقصیر از زلزله در امان نماندند. دشت سیلاخور.

وی گفت: در حوزه های هدف شرکت نوسازی ایران، موضوع نوسازی نباید بر عهده وزارت راه و شهرسازی باشد، بلکه شهرداری ها، سازمان نظام مهندسی و مردم باید همکاری های چند جانبه داشته باشند.

بسته تشویقی شورای عالی معماری و شهرسازی

نماینده شرکت نوسازی شهری ایران گفت: برای تحقق این اهداف متولیان باید به فکر بسته تشویقی باشند که خوشبختانه شورای عالی معماری و شهرسازی بسته های پیشنهادی شهرداری ها، مقررات نظام مهندسی، بزرگراه های منطقه ای و ادارات توسعه شهری باید با متقاضیان همکاری کنند تا مردم تشویق شوند و بتوانند فرآیند مقاوم سازی خانه های خود را تکمیل کنند.

الحیدری تصریح کرد: شورای عالی معماری و شهرسازی پرداخت وام مرمت به ساکنان و سازندگان بافت های فرسوده را در نظر گرفت و این وام بدون سپرده است و بانک ها باید با مردم همکاری کنند و متاسفانه تاکنون بانک ها همکاری کرده اند. خوب با مردم و وزارت راه و شهرسازی نبود و افزود: تسهیلات واریز سرپناه موقت برای دوره نوسازی نیز به مبلغ 60 میلیون تومان در نظر گرفته شد که با پرداخت 36 ماهه برای آن ها. چه کسانی برای نوسازی بافت فرسوده تلاش خواهند کرد که این امر نیز نیازمند همکاری بانک ها است.

وی گفت: تخفیف پروانه ساختمانی یکی از مفاد بسته های تشویقی است که در آن شهرداری های شهرستان های استانداری باید در کمتر از یک ماه پروانه صادر کنند و تخفیف های خوبی بین 50 تا 100 درصد به متقاضیان بدهند.

نماینده شرکت نوسازی شهری ایران افزایش تراکم ساخت و ساز، تسهیل پارکینگ ها و ضوابط معماری را از دیگر مفاد بسته های تشویقی شورای عالی معماری و شهرسازی برشمرد و خطاب به دستگاه های خدمات رسان گفت: انتظار داریم اگر فردی بخواهد تخریب سازه آن و استفاده از انشعابات سابق بر اساس ماده 11 قانون حمایت نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده، امکان استفاده از انشعابات قبلی وجود دارد و دستگاه های خدمات رسان باید همکاری لازم را داشته باشند و در صورت عدم رعایت موارد قبلی می توان از شعب استفاده کرد، این دستگاه ها باید خارج از نقش و با تخفیف به متقاضیان خدمات ارائه دهند.

بند ک تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۱

حیدری با اشاره به اینکه مدل جیم به شدت در ادارات اجرا می شود اما راه و شهرسازی همکاری خوبی با متقاضیان داشته است، افزود: سکونت 5 ساله، کسورات از سازمان نظام مهندسی و ایجاد کاربری های سودآور از دیگر موارد بسته تشویقی است. وی گفت: از جمله مهم ترین بحث هایی که می توانیم در این زمینه برای اهداف خود مدنظر قرار دهیم، موضوع بند «ک» تبصره 11 قانون بودجه سال 1401 است که بر اساس آن وزارت راه و شهرسازی اجازه داده است. استفاده از اراضی تحت مالکیت خود با اولویت دادن به محله های فقیر نشینی که قبل از سال 1393 ایجاد شده اند. دارد توسط افراد تصرف شده و بر اساس نقشه های مصوب شهری ساخته شده و در حال حاضر در حال بهره برداری و تحویل به مالکان می باشد.

وی گفت: حتی برای املاک موقوفه نیز رویه هایی در نظر گرفته شده که متقاضی می تواند با تایید اداره اوقاف از وام و تسهیلات استفاده کند.

خرم آباد حدود 500 هکتار بافت غیرفعال شهری دارد

نماینده شرکت نوسازی شهری ایران گفت: حدود 500 هکتار بافت شهری ناکارآمد در شهرهای لرستان به ویژه خرم آباد وجود دارد.

حیدری افزود: 26 هزار و 497 خانوار در قالب 87 هزار و 589 نفر در 500 هکتار بافت ناکارآمد شهری زندگی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: این افراد به نوعی زیر سقف می لرزیدند و باید تدابیر ویژه ای برای آنها رعایت شود.

انتهای نامه

دکمه بازگشت به بالا