اقتصادی

سایه محو مالیات بر بازار مسکن

با توجه به اینکه هنوز قانونی وجود نداشت ، تأثیر طرح مالیات بر خانه های خالی کوتاه مدت بود. زیرا از بهمن ماه سال گذشته که سیستم املاک و مستغلات رونمایی شد و حتی از اواخر تابستان که اولین پیامک ها برای صاحبان بیش از یک واحد ارسال شد ، قیمت افزایش یافت و معاملات کاهش یافت.

طبق آژانس دانشجویی دانشجویان ایران ، مالیات خانه های خالی به دلیل عدم تصویب قانون هنوز عملی نشده است. البته وزارت راه و شهرسازی چندین ماه است که برای اجرای این طرح کار می کند و روزانه 100000 تا 150،000 پیامک برای صاحبان بیش از یک واحد مسکونی ارسال می کند.

علی رغم اجرای سیستم املاک و مستغلات که در آن اطلاعات کل واحدهای مسکونی کشور در 19 آگوست 2016 ثبت می شود ، هنوز طرح مالیات خانه های خالی تصویب نشده است. با این حال ، در اواخر سپتامبر ، محمد اسلامی ، وزیر راه و شهرسازی از 109000 پیامک ارسال شده به صاحبان خانه های خالی برای تعیین مأموریت این واحدهای اعلام شده. دارندگان این واحدها باید وضعیت اقامت خود را تعیین کنند و در صورت نادرست بودن پیام کوتاه ، با ویرایش اطلاعات در سیستم املاک و مستغلات اعتراض خود را ثبت کنند.

اگرچه 109000 واحد شناسایی شده طبق آمار سال 2016 با 2.6 میلیون واحد مسکونی خالی مطابقت ندارد ، اما به نظر می رسد که آنها از همان ابتدا از نظر روانی بر بازار مسکن تأثیر می گذارد و باعث می شود برخی از صاحبان خانه های خالی به واحدهای خود نقل مکان کنند. الگوهای فروش یا اجاره را به بازار نشان دهید.

محمود محمود زاده ، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت که پس از بحث در مورد اجرای قانون مالیات در مورد مسکن خالی ، عرضه مسکن 30 درصد افزایش یافته است که آمار اتحادیه مشاوران املاک این امر را نشان می دهد.

اگرچه نمی توان تأثیر کوتاه مدت و عاطفی مالیات مسکن خالی بر عرضه بیش از حد املاک و مستغلات در بازار را انکار کرد ، اما آمار در ماه های اخیر روند نزولی معاملات املاک و مستغلات را نشان داده است. طبق گزارش بانک مرکزی تهران ، در ماه آگوست 9 هزار و 100 معامله مسکن انجام شده که در سپتامبر به 8 هزار و 400 معامله و در اکتبر به 87 هزار معامله رسیده است. قیمت ها به ترتیب 10.5 ، 5 و 10 درصد در ماه افزایش یافت و به طور متوسط ​​26.7 میلیون تومان در هر متر مربع است. به عبارت دیگر ، قیمت مسکن در تهران طی سه ماه 25 درصد افزایش یافت.

به طور طبیعی ، حدود سه هفته پیش ، به دلیل حوادث سیاسی ، تمایل به فروش مسکن افزایش یافت و خرید کاهش یافت. حتی بازار مسکن در تهران و شهرهای همجوار نیز در رکود است.

اما با توجه به وجود 2.6 میلیون خانه خالی در کشور که 490 هزار مورد آن در استان تهران است ، اجرای کامل قانون مالیات بر خانه خالی می تواند منجر به ورود این واحدها به بازار مصرف و ایجاد تعادل نسبی در بازار شود. ساکن باشید با این حال ، مطالعات نشان می دهد که اکثر واحدهای خالی بزرگ ، مجلل و نیمه لوکس هستند و طبقات پایین و حتی متوسط ​​توانایی تهیه آنها را ندارند.

به گزارش دیباروز ، طرح مالیات بر خانه خالی پس از تأیید مجلس نمایندگان و ارسال آن به شورای نگهبان ، با 16 اعتراض روبرو شد و آن را به مجلس فرستاد و هنوز به مجلس نمایندگان برگردانده نشده است. این در حالی است که تاکنون 109 هزار واحد مسکونی خالی از طرف وزارت راه و شهرسازی برای دریافت مالیات به سازمان امور مالیاتی ارائه شده است. پس از ایرادات شورای نگهبان و براساس اصلاحیه اخیر مجلس شورای اسلامی در ماده 54 قانون مالیات های مستقیم برای هر واحد مسکونی واقع در تمام شهرهای دارای جمعیت بیش از صد هزار نفر ، مطابق با سیستم املاک و مسکن کشور موضوع مشاهده (7) bis ماده 169 از این قانون ، در هر سال مالیاتی ، وی بیش از 120 روز زندگی نکرده یا استفاده نکرده است ، این خانه به عنوان یک خانه خالی شناخته می شود و برای هر ماه بیش از زمان ذکر شده ، صرف نظر از معافیت های ذکر شده در تبصره (11) ماده 53 این قانون ، مالیات ماهانه خواهد بود درآمد مشمول مالیات بر اساس مالیات بر درآمد اجاره در سال اول برابر با 6 برابر مالیات مربوطه است ، در سال دوم معادل 12 برابر مالیات مربوط و در سال سوم و بالاتر از آن برابر با 18 برابر مالیات مربوط خواهد بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا