عمومی

پیری سیستم ایمنی بدن و چگونگی مقابله با آن

با افزایش سن فرد به نظر می رسد توانایی بدن در واکنش موثر به بیماری کاهش می یابد. بنابراین ، پیری سیستم ایمنی بدن خطر ابتلا به بیماری هایی را که فرد از آن رنج می برد افزایش می دهد.

به گزارش دیباروز ، وب سایت “عصر ایران” توسط Step Two Health گزارش شد ، وی نوشت: روند پیری سیستم ایمنی بدن کاملاً نهایی نیست. عادت های خوب و یک سبک زندگی سالم به افراد کمک می کند تا با افزایش سن عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن را حفظ کنند.

پیری سیستم ایمنی بدن چیست؟

سیستم ایمنی بدن از بدن در برابر عوامل خارجی محافظت می کند که می توانند مضر باشند و باعث بیماری شوند. در این حالت ، ما به میکروب ها (باکتری ها ، ویروس ها ، قارچ ها و انگل ها) ، سلول های غیر طبیعی در بدن و مواد حساسیت زا (مواد حساسیت زا) اشاره می کنیم.

برای رسیدن به این هدف ، آنتی بادی ها توسط سیستم ایمنی بدن تولید می شوند. آنتی بادی ها مواد مضر را از بین می برند و آنها را خنثی می کنند. این دفاع ما در برابر هرگونه تهدید یا حمله است.

با این حال ، سیستم ایمنی بدن همیشه شرایط یکسانی را حفظ نمی کند و تغییرات را در طول زندگی فرد تجربه می کند. به عنوان مثال ، نوزادان تازه متولد شده هنوز کاملا ایمن نیستند. کودکان خردسال فقط آنتی بادی هایی دارند که از مادران خود دریافت کرده اند. آنها این آنتی بادی ها را در دوران بارداری از طریق جفت و همچنین هنگام شیردهی دریافت می کنند. با گذشت زمان و قرار گرفتن در معرض عناصر مختلف ، کودکان به تدریج تقویت مکانیسم های دفاعی خود را تجربه می کنند.

عملکرد سیستم ایمنی بدن پس از بلوغ تا حدی کاهش می یابد. مهمترین تغییرات در این شرایط مربوط به سلولهای بنیادی است. پیری سیستم ایمنی بدن همچنین در دسترس بودن سلول های T تأثیر می گذارد.

اما هرچه افراد پیرتر می شوند ، یک تغییر بزرگ اتفاق می افتد. به طور کلی ، ما می توانیم پیری سیستم ایمنی بدن را به عنوان تأثیر پیری بر سلولهای آن سیستم تعریف کنیم. با افزایش سن ، سیستم ایمنی بدن از افت عملکرد خود رنج می برد ، که ممکن است با از دست دادن برخی از عملکردهای خود همراه باشد ، از جمله موارد زیر:

کاهش توانایی تشخیص عوامل خارجی از سلولهای بدن ؛ از این رو ، سیستم ایمنی بدن قادر به شناسایی عوامل خارجی نیست یا سلولهای بدن را عامل خصمانه می داند.

کاهش لکوسیت ها. این شرایط نه تنها از نظر تعداد لکوسیت ها بلکه از نظر توانایی آنها در پاسخ به عفونت نیز رخ می دهد.

کاهش سرعت ماکروفاژها. برای از بین بردن سلول های سرطانی و باکتری های ماکروفاژها زمان بیشتری لازم است.

کاهش عملکرد آنتی بادی. آنها قادر به ارائه یک پاسخ و پاسخ موثر نیستند.

عواقب پیری سیستم ایمنی بدن

تغییراتی که به دلیل افزایش سن رخ می دهد بر فعالیت سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد. بنابراین افراد مسن بیشتر در معرض عفونت ، سرطان و بیماری های مختلف مانند آنفلوانزا و ذات الریه هستند. در حقیقت ، بسیاری از بیماری های خود ایمنی اغلب در نیمه دوم بزرگسالی ایجاد می شوند.

همچنین ، در پیری ، بدن به دلیل کمبود سلول هایی که روند بهبود را امکان پذیر می کند ، آرام تر بهبود می یابد. این می تواند به یک چرخه معیوب تبدیل شود. از آنجا که بهبودی کند است ، بدن در معرض خطر است. تا اینکه دوباره بیمار می شود.

لازم به ذکر است که پیری تنها چیزی نیست که پاسخ سیستم ایمنی بدن را مختل می کند. عدم تعادل نیز باید در ایمنی ذاتی و تطبیقی ​​در نظر گرفته شود. مصونیت ذاتی اولین خط دفاعی بدن در برابر عفونت است. در عین حال ، ایمنی تطبیقی ​​به بدن اجازه می دهد عوامل بیماری زا را به خاطر بسپارد و به آنها حمله کند. به دلیل از دست دادن مصونیت تطبیقی ​​، عوامل بیماری زای غیرفعال که قبلاً توسط بدن سرکوب شده اند می توانند دوباره فعال شوند. نمونه های کلاسیک شامل زونا و سل است.

نکاتی برای مبارزه با پیری سیستم ایمنی بدن

با وجود سناریوی توصیف شده ، می توان خطرات مرتبط با پیری سیستم ایمنی بدن را کاهش داد تا اثرات آن کاهش یابد. به تأخیر انداختن شروع این فرآیند نیز ممکن است.

در این مورد ، جنبه های زیادی وجود دارد که باید از نظر سبک زندگی در نظر گرفته شود. این موارد به چهار چیز اساسی شامل ورزش ، غذا ، عادت ها ، مدیریت استرس و احساسات مربوط می شود.

فعالیت بدنی منظم

تحقیقات نشان داده است که ورزش تأثیر بسزایی در حفظ سیستم ایمنی بدن دارد. از نظر فیزیولوژیکی ، بافت عضلانی برخی پروتئین ها را به نام سلول های عضلانی تولید می کند. این پروتئین ها التهاب را کاهش می دهند و به حفظ عملکرد ایمنی بدن کمک می کنند.

برخی مطالعات نشان داده است که افراد فعال بدنی نسبت به افرادی که از نظر جسمی فعالیت کمتری دارند ، در پاسخ به واکسیناسیون آنتی بادی بیشتری تولید می کنند. ورزش همچنین به محافظت در برابر عفونت و سایر بیماری های مزمن که ممکن است سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند ، کمک می کند.

علاوه بر این ، ورزش با افزایش سطح هورمون های شادی (سروتونین ، دوپامین و اکسی توسین) به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند. ورزش به حفظ روحیه خوب کمک می کند ، که در درمان یا جلوگیری از بیماری مهم است.

رژیم غذایی سالم

هیچ مدرک مستقیمی وجود ندارد که نشان دهد رژیم غذایی سالم پیری سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد. با این حال ، شواهد زیادی در مورد آسیب رژیم غذایی ناسالم وجود دارد. به عبارت دیگر ، مصرف زیاد چربی های ترانس ، قندها و کربوهیدرات های تصفیه شده می تواند منجر به بیماری شود و هرچه بیشتر بیمار شوید ، استرس شما بر سیستم ایمنی بدن بیشتر می شود.

در مقابل ، یک رژیم غذایی سالم شامل میوه ها ، سبزیجات ، روغن زیتون ، ماهی و مرغ دارای گوشت قرمز کمتر و قند و آرد سفید کمتری است. این رژیم غذایی با کاهش خطر چاقی ، بیماری های قلبی عروقی ، دیابت و انواع مختلف سرطان مرتبط است.

یک رژیم غذایی متعادل همچنین به شما در حفظ وزن سالم کمک می کند. در افراد مسن ، تجمع چربی می تواند بر التهاب مزمن تأثیر منفی بگذارد.

التهاب تقریباً با همه بیماری های پیری ، از دیابت نوع 2 گرفته تا بیماری های قلبی عروقی و سرطان همراه است. التهاب مزمن همچنین در ایجاد بیماری های خود ایمنی در افراد مسن نقش دارد.

عادات سالم ، مدیریت استرس و احساسات

در مورد عادت های سالم ، علاوه بر ورزش قبلی که ذکر شد ، باید خواب خوب را نیز در نظر داشته باشید. استراحت به بازگرداندن نیاز بدن به انرژی و آرامش کمک می کند.

در عین حال باید از مصرف مواد مضر مانند الکل ، سیگار و دارو خودداری شود. حتی مصرف بیش از حد کافئین نیز می تواند مضر باشد. همچنین باید تا حد امکان از کار زیاد ، اضطراب ، استرس و احساسات منفی خودداری کنید.

هر چیزی که باعث عدم تعادل شود و باعث بیماری ما شود ، بر توانایی بهبودی بدن تأثیر می گذارد. به عبارت دیگر ، این شرایط بر طول عمر سیستم ایمنی بدن ما تأثیر می گذارد.

نتایجی که اظهار شده

برای جلوگیری از خطرات پیری ، سیستم ایمنی بدن نباید منتظر پیری باشد. اگر هنوز جوان هستید یا در اوایل نوجوانی هستید ، می توانید مراقبت از سیستم ایمنی بدن خود را شروع کنید.

این کار سخت و گران نیست. ورزش ، داشتن رژیم غذایی سالم ، پرهیز از الکل ، استعمال دخانیات ، اضطراب و خواب خوب از جمله مواردی است که باید در نظر بگیرید. فواید طولانی مدت آن بسیار ارزشمند خواهد بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا