اقتصادی

هدف از طرح مالیات بر خانه‌های خالی شناسایی واحدهای خالی و عرضه به چرخه مصرف است

سخنگوی کمیته عمران مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: هدف از طرح مالیات در مورد مسکن خالی شناسایی واحدهای خالی و تلاش برای تکمیل سیستم مالکیت و مسکن و تهیه این چرخه مصرف برای این واحدها است اما این طرح نمی تواند تمام مشکلات بازار مسکن را برطرف کند.

سید البرز حسینی در گفتگو با “دیباروز” با اشاره به تصویب کلی طرح مالیاتی برای مسکن خالی در مجلس شورای اسلامی و تأثیر این طرح در تنظیم بازار مسکن اظهار داشت: “زیرا بازار مسکن در کشور ملتهب است و مردم در شرایط سختی قرار دارند.” همکاران ما در کمیسیون اقتصادی از این طرح پیروی کردند که این امر می تواند تأثیر کوتاه مدت در تنظیم بازار مسکن داشته باشد.

وی ادامه داد: کمیته عمران نیز برای تنظیم بازار مسکن از برنامه دو جانبه پیروی می کند که این یک برنامه اساسی تر است و تأثیرات آن در درازمدت و میان مدت نمایان می شود.

البته نماینده مردم قدبنده در شورای اسلامی شورا گفت: البته طرح مالیات خانه های خالی نیز دارای مشکلات جزئی است که باید با همکاری کمیته برنامه و بودجه و کمیته اجتماعی و عمرانی مجلس شورای اسلامی برطرف شود. این طرح به دنبال افزایش شفافیت است ، اما اینکه بگوییم این طرح به تنهایی می تواند تمام مشکل بازار مسکن را حل کند درست نیست ، اما می تواند در کوتاه مدت برخی از التهابات بازار مسکن را از بین ببرد.

حسینی همچنین تأکید کرد: “یکی از اعتراضات این طرح این است که روش محاسبه مالیات در خانه های خالی که قابل سکونت نیست ، مشخص نمی کند که این اعتراضات باید با اجماع رسیدگی شود.”

سخنگوی کمیته عمران مجلس گفت: اما به طور کلی ، این طرح برای اصلاح قانونی که پنج سال پیش تصویب شده است ، ارائه شده است تا برخی از عفونت های بازار از بین برود. براساس این قانون ، آژانس ها مجبور بودند سیستم املاک و مستغلات و مسکن را تکمیل کنند ، اما بیشتر اطلاعات موجود در این سیستم هنوز وارد نشده است.

سرانجام حسینی اظهار داشت: براساس این طرح ، سالانه به سازندگان مسكن داده می شود كه خانه خود را در بازار با قیمت مناسب ارائه دهند و پس از آن مجبور به پرداخت مالیات بر مبلغ اجاره می شوند مگر آنكه واحد خود را در بازار ارائه دهند. هدف از این طرح افزایش درآمد دولت نیست بلکه هدف اصلی شناسایی واحدهای خالی و تهیه این واحدها با چرخه مصرف است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا