علمی و پزشکی

کاهش ۴۰ درصدی فوتی‌های کرونا با اجرای طرح شهید سلیمانی

طبق گزارش شفاف دکتر محمد مهدی جویا وی افزود: “طرح بسیار ارزشمند شهید سلیمانی برای کنترل اپیدمی کوید 19 و گسترش برنامه های پیشگیری از این بیماری در سراسر کشور برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.”

وی افزود: “برنامه های اجرا شده در این پروژه در این مدت كوتاه میزان موفقیت آن را نشان داد. در مدت كوتاه كمتر از یك ماه ، تعداد مرگهای ناشی از این بیماری حدود 40٪ كاهش یافت.”

و گویا ادامه داد: “همکاری نزدیک بین سازمان بسیج مستضعفین و نیروهای بهداشتی تاکنون دستاوردهای ارزنده ای برای کشور به دست آورده است.” این در شرایطی است که ایران تحت سخت ترین ، ناعادلانه ترین و سرکوبگرترین تحریم های ایالات متحده قرار گرفته است. برای بسیاری از مردم ، ممکن است منطقی نباشد که باور کنند اجرای چنین طرحی برای ایران دشوار است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی افزود: هدف اصلی این پروژه مدیریت و کنترل اپیدمی کوید 19 از طریق مشارکت عمومی ، همکاری های بین بخشی و استفاده از نیروی بسیج و داوطلبان مردمی است.

گویا افزود: “من بعنوان فردی که شاید ارشدترین مدیر وزارت بهداشت باشد ، بیشترین تجربه همکاری با بسیج را در کنترل و پیشگیری از بیماریهای عفونی دارم.” با توجه به ریشه کنی فلج اطفال ، سالهاست که ما با همکاری نیروی مقاومت بسیج به خانه های مردم می رویم و به کودکان زیر پنج سال قطره فلج اطفال را به همه مردم مناطق شهری و روستایی کشور می دهیم.

وی گفت: ثمرات این همکاری در سالهای اولیه حاصل شده است و از سال 1379 تاکنون حتی یک مورد فلج اطفال در کشور ثبت نشده است ، در حالی که ایران در مجاورت تنها دو کشور جهان یعنی افغانستان واقع شده است. پاکستان هنوز از این بیماری رنج می برد.

و رئیس مرکز مدیریت بیماریهای عفونی افزود: “سال گذشته توانستیم از سازمان بهداشت جهانی گواهی حذف سرخک دریافت کنیم.” این گواهی به این معنی است که بیش از سه سال است که هیچ موردی از سرخک و سرخچه در کشور ما گزارش نشده است.

گویا افزود: “در حالی که هیچ كشوری در منطقه شرق مدیترانه به استثنای جمهوری اسلامی ایران و دو كشور كوچك بحرین و عمان به چنین موفقیتی نرسیده است ، سال گذشته شیوع سرخك در سراسر اروپا و منطقه ما بسیار گسترده بود.”

وی افزود: “اخذ چنین گواهینامه ای در چنین شرایطی باورنکردنی است. این مهم محقق شده است به طوری که از سال 2003 با واکسیناسیون 33 میلیون نفر در کمتر از یک ماه با همکاری و مشارکت نیروهای بهداشتی و نیروهای بسیج ، روند حذف سرخک را به پایان رساندیم.”

گویا با اشاره به اینکه دنیا به این دستاوردهایی که در نتیجه این مشارکت نه تنها ایران افتخار می کند ، افتخار می کند و گفت: اکنون ما گام مهم بعدی را برای کنترل بیماری Covid-19 برداشته ایم ، بر خلاف آنچه رسانه های خارجی و ضد انقلاب هر روز علیه ما وانمود می کنند و منتشر می کنند ، این بیماری در حال گسترش است. در همه کشورهای جهان و فقط چند کشور از آن جان سالم به در برده اند.

وی خاطرنشان کرد: در هفته های اخیر افزایش شیوع این بیماری در کشورهای جهان کاملاً واضح و غیرقابل انکار است و شاهد موج گسترده ای از این بیماری در جهان از جمله کشورمان هستیم. برخی از رسانه های معاند وانمود می کنند که این بیماری در سراسر جهان مهار شده است و فقط ایران در Covid 19 شرکت می کند.

و گویا ادامه داد: گزارشگر ملی کرونا در کشور تصمیم گرفت با همکاری سازمان بسیج مستضعفین و هماهنگی بین سایر ادارات و سازمانها ، با همکاری مردم ، جهت کنترل این بیماری ، اقدام به افزایش اطلاعات کند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر گفت: هفت راهکار برای این کار انتخاب شد. اولین استراتژی تشدید نظارت بر اجرای پروتکل های بهداشتی و اجرای قانون است. استراتژی دوم افزایش تعداد آزمایشات انجام شده در مناطقی است که فکر می کنیم در کنترل بیماری می توانیم بیشترین تأثیر را داشته باشیم. مناطقی که فکر می کردیم افراد زیادی مبتلا به بیماری کرونا قلب هستند که هیچ علائمی یا علائم خیلی خفیفی ندارند ، به ما کمک می کند بیماری را زودتر تشخیص داده و درمان کنیم و اجازه ندهیم کسی ما را به بیمارستانها برساند.

وی افزود: ما در حال تلاش برای تشخیص و مراقبت از مواردی هستیم که علائم یا نشانه ای از آنها دیده نشود تا این افراد هرچه سریعتر شناسایی ، تحت مراقبت ، جدا و در قرنطینه قرار گیرند تا بیماری به دیگران به ویژه سایر اعضای خانواده یا همکاران کار منتقل نشود. .

و رئیس مرکز مدیریت بیماریهای عفونی ادامه داد: “برنامه شهید سلیمانی با آموزش ، اطلاع رسانی و ردیابی هوشمند بیمار در مناطقی انجام می شود که تعداد افراد مشکوک به Covid 19 بیشتر باشد و ترافیک بیشتری داشته باشند.”

گویا افزود: استراتژی بعدی در این طرح آموزش ، رسانه و فرهنگ سازی است. Covid 19 زندگی افراد و جوامع را تغییر داده است. اگر به سال گذشته نگاه کنیم ، بسیاری از نگرش ها ، رفتارها و عادت های ما تغییر کرده است. بسیاری از این تغییرات ممکن است سالها یا حتی زندگی ادامه داشته باشد.

وی گفت: “استراتژی بعدی حمایت از افراد آسیب پذیر است.” همکاری سه جانبه بین نیروهای وزارت بهداشت ، بسیج و داوطلبان مردم منجر به کسانی شده است که به دلیل بیماری زمینه ای یا سایر مشکلات ، به ویژه افراد مسن و داوطلب ، ممکن است نتوانند به مراکز درمانی مراجعه کنند. به آنها خدمات ارائه دهید. در این استراتژی ، ما خدمات را به محیط وارد می کنیم و از آنجا کنترل و جلوگیری از Covid 19 را شروع می کنیم.

گویا افزود: “راهکار ششم ما ایجاد مجموعه ای از محدودیت ها با مشاركت خود مردم است ، یعنی مردم باید معتقد باشند كه این محدودیت ها برای سلامتی خود ، خانواده و افرادی كه با آنها زندگی می كنند است.”

و رئیس مرکز مدیریت بیماریهای عفونی ادامه داد: وقتی گفته می شود در تعطیلات مسافرت نمی روید یا در شب یلدا پریود نیستید ، قبل از هر چیز باید به خوبی افراد را برای همکاری توضیح دهیم. یکی از مهمترین راهکارها این بود که محدودیتها برای مردم قابل اعتمادتر و هدفمند باشد.

وی افزود: “آخرین راهکار درمان سرپایی و جلوگیری از مراجعه بیهوده آنها به مراکز درمانی و بیمارستان ها است.” برای افرادی که به خدمات پیشرفته بیمارستان احتیاج ندارند و نمی توانند در خانه درمان شوند ، ما خدمات خود را در مراکز خدمات خصوصی ارائه می دهیم. به عنوان مثال ، فرد بیمار است و علاوه بر دارو به اکسیژن نیز نیاز دارد. بنابراین ، شما فقط برای تأمین نیاز به اکسیژن به بیمارستان نمی روید.

گویا افزود: وظیفه بازگشت به منطقه سه کشور شامل استانهای کردستان ، کرمانشاه ، ایلام و همدان در غرب کشور و نظارت بر فعالیتهای جاری پروژه شهید سلیمانی به من محول شد.

وی افزود: “هماهنگی بین نیروهای بهداشتی و دانشگاههای علوم پزشکی ، هلال احمر و بسیج در این استانها به خوبی و با حمایت خوب از استانها انجام شد.” سازمانها و استانهای مختلف در غرب کشور وارد صحنه شده و در تلاشند تا این طرح را به خوبی اجرا کنند.

گویا گفت: “اوضاع بهتر از آنچه كه تصور می كردیم پیش می رفت.” وظایف به خوبی تقسیم شده بودند و هیچ مسئله فنی وجود نداشت. فقط مشکلات پروژه ، برخی تجهیزات آزمایشگاهی و بودجه وجود داشت. عملیات مراقبت های سرپایی به خوبی مشخص شده و با شاخص های ثابت ، استان های غربی کشور در حال حاضر به بسیاری از اهداف خود رسیده اند.

گویا افزود: “نتایج برخی از شاخص ها به مرور زمان بدست می آید.” اما کلینیک های سرپایی و تشخیص به موقع بیماری در این استان ها چهار برابر شده است و این همان چیزی است که ما بدنبال آن هستیم.

وی افزود: “طبیعی است که وقتی معاینات در سطح وسیعی انجام می شود ، تعداد تشخیص های سرپایی افزایش می یابد و تعداد مراجعه به مراکز درمانی کاهش می یابد.” کشف سرپایی به معنای گسترش بیماری نیست ، اما فعالیت فعال همکاران ما را نشان می دهد که توانستند بیماران را زودتر شناسایی کنند.

و رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی ادامه داد: یکی از شاخص های بسیار مهم میزان مرگ و میر است که در سراسر کشور حدود 40 درصد کاهش یافته است و در استان های غربی (منطقه 3) کمترین مرگ و میر ناشی از Covid 19 را شاهد هستیم ؛ در ده روز گذشته ، در برخی از استان ها ، این میزان به نتیجه نرسیده است. این رقم حتی تعداد انگشتان دست است.

به گفته روابط عمومی معاون بهداشتی وی در بیات ، وی گفت: “ما امیدواریم که برنامه شهید سلیمانی نیز به همین منوال پیش برود و روزی فرا برسد که در آینده ای نه چندان دور اعلام کنیم که مرگ ها به حد قابل قبولی رسیده و بیماری کوید کاملاً تحت کنترل است.

دکمه بازگشت به بالا