علمی و پزشکی

چینی ها مشکل استخوان ماهی را حل کردند

با گزارش محققان چینی از تولید ماهی کپور بدون استخوان، مردم دیگر نیازی به نگرانی در مورد گیر کردن استخوان های ماهی در گلوی خود ندارند.

در یک مطالعه اخیر، محققان چینی اولین ماهی کپور بدون استخوان را پرورش دادند.

کپور مبارک است. سبیل ندارد و فلس های بزرگی دارد. آنها باله های پشتی پیوسته دارند و تجسم در آنها رایج است. این ماهی کفزی است و در آب های شیرین و شور زندگی می کند. ماهی کف دریا ماهی است که در نزدیکی کف دریاها، دریاچه ها و رودخانه ها زندگی و تغذیه می کند. این ماهی ها کف دریاها و رودخانه های پوشیده از شن، سنگریزه و گل را اشغال می کنند.

محققان مؤسسه تحقیقاتی شیلات هیلونگجیانگ آکادمی علوم و مهندسی شیلات چین در یک مطالعه اخیر به سرپرستی گوی جیان فانگ و چن سونگلین این گونه جدید را در 14 ژانویه بررسی کردند. طبق گزارش‌ها، محققان این گونه جدید را با استفاده از روش‌های ویرایش ژن توسعه دادند.

کپور ماهی محبوب آب شیرین با گوشتی نرم و طعمی لذیذ است، اما استخوان های بسیار کوچک آن خوردن یا فرآوری صنعتی آن را دشوار می کند. این ماهی از خانواده کپور ماهیان است. خانواده کپورها (Cyprinidae) یکی از خانواده های مهم ماهیان آب شیرین است. این خانواده بزرگترین خانواده ماهی است و شامل 220 جنس و 2420 گونه است. تقریباً تمام اعضای آن متعلق به آب شیرین هستند یا اگر در آب های لبشور زندگی می کنند برای پرورش باید وارد آب شیرین شوند.

از آنجایی که استخوان های کپور بسیار بزرگ هستند، یک تیم تحقیقاتی در این موسسه پروژه ای را برای رسیدگی به این مشکل در سال 2009 آغاز کردند و توانستند یکی از 1600 ژن مورد مطالعه را انتخاب کنند تا نقشی کلیدی در کنترل رشد ستون فقرات بین مهره ای داشته باشد.

پس از یک دهه تحقیق، محققان از تکنیک های ویرایش ژن برای ایجاد این جمعیت جهش یافته از کپور استفاده کردند. گونه جدید به خوبی رشد می کند و از نظر بصری از کپور معمولی قابل تشخیص نیست.

محققان گفتند که ایجاد آن گامی بزرگ در جهت بهبود کیفیت گونه های کپور است و مصرف محصولات آبزی را افزایش می دهد. آنها از زیست شناسان خواستند به تحقیقات اساسی ادامه دهند و صنعتی شدن را تقویت کنند تا مردم دیگر مجبور به بریدن استخوان ماهی نشوند.

محققان دانشگاه کشاورزی هاجونگ نیز اواخر ماه گذشته در حساب وی چت خود اعلام کردند که یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کشاورزی هاجونگ یک ژن کلیدی را شناسایی کرده اند که باعث رشد استخوان در ماهیچه های ماهی در ماهی ووچانگ (یک گونه دیگر از کپور) می شود. آب در سراسر حوضه رودخانه یانگ تسه). سیم نامی رایج برای تعدادی از ماهی های آب شیرین است، به ویژه برای ماهی های سیمی.

پروفسور گائو زکسیا، رئیس تیم تحقیقاتی در دانشگاه هوآژونگ، گفت که از سال 2012 در حال بررسی این موضوع بوده است.

گائو می گوید: «بسیاری از مردم استخوان های ماهی را بلعیده اند و استخوان ها در گلویشان گیر کرده است، بنابراین من می خواستم نوعی ماهی بدون استخوان پرورش دهم که بتواند صنعت ماهی را تغییر دهد.

تیم او اولین بیان ژن استخوان ماهی را پیدا کردند و این کشف را به نام خود ثبت کردند. آنها به مدت هفت سال از تکنیک های ویرایش ژنی برای آزمایش 50 ژن روی گورخرماهی، گونه ای از ماهی کپور که به سرعت رشد می کند، استفاده کردند و این ژن ها را یکی یکی حذف کردند و سپس رشد و تغییرات در استخوان های ماهی را زیر نظر گرفتند.

ژائو گفت که تیم تحقیقاتی آنها ژن موثری را در سال 2018 کشف کردند که می‌توانست استخوان‌های ماهی سیمی را تا 70 درصد کاهش دهد، اما این ژن اصلی نبود که بتواند فرآیند تشکیل استخوان را به طور کامل متوقف کند. سرانجام، در سال 2019، محققان این ژن کلیدی را کشف کردند و آزمایش صدها گورخرماهی و فرزندان آنها ثابت کرد که همه آنها بدون استخوان هستند. گائو گفت که این ژن کلیدی برای همه ماهی های استخوانی مشترک است.

پس از یافتن ژن اصلی، محققان این ژن را به یک ماهی بدون استخوان پیوند زدند تا ببینند آیا استخوان ها دوباره رشد خواهند کرد یا خیر، که بار دیگر عملکرد این ژن کلیدی را تایید کردند. حذف ژن کلیدی روی ماهی کپور Wuchang و Amur یا گیاهخوار و کپور مورد آزمایش قرار گرفت.

46

دکمه بازگشت به بالا