علمی و پزشکی

چرا برخی افراد به نوع شدید بیماری کووید-۱۹ دچار می‌شوند؟

در حال حاضر تعداد زیادی از افراد مبتلا به کووید-19 هستند و اکثر آنها فقط علائم خفیف این بیماری را دارند که عمدتاً به دلیل نرخ بالای واکسیناسیون است. با این حال، برخی از افراد از نوع جدی تری از این بیماری رنج می برند و اطلاعات کافی در مورد علل آن وجود ندارد.

به گزارش دیباروز، ژنوم انسان ممکن است عامل اصلی خطرناک‌تر کووید-۱۹ برای برخی افراد نسبت به دیگران باشد.

گروهی از متخصصان موسسه بهداشت برلین به همراه همکارانش از انگلیس و کانادا ژن‌ها و پروتئین‌هایی را شناسایی کرده‌اند که در افزایش خطر ابتلا به نوع شدید کووید-۱۹ نقش دارند. یافته های آنها در مجله Nature Communications منتشر شده است.

برای پزشکان و متخصصان در سرتاسر جهان، هنوز مشخص نیست که چرا برخی از افراد هنگام آلوده شدن به ویروس کرونا به بیماری شدید COVID-19 مبتلا می‌شوند، در حالی که برخی دیگر فقط علائم خفیف دارند.

در یک مطالعه جدید، متخصصان ژن هایی را شناسایی کرده اند که علاوه بر عوامل خطر شناخته شده مانند سن و جنسیت، افراد را مستعد ابتلا به بیماری های جدی می کند.

در این مطالعه، کارشناسان به داده‌های ژنتیکی جمع‌آوری‌شده از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در سراسر جهان، که شامل شدت بیماری بود، دسترسی داشتند. به گفته متخصصان در آن زمان، حدود 17 منطقه ژنومی با افزایش خطر ابتلا به نوع شدید بیماری مرتبط بودند، اما ژن‌های عامل و مکانیسم زمینه‌ای برای بسیاری ناشناخته ماند.

به گفته کارشناسان، یکی از آنها پروتئینی بود که گروه خونی افراد را تعیین می کند. این ژن به وضوح با خطر عفونت مرتبط بود. در همین حال، به نظر می‌رسید که پروتئین ELF5 بسیار مناسب است.

کارشناسان گزارش می‌دهند که: بیماران مبتلا به ویروس کرونا دارای نوعی ژن هستند که ELF5 را کد می‌کند و احتمال بستری شدن در بیمارستان و حتی مرگ در برخی موارد بیشتر است.

به گزارش مدیکال اکسپرس، کارشناسان تایید کرده اند که: ELF5 در تمام سلول های سطحی پوست و غشاهای مخاطی وجود دارد، اما به مقدار زیاد در ریه ها تولید می شود. از آنجایی که ویروس بیشترین آسیب را در این مکان وارد می کند، به احتمال زیاد این اتفاق می افتد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا