عمومی

ورزش ایمنی بدن را تقویت می‌کند اما نه همیشه!

گاهی اوقات بهترین درمان سرماخوردگی استراحت، هیدراته ماندن و در صورت لزوم مصرف مسکن است. بنابراین زمانی که سالم هستید برای تقویت سیستم ایمنی بدن به طور منظم ورزش کنید و در زمان سرماخوردگی تا حد امکان ورزش نکنید.

به گزارش دیباروز، خراسان او نوشت: «از آنجایی که ورزش برای سیستم ایمنی بدن مفید است، برخی ممکن است فکر کنند که ورزش در زمانی که بیمار هستید می تواند به شما کمک کند تا از شر بیماری خلاص شوید، اما در مورد سرماخوردگی. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ورزش در طول بیماری می تواند شدت ورزش را کوتاه یا کاهش دهد وجود ندارد.

ورزش کنید و سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید

در طول ورزش، هورمون هایی به نام کاتکول آمین ها که به نام آدرنالین و نوراپی نفرین شناخته می شوند، ترشح می شوند. این هورمون ها با تحریک سلول های ایمنی به تشخیص وجود ویروس ها یا سایر عوامل بیماری زا در بدن کمک می کنند و نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی دارند. آنها همچنین حرکت سلول های ایمنی را بین خون و بافت ها افزایش می دهند که در کمک به سلول های ایمنی در شناسایی و پیشگیری از بیماری های ناشی از ویروس ها مهم است. تحقیقات نشان می دهد که ورزش یکی از راه هایی است که می توانیم سطح این هورمون های مهم را در بدن خود افزایش دهیم.

افزایش جریان خون

وقتی ورزش می کنیم، جریان خون ما افزایش می یابد. این جریان خون بالا فشار بیشتری بر رگ های خونی وارد می کند که سلول های ایمنی خاصی به نام سلول های کشنده طبیعی و سلول های T را آزاد می کنند. سلول های کشنده طبیعی و سلول های T نقش مهمی در از بین بردن سلول های آلوده به ویروس دارند و در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر هستند.

کاهش عفونت های تنفسی

سه مطالعه نشان داد زمانی که افرادی که 5 روز در هفته 40 تا 45 دقیقه ورزش نمی کردند شروع به پیاده روی سریع کردند، علائم عفونت تنفسی آنها 40 تا 50 درصد کمتر از سایر افراد بود.

آیا سرماخوردگی با ورزش بهتر می شود؟

مهم است به یاد داشته باشید که ورزش می تواند بدن را تحت فشار قرار دهد. این استرس، به نوبه خود، ممکن است منجر به فعال شدن سلول های ایمنی در پاسخ به پاتوژن ها (میکروارگانیسم هایی که باعث
باعث بیماری های کمتر جدی مانند سرماخوردگی می شود. بدن همچنین در حین ورزش به اکسیژن و انرژی ذخیره شده (به شکل گلوکز) بیشتری نیاز دارد که سلول های ایمنی ما برای کمک به مبارزه با ویروس به آن نیاز دارند.

بنابراین اگر بدن با یک عفونت موجود مبارزه می کند و سپس در معرض استرس ورزش قرار می گیرد، ممکن است برای پاسخ ایمنی مفید نباشد، اما در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ورزش می تواند به بهبودی شما از سرماخوردگی کمک کند. اما اگر علائم شما بیشتر بالای گردن باشد (مانند آبریزش بینی یا احتقان)، می توانید ورزش را با شدت کمتر از حد معمول شروع کنید تا ببینید چه احساسی دارید. اگر روحیه خوبی دارید، می توانید به تدریج شدت ورزش خود را افزایش دهید. اما اگر ورزش حال شما را بدتر می کند، استراحت کنید. همچنین، اگر تب، درد عضلانی یا استفراغ دارید، فکر ورزش کردن را کنار بگذارید.

گاهی اوقات بهترین درمان سرماخوردگی استراحت، هیدراته ماندن و در صورت لزوم مصرف مسکن است. بنابراین زمانی که سالم هستید برای تقویت سیستم ایمنی بدن به طور منظم ورزش کنید و در زمان سرماخوردگی تا حد امکان ورزش نکنید.

منبع: مطالعات دانشگاه ناتینگهام ترنت

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا