اقتصادی

وزیر اقتصاد: برای مالیات خانه‌های لوکس ضمانت اجرایی نداریم

وزیر اقتصاد: ضمانت اجرایی برای مالیات مسکن لوکس نداریم

وزیر امور اقتصادی و دارایی در نطق خود در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خواستار مساعدت این شورا برای تعیین ضمانت اجرایی اخذ مالیات از خانه های لوکس شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، احسان خاندوزی در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان حاضر در کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اخذ مالیات از خانه های لوکس، گفت: این موضوع به عنوان یکی از وظایف اصولی اجرا نمی شود. بودجه سال 1399. در سال اول 1400 شمسی اجرا نشد نه تنها این وظیفه انجام نشد، بلکه آیین نامه مربوطه نیز تدوین نشد که نشان از عدم تمایل دولت قبل به اجرای این قانون دارد. بلافاصله پس از شروع به کار در وزارت اقتصاد در نیمه دوم دهه 1400 به سرعت پیش نویس آیین نامه را تنظیم کردیم و در اواخر آذرماه پس از تصویب هیات وزیران به دستگاه های اجرایی ابلاغ کردیم.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه اعمال این قانون در دو بعد شناسایی و جمع آوری قابل بررسی است، گفت: ابتدا وزارت راه و شهرسازی باید خانه های لوکس را به رسمیت بشناسد و سپس از آنها مالیات بگیرد در حالی که یکی از مشکلات اصلی است. وزارت اقتصاد عدم ضمانت اجرایی این قانون است.
وی افزود: در حال حاضر نمی‌توانیم از صاحب خانه لوکسی که شناسایی شده مالیات بگیریم، او قصد خرید یا فروش ندارد و نیازی به دریافت فرم حساب مالیاتی ندارد، یعنی اگر فرد قصد فروش خود را نداشته باشد. خندوزی گفت: خانه ما هیچ وسیله جمع آوری نداریم.
به گزارش وزارت اقتصاد، وی با تاکید بر اینکه رعایت نکردن ارقام بودجه برای مالیات مسکن لوکس به معنای عدم مراجعه به سازمان امور مالیاتی نیست، از مجلس شورای اسلامی خواست سازوکار و ضمانت اخذ آن را فراهم کند. نوع کمک مالیاتی مورد نیاز و مورد تایید اعضای کمیته اقتصادی.
وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: استراتژی کلی دولت سیزدهم برخلاف دوره های گذشته که بنگاه های بزرگ دولتی به طور کامل به افراد واگذار می شد و پس از مدتی آنها. با رکود مواجه شد و اخراج ها و بر اساس واگذاری قرارداد مدیریت است یعنی مدیریت مجتمع به فردی می رسد و پس از گذشت یک سال اگر مدیریت خوبی داشته باشد بخشی از مالکیت به او منتقل می شود. و این روند در سالهای بعد تا پایان ادامه دارد.
خاندوزی گفت: در واقع در شیوه جدید «انتقال مالکیت» پاداش «مدیریت خوب» خریدار شرکت دولتی است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا