چرا بخش خصوصی واکسن کرونا وارد نمی‌کند؟

چرا بخش خصوصی واکسن کرونا وارد نمی‌کند؟

من نمی دانم چه حکمتی وجود دارد که اگر اتفاق بدی در جهان بیفتد ، کشور ما از اولین کسانی است که تحت تأثیر عواقب منفی آن قرار می گیرد. اما اگر آنها در مسیر بهبود باشند ، پس کشور ما آخرین کشور است که راه پیشرفت را در پیش می گیرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران ، محسن جلال پور در ادامه اظهارات خود در روزنامه “دونيا اقتصاد” نوشت: “ما جز of اولين کشورهايي بوديم که به ويروس کرونا آلوده شديم و احتمالاً جز last آخرين کشورهايي خواهيم بود که از این دام بگریزید. “بنابراین ، تعجب آور نیست که ما یکی از آخرین کشورهایی هستیم که از نظر توزیع واکسن واکسن دریافت کرده اند. این حدس ها ابعاد مختلفی دارند که در این مقاله به یکی از آنها اشاره شده است.

رئیس جمهور از فعالان بخش خصوصی خواست تا در وارد کردن واکسن مشارکت کنند. اما بخش خصوصی به دو دلیل قادر به ورود به این گروه نیست.

دلیل اول این است که “نمی تواند” و دلیل دوم این است که “نمی خواهد”. دلایل مختلفی برای این “نمی توان” وجود دارد:

1. سیاستگذاری اقتصادی در سالهای اخیر به گونه ای بوده است که دیگر جایی برای فعالیت “بخش خصوصی مناسب” وجود ندارد و این بخش بسیار ضعیف و ناتوان شده است زیرا قادر به عملکرد سالم نیست. در همان زمان ، بخش خصوصی جعلی در کشور ظاهر شد که به دلیل ضرورت سیاستگذاری در سیاستگذاری در دور زدن تحریم ها ، جایگزین بخش خصوصی واقعی شد. در این شرایط ، تحریم ها و بن بست در روابط مالی و مبادلات بین المللی عملا چیزی جز شانس باقی نگذاشت. فضای کسب و کار ، قوانین لحظه ای و خطرات سیاسی و اقتصادی را به این اضافه کنید.

2- در چند وقت اخیر ، در بازارهای بین المللی ، تصور غلطی درباره بخش خصوصی ایران وجود داشته است که البته ما در ایجاد آن سهم عمده ای داشتیم. از آنجا که در سال های گذشته بخش خصوصی رسمی برای دور زدن تحریم های سرکوبگرانه به بازارهای جهانی ارسال می شد ، اکنون بخش خصوصی واقعی مورد سو parties ظن طرف های خارجی قرار گرفته است ، که این درست نیست یا به ابزاری برای دور زدن تحریم ها تبدیل شده است.

3- برداشت بخش خصوصی از اینکه اقتصاد ایران تمایلی به ترک روابط تربیتی و استبداد ندارد. در نتیجه ، آژانسهای اجاره ای طی سالهای گذشته رشد چشمگیری داشته اند. در اقتصادی که بازیگران اصلی آن قهرمانان اقتصاد غیررسمی هستند ، فضای فعالیت رسمی کم است.

سرانجام ، به نظر می رسد که سخنان رئیس جمهور و سایر مقامات درگیر چیزی غیر از ادب نیست ، در غیر این صورت آنها باید مکانیسم واردات واکسن را به جای دعوت از طریق نامه تعریف و اعلام کنند.

اما بخش خصوصی ، با وجود احساس مسئولیت در مورد سلامتی و زندگی مردم ، “نمی خواهد” در این گروه قرار بگیرد:

1- در سالهای اخیر ، بخش خصوصی زیاد شناخته نشده است ، اما به حاشیه رانده شده است. بیشتر سیاست ها ، قوانین و فرآیندهای داوری در سال های اخیر به نفع شرکت های دولتی بوده است و بخش خصوصی را پشت سر گذاشته است. اما در بازارهای بین المللی ، هزینه تحریم ها به نام بخش خصوصی تعیین می شود. بازرگانان خارجی معمولاً هزینه تحریم های احتمالی و جریمه های آنها و هزینه انتقال پول غیرمتعارف را به بخش خصوصی ایران نسبت می دهند ، علاوه بر این که قراردادهای طولانی مدت منعقد نمی کنند ، اگرچه این بخش در داخل کشور به رسمیت شناخته نشده است. به همین دلیل ، هر زمان که در اقتصاد تردید وجود داشته باشد ، ساختارهای نظارتی معمولاً فعالان بخش خصوصی را مجازات می کنند تا ریشه های اصلی آن را ریشه کن کنند و با آنها مقابله کنند.

2- عدم اطمینان زیادی در مورد آینده وجود دارد. یکی از دلایل عدم اطمینان انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل دولت آینده است. از کجا می دانید که دولت آینده با واردات واکسن مخالفت نخواهد کرد و سیاست های دولت قبلی را باطل نمی کند؟ این یک واقعیت است که بخش خصوصی هرگز دو یا چند بار از یک سوراخ گزیده نمی شود. وقتی او به دلایل مختلف سرمایه گذاری کرد و شکست خورد و متهم شد ، اشتباه خود را تکرار نمی کند. در سال های اخیر ، ما نه یک بار بلکه چندین بار گزیده شده ایم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا