اقتصادی

کاهش ۱۰ درصدی قیمت ماشین آلات کشاورزی در صورت حذف دخالت دولت در توزیع

رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی گفت: “اگر دولت در توزیع ماشین آلات کشاورزی دخالت کند ، قیمت ماشین آلات کشاورزی 10٪ کاهش می یابد”.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ، حمیدرضا نعامی در کنفرانس مطبوعاتی با عنوان “بررسی مشکلات مکانیزاسیون کشاورزی” گفت بنیاد ملی تولیدکنندگان گندم نامه ای را برای ما ارسال کرد که ما را به فروش بیش از حد و ایجاد جو غبارآلود در سیستم اقتصادی متهم کرد. ما انتظار داریم کسانی که در آژانس وزارت کشاورزی و همچنین بخش مکانیزاسیون کشاورزی کار می کنند تفاوت بین گران فروشی و تورم را بدانند.

وی ادامه داد: تورم هیچ ارتباطی با افزایش قیمت ندارد. وقتی اجزای تولید بیش از 300 تا 400 درصد افزایش یافتند ، راهی برای ما وجود دارد که فقط با سود کم ادامه دهیم؟ آستانه سود واحدهای تولیدی ماشین آلات کشاورزی به شدت کاهش یافته است و تأثیر آن در صورت انحراف از سرمایه گذاری مشهود است. ما فروشنده گران نیستیم ، خودمان را بسیار گران می خریم. اگر مردم ادعا می كنند كه از بخش كشاورزی حمایت می كنند ، به سایر بخشها نیز توجه كنید. سهم ماشین آلات کشاورزی از قیمت تمام شده یک کیلوگرم گندم 5 درصد است و 95 درصد باقیمانده مربوط به نهاده های کشاورزی است. چرا مقامات ذی صلاح به کودی که 500 درصد گران شده است اعتراض نکردند؟

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی افزود: “مشکل امروز ما مداخله دولت به نام سیستم سهمیه بندی و توزیع صحیح ماشین آلات کشاورزی در پشت شعار حمایت از کشاورز است.” مخلوطی از کارگزاران خصوصی و واسطه های دولتی ، ماشین آلات کشاورزی را به بازار آزاد منتقل کردند. وقتی تراکتور از طریق چرخه توزیع جهاد کشاورزی به دست کشاورز می رسد ، کشاورز به آن احتیاج دارد و آن را در بازار آزاد نمی گذارد زیرا اگر آن را بفروشد مجبور است با هزینه بیشتری آن را خریداری کند.

به گفته وی ، هر شهر سهمیه دریافت ماشین آلات کشاورزی را دارد اما این سهمیه ها به کشاورز واقعی نمی رسد.

وی افزود: “مساحت زمین های زیر کشت دو برابر نشده و مشکلی برای واحدهای تولیدی وجود ندارد ، اما آنچه اتفاق افتاده این است که کشش این کالا افزایش یافته است.” هنگامی که کالا قیمت واقعی است ، هیچ تنشی وجود ندارد.

نامی خاطرنشان کرد: اقلامی که از حمایت دولتی برخوردار نیستند ، وارد قیمت گذاری نمی شوند و قیمت این کالاها براساس اعلام خود تولید کننده ، تعادل عرضه و تقاضا و رقابت بین تولیدکنندگان تعیین می شود. 50 سال پیش در کشور ساخته شده است و بخش کوچکی از آن پشتیبانی نمی شود. چگونه است که در صورت عدم حمایت در این بخش ، تولیدکنندگان ملزم به فروش محصولات خود به هر قیمتی می شوند؟

وی در پایان گفت: اگر دولت در توزیع ماشین آلات کشاورزی دخالت کند ، قیمت ماشین آلات کشاورزی 10 درصد کاهش می یابد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا