پیگیری برای استفاده از حکم اجتهاد در زمینه مالکیت آب

پیگیری برای استفاده از حکم اجتهاد در زمینه مالکیت آب

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست پس از تهیه پیش نویس قانون جدید برای آب در کشور ، اظهار داشت: نباید به مسئله آب به عنوان یک مسئله با مقدار صفر نگاه شود ، به این معنی که نباید کاملاً بگوییم انفال آب است یا نه؟ بنابراین ، ما با علمای ارشد قم و وزارت نیرو در تعامل هستیم تا بتوانیم از قاعده اجتهاد در این زمینه استفاده کنیم.

به گزارش دیباروز ، وزارت نیرو اعلام کرد که لایحه جدیدی برای قانون آب در کشور تهیه شده است و امیدواریم که در همان دولت به مجلس ارائه شود. در این میان پیش نویس این قانون تهیه شده است که انتقادات زیادی را به همراه داشته است. شورای هماهنگی سازمانهای محیط زیست و منابع طبیعی کشور با صدور بیانیه ای 10 ماده ای خطاب به کلیه ذینفعان در زمینه مدیریت آب و ذینفعان در مدیریت منابع آب در کشور ، بر لزوم جلوگیری از تسریع در تهیه پیش نویس یک قانون آب گسترده و موثر است که نباید یک طرفه و عجولانه باشد.

منتقدان همچنین استدلال می کنند که در قانون جدید آب ، روش اصلی DOE تعریف همه آب به جز انفال است به طوری که تصمیم نهایی برای تخصیص است.

مسعود تجریشی – معاون وزیر محیط زیست انسانی در سازمان حفاظت محیط زیست – در مصاحبه با دیباروز وی با اشاره به قانون جدید قانون آب کشور اظهار داشت: نباید به مسئله آب به عنوان یک مسئله با صفر نگاه شود ، بدین معنا که نباید مطلقا بگوییم انفال آب است یا نه. ؟ بنابراین ، ما به دنبال استفاده از سایر قواعد فقهی در این زمینه هستیم. بنابراین ما با علمای ارشد قم و وزارت نیرو در تعامل هستیم تا بتوانیم از قاعده اجتهاد در این زمینه یعنی حمل آب و آب استفاده کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه ما در کشور قوانین مختلف زیست محیطی از جمله قانون هوای پاک ، قانون مدیریت پسماند ، قانون حفاظت از تالاب ها ، قانون حفاظت از خاک و … داریم ، تصریح کرد: قانون آب یکی از موارد است که در آن خلا had داشتیم ، بنابراین نیاز به تدوین این قانون کاملاً ساده است.

تجریشی ادامه داد: تجربیات قبلی در تصویب قوانین زیست محیطی حاکی از آن است که روند تدوین و صدور قوانین در این زمینه بسیار طولانی است. به عنوان مثال ، تدوین و تصویب قانون هوای پاک حدود یک دهه طول کشید. تصور من این است که روند صدور قانون آب نسبت به سایر قوانین پیچیده تر خواهد بود زیرا در بسیاری از این قوانین تعارض منافع وجود ندارد ، اما وقتی صحبت از آب می شود ، تضاد منافع وجود دارد.

معاون وزیر محیط زیست انسانی در آژانس حفاظت از محیط زیست با اشاره به اینکه تهیه پیش نویس قانون آب بیش از سایر قوانین چالش برانگیز است و ابتدا باید تعارض منافع حل شود: “ما هنوز در پیش نویس قانون به محکومیت نرسیده ایم. مدیریت آب یک ارگان است و سایر مصرف کنندگان دستگاه ها هستند.

تجریشی افزود: “قانون توزیع عادلانه آب که چند دهه پیش تصویب شد ، به موضوع محیط زیست نپرداخت.” ما به دنبال نگاهی عمیق به مسئله آب هستیم و در حال رایزنی با دانشمندان هستیم تا دریابیم آیا می توان گفت آب چشمه نیست و حاکمیت مطلق بر آن را در نظر نمی گیریم؟ اگر آب انفال در دسترس نباشد ، می توانیم براساس آن هزینه های خاص آب ، تجارت و مدیریت آب را بدست آوریم.

وی افزود: “اگر عقیده ای داشته باشیم كه آب در كشور متعلق به وزارت نیرو است ، پس محیط زیست نمی تواند مخالفت كند ، مثلاً با پروژه های انتقال آب ، زیرا طبق قانون وزارت نیرو وظیفه تخصیص آب را دارد. بنابراین ابتدا باید آن را داشته باشیم. “جهان بینی”. تعیین آب و دانستن اینکه آب انفال خصوصی است یا مالک آن است؟ در قوانین قبلی ، این مشکل حل نشده است و در برخی موارد انفال و در برخی موارد دیگر خصوصی هستند. در حال حاضر ، ما باید این مسئله را به وظیفه اختصاص دهیم و قضاوت فقهی در مورد آن را بدست آوریم.

وی گفت: “ما برای مدیریت آب در كشور به قوانین پیشرفته ای نیاز داریم. در حال حاضر ، باید به این فکر كنیم كه سرزمین خود را در آینده چگونه تصور می كنیم.” آیا استخرهای زنده یا امنیت غذایی می خواهیم و از تمام آب کشور برای تولید گندم استفاده می کنیم؟

تجریشی در پایان گفت: “بنابراین ، طبق سیاست های انجام شده ، ما می توانیم یک قانون جامع و موثر آب داشته باشیم ، اما به نظر من ، این روند حداقل پنج سال طول خواهد کشید ، زیرا در حال حاضر فقط یک مورد وجود دارد” ، با اشاره به اینکه ما همچنین باید در مورد سیاست ها توافق کنند. ایده اصلی و همچنان معتبر است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا