علمی و پزشکی

۴ گام برای داشتن استخوان‌های سالم

پوکی استخوان بیماری است که در آن استخوان های شما پوک، ضعیف و شکننده می شوند و در نتیجه احتمال شکستگی خود به خود استخوان افزایش می یابد.

به گزارش دیباروز، پوکی استخوان بیماری است که تا زمانی که استخوان شکسته نشود قابل مشاهده نیست و هیچ علامتی ندارد. در فرد مبتلا به این بیماری، سقوط ساده از ارتفاع کم، چرخش ناگهانی، خم شدن و راست شدن سریع و یا حتی افتادن در یک سوراخ کوچک باعث شکستگی استخوان می شود. لازم به ذکر است که بیشتر شکستگی های مرتبط با پوکی استخوان در لگن، ستون فقرات، مچ دست یا بازو رخ می دهد. در دنیا در بین افراد بالای 50 سال از هر سه زن یک نفر و از هر پنج مرد یک نفر به این بیماری مبتلا هستند.

با وجود خطر ابتلا به پوکی استخوان، راهکارهایی برای داشتن استخوان های سالم در طول زندگی وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

– کلسیم

کلسیم برای عملکرد صحیح قلب، عضلات، اعصاب و لخته شدن خون ضروری است. مقدار ناکافی کلسیم باعث پوکی استخوان می شود. مطالعات نشان می دهد که اکثر زنان و دختران جوان کمتر از نیمی از مقدار توصیه شده کلسیم را در روز مصرف می کنند.

بزرگسالان زیر 50 سال به 1000 میلی گرم کلسیم در روز و افراد بالای 50 سال به 1200 میلی گرم کلسیم نیاز دارند. اگر با رژیم غذایی مناسب نمی توانید کلسیم کافی در بدن خود دریافت کنید، حتما از مکمل کلسیم استفاده کنید.

– ویتامین دی

ویتامین D برای جذب کلسیم در بدن ضروری است. در غیاب مقادیر کافی ویتامین D، بدن قادر به جذب کلسیم غذا نیست و کلسیم لازم را از استخوان ها می گیرد. ویتامین D از دو منبع تامین می شود. یکی تابش مستقیم نور خورشید به پوست و دیگری رژیم غذایی.

بزرگسالان زیر 50 سال به 400-800 واحد بین المللی (شکل قابل جذب ویتامین D) و بالای 50 سال به 800-1000 واحد بین المللی ویتامین D در روز نیاز دارند. ویتامین D همچنین در شیر غنی شده، زرده تخم مرغ، ماهی آب شور و جگر یافت می شود.

– ورزش ها

ورزش برای سلامت استخوان ها نیز مهم است. ورزش منظم در دوران کودکی و نوجوانی به حفظ سلامت استخوان کمک می کند. بهترین ورزش برای استخوان ها ورزش های تحمل وزن مانند پیاده روی، دویدن و بالا رفتن از پله است. اگر در بزرگسالی عمدتاً غیرفعال هستید، قبل از شروع ورزش با پزشک خود مشورت کنید.

تست تراکم استخوان (BMD).

تنها راه تشخیص پوکی استخوان و تعیین خطر احتمالی شکستگی، انجام آزمایش تراکم استخوان است. با کمک این روش نیاز به درمان برای حفظ سلامت استخوان مشخص خواهد شد.

انتهای نامه

دکمه بازگشت به بالا