آموزش گام به گام ثبت برند تصویری در چند دقیقه
نحوه ثبت علائم تجاری
ثبت برند و علائم تجاری، به معنای ثبت علامت مورد نظر، مطابق مراحل و راهنمای آن، جهت انحصاری کردن مالکیت آن علامت بوده و نحوه ثبت علائم تجاری، از طریق مراجعه به سامانه مالکیت معنوی می باشد. ممنوع نبودن علامت مورد نظر و عدم ثبت آن، پیش از این، توسط شخص دیگر، از جمله شرایط ثبت علائم تجاری هستند. همچنین، مدارک مورد نیاز ثبت علائم تجاری، شامل کارت بازرگانی، به همراه کارت ملی ثبت کننده علامت تجاری می باشد.
بند الف ماده 30 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری، به تعریف علامت تجاری پرداخته است. این ماده، مقرر می دارد:« علامت، یعنی هر نشان قابل رویتی که بتواند، کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.» بر اساس این ماده، علائم تجاری، نشانی هستند که معرف یک کالا یا خدمات، در بازار تجارت آن کالا و خدمات، بوده و از همین رو، انتخاب دقیق آن، از اهمیت بسزایی، برخوردار است و باید در انتخاب آن، دقت نظر کافی به خرج داد.
انتخاب نام یا علائم تجاری ای که قبلا، توسط یک شخص حقوقی یا حقیقی دیگر، انتخاب و بر اساس مراحل نحوه ثبت علائم تجاری، به ثبت رسیده، ممنوع است. به همین علت، هیچ کس نمی تواند، علامت تجاری منحصر به فرد شخص حقیقی یا حقوقی دیگر را انتخاب کند. بر همین اساس، برای، انحصاری شدن علائم تجاری، باید اقدام به ثبت آن نمود. از سوی دیگر، نحوه ثبت علائم تجاری، تابع مراحل خاص خود بوده و بدون طی کردن آن مراحل، امکان ثبت علائم تجاری، وجود نخواهد داشت.
از این رو، در این مقاله، قصد داریم، توضیح دهیم که مقصود از ثبت علائم تجاری چیست و نحوه ثبت آن در سایت استعلام برند چگونه می باشد؛ سپس با آموزش مراحل و ذکر شرایط لازم، با راهنمای کامل تصویری، نحوه ثبت علائم تجاری را آموزش دهیم. چنانچه، در خصوص این موضوع، سوالاتی دارید، با ما همراه باشید.
منظور از ثبت علائم تجاری چیست؟
با توجه به ماده 30 قانون، اختراعات و علائم تجاری، علامت تجاری، نشانی است که معرف کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی بوده و آن ها را از سایر کالاها و خدمات، متمایز می کند. همچنین، ماده 31 این قانون، مقرر می دارد: “حق استفاده انحصاری از یک علامت، به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات این قانون، به ثبت رسانده باشد.” بر اساس این ماده، برای اینکه شخص حقیقی یا حقوقی دیگری، نتواند از علامت تجاری طراحی شده برای شرکت یا برند ما استفاده کند و آن علامت، در انحصار ما باشد، باید اقدام به ثبت آن نماییم.
با توجه به مقدمات بالا، در پاسخ به این پرسش که منظور از ثبت علائم تجاری چیست؟ می توان گفت: مقصود از ثبت علائم تجاری، این است که شخص حقیقی یا حقوقی ای که قصد دارد، از یک علامت تجاری، جهت ماندگار کردن کالا و خدمات خود، در بازار و در ذهن مشتریان، استفاده کند، اقدام به ثبت آن، بر اساس مراحل و راهنمای نحوه ثبت علائم تجاری کرده که به این روند، ثبت علائم تجاری گفته می شود.
شایان ذکر است، متقاضیان ثبت علائم تجاری، بر اساس مراحل و راهنمای ثبت آن، قبل از هر چیز، باید، اقدام به و علامت تجاری مورد نظر خود نمایند تا از عدم وجود علامت مشابه، مطمئن شوند. نحوه استعلام علائم تجاری، همانند نحوه ثبت علائم تجاری، دارای مراحل مخصوص به خود بوده و از طریق مراجعه به آدرس سایت مرکز مالکیت معنوی، یعنی iripo.ssaa.ir یا از سایت روزنامه رسمی، به آدرس rrk.ir، امکان پذیر می باشد.
نکته مهم دیگر اینکه، بر اساس قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری، برخی از نام ها و علامت های تجاری، ممنوع بوده و اشخاص حقیقی یا حقوقی، هنگام ثبت علامت تجاری مخصوص خود، نمی توانند از علائم ممنوع، نظیر پرچم مملکت ایران و هر پرچم دیگری که دولت ایران، استعمال آن را به عنوان علامت تجارتی منع کند، علائم موسسات رسمی مانند هلال احمر و نظایر آن و سایر موارد مندرج در قانون، استفاده کنند.
مراحل ثبت برند در ۷ گام ساده
گام اول) دریافت مشاوره حرفهای و رایگان
اولین اقدام لازم برای ثبت برند تجاری دریافت مشاوره کاملاً تخصصی و رایگان با کارشناسان باتجربه موسسه حقوقی مشهور در ارتباط با مسائلی نظیر: مراحل ثبت برند و مدارک مورد نیاز آن، مدّت زمانی که حدوداً به طول میانجامد تا برند شما به ثبت برسد، هزینه ثبت برند و ثبت علامت تجاری ،انتخاب برند یا لوگو که یک واژه مناسب، شکل و تصویر زیبا و یا ترکیبی از هر دو است و باید این موارد را به گونهای انتخاب نمایید که برند شما به راحتی در اذهان مخاطبان ماندگار شود و معرف کالا یا خدمتی باشد که ارائه مینمایید، همچنین شما میتوانید پس از آنکه برند مورد نظر خود را در ایران به ثبت رساندید، آن را در کشورهای خارجی تحت عنوان برند مادرید (WIPO) نیز به ثبت برسانید.
در همین رابطه میتوانید از تخصص کارشناسان خبره موسسه حقوقی مشهور بهرهمند شوید.
گام دوم) استعلام برند قبل از ثبت
ابتدا استعلام نمایید عین یا شبیه برندی که قصد ثبت آن را دارید قبلاً در همان طبقه ثبت شده است یا خیر.
در صورت وجود مشابهت بین برند مورد نظر شما و برندی که قبلاً در همان طبقه ثبت شده است، تقاضای شما رد خواهد شد.
برندی که تقاضای آن یکبار از سوی کارشناسان اداره مالکیت معنوی رد شود، برای دفعات بعدی شانس بسیار کمی برای ثبت شدن دارد و اصطلاحاً سابقه چنین برندی خراب میشود.
ما به شما اکیداً توصیه مینماییم که این مرحله از مراحل ثبت برند را کاملاً جدی بگیرید! قبل از شروع هر اقدامی ابتدا برند مورد نظر خود را استعلام نمایید تا از درصد موفقیت ثبت شدن آن اطلاع پیدا کنید. به همین وسیله میتوانید از هدر رفتن هزینه و زمان خود جلوگیری نمایید.
برای استعلام برند بصورت کاملاً رایگان، فوری و آنلاین و در هر زمانی از شبانه روز میتوانید از طریق کلیک بر روی آیکون زیر، وارد مرحله مربوطه شوید و بدون نیاز به داشتن تجربه و دانشی خاص، برند مورد تقاضای خود را در طبقه مورد نظرتان استعلام نمایید و چنانچه «عین و یا شبیه» برند مورد نظرتان قبلاً برندی ثبت نشده بود، آنگاه با خیالی آسوده مراحل ثبت برند را آغاز نمایید.
گام سوم) تهیه مدارک لازم
سومین گام از مراحل ثبت برند فراهم نمودن مدارک مورد نیاز آن است که در ادامه همین مقاله مدارک ثبت برند و علامت تجاری را بصورت مفصل و کامل شرح دادهایم.
گام چهارم) ثبت نام در سامانه مرکز مالکیت معنوی و سپس اخذ گواهی امضاء از دفترخانه اسناد رسمی
در این مرحله باید به سایت مرکز مالکیت معنوی ثبت نام کنید و اکانت کاربری خود را ساخته و آن را تایید نمایید.
راه تایید اکانت کاربری این است که با برگهای که خود سامانه پس از ثبت نام در اختیار شما قرار میدهد به یکی از دفاتر اسناد رسمی در سراسر ایران مراجعه و اقدام به اخذ گواهی امضاء نمایید.
پس از اخذ گواهی امضاء، باید اطلاعات مربوط به این گواهی امضاء را در سامانه مرکز مالکیت معنوی وارد کنید تا اکانت کاربری شما تایید شود و بتوانید اظهارنامه برند خود را تنظیم و ثبت کنید.
گام پنجم) تنظیم صحیح و ثبت اظهارنامه برند
در گام بعدی باید با ورود به سایت مرکز مالکیت معنوی وارد قسمت ثبت اظهارنامه علامت تجاری شوید.
سپس اقدام به تکمیل اظهارنامه ثبت علامت تجاری خود نمایید و مدارکی همچون کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی یا متقاضیان، مجوز فعالیت، کارت بازرگانی (اگر قصد ثبت برند لاتین را دارید) و همچنین نمونه برند خود با اندازه ۶ × ۶ سانتیمتر را در سامانه فوق بارگذاری نمایید.
پس از طی نمودن و تکمیل مراحل مورد نیاز برای ثبت اظهارنامه علامت تجاری و پرداخت هزینه مربوطه، در سامانه برای شما برگهای نمایش داده میشود که باید آن را پرینت نموده و با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی اقدام به تایید اطلاعات وارد شده در سامانه نموده و از دفترخانه مذکور گواهی امضاء و فرم تایید اطلاعات کاربری دریافت کنید.
سپس باید با وارد کردن اطلاعات این فرم در سامانه، نام کاربری و رمز عبور دریافت نمایید که جهت پیگیریهای بعدی و اطلاع از نوبت شما در صف هر کدام از کارشناسان و اقدامات بعدی باید از طریق همین نام کاربری و رمز عبور اقدام کنید.
گام ششم) بررسی اظهارنامه برند توسط کارشناسان اداره علامت
پس از آنکه اظهارنامه ثبت علامت تجاری شما توسط هر سه کارشناس و رئیس اداره علائم تجاری بررسی و فاقد نقص اعلام و مورد تایید قرار گرفت، برای شما پیامکی ارسال می گردد که ثبت علامت تجاری مورد تقاضای شما از سوی اداره علائم تجاری بلامانع تشخیص داده شده است.
نکته: پرداخت هزینه دو نوبت روزنامه رسمی سر موقع!
پس از تشکیل پرونده فیزیکی علامت تجاری، از طرف اداره مالکیت موضوع تقاضای ثبت علامت تجاری شما به روزنامه رسمی ارسال میگردد. در این زمان برای شما امکان واریز هزینه روزنامه رسمی نوبت اول که به آگهی تقاضای علامت تجاری موسوم است فراهم میشود.
سپس باید اقدام به واریز هزینه مربوطه نمایید که پس از سپری شدن حدوداً یک هفته، روزنامه چاپ و به آدرس شما ارسال میشود.
مطابق با قانون، از تاریخ انتشار روزنامه رسمی مرحله اول برای اشخاص ثالث ۳۰ روز فرصت وجود دارد که اگر ثبت علامت تقاضا شده را مغایر با حقوق قانونی خود میدانند نسبت به ثبت آن رسماً اعتراض نمایند.
اگر در این فرصت ۳۰ روزه اعتراضی به اداره مالکیت ارسال نشود، امکان پرداخت هزینه روزنامه رسمی نوبت دوم فراهم میگردد.
با پرداخت این هزینه حدوداً یک هفته زمان میبرد تا روزنامه نوبت دوم چاپ و به آدرس شما ارسال شود. همچنین پرداخت هزینه حق الثبت اقدامی تکمیلی است که باید در این زمان انجام دهید.
گام هفتم) یک نوبت مراجعه به اداره علامت و دریافت سند ۱۰ ساله برند
آخرین گام از مراحل ثبت برند آن است که با در دست داشتن مدارکی مانند یک نسخه از هر دو روزنامه رسمی نوبت اول و دوم، یک نسخه از اظهارنامه علامت تجاری و ۱۰ نمونه از برند در ابعاد ۶*۶ به اداره مالکیت معنوی مراجعه نمایید و ضمن ارائه رسید، سند برند خود را تحویل بگیرید.
نکته مهم: پس از تایید کارشناسان و رئیس اداره علائم تجاری و اعلام بلامانع بودن ثبت علامت تجاری مورد تقاضا، برای پرداخت هزینه روزنامه رسمی نوبت اول صرفاً ۳۰ روز فرصت دارید و اگر این فرصت ۳۰ روزه را از دست بدهید، ثبت برند مورد نظر شما کان لم یکن تلقی خواهد شد.
نکته مهم: اگر پروسه و مراحل ثبت برند تجاری شما توسط موسسات ثبتی انجام میگیرد، هیچ نیازی به مراجعه حضوری شما به اداره مالکیت معنوی وجود ندارد و مواردی نظیر مراجعه به این اداره، تشکیل پرونده فیزیکی، پرداخت هزینه روزنامه رسمی نوبت اول و دوم، پرداخت هزینه حق الثبت، مراجعه مجدد به اداره مالکیت، دریافت سند برند و تحویل آن به شما همگی جزء خدماتی است که باید توسط موسسهای که با شما قرارداد بسته است انجام شود.
چه مواردی به عنوان برند و علامت تجاری قابل ثبت نیستند؟
هنگامی که تصمیم به ثبت برند و علامت تجاری دارید باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که برخی از کلمات و عبارات به عنوان برند و علامت تجاری قابل نیستند و برای جلوگیری از هدر رفت هزینه و زمان خود بهتر است این موارد را که در ادامه به آنها اشاره می نماییم در نظر داشته باشید و با لحاظ موارد ذیل برند مورد نظر خود را انتخاب نمایید. موارد ذیل به عنوان برند و علامت تجاری قابلیت ثبت ندارند:
۱- علائمی که قدرت و توانایی تمیز دهندگی و متمایز بودن را نداشته باشند
۲- علائمی که فاقد هرگونه صفات مشخصه و کاملاً عام باشند (بطور مثال شما نمی توانید عبارت “پارچه” را برای محصولات نساجی و طبقات مرتبط مانند پوشاک به ثبت برسانید)
۳- علائمی که توصیفی هستند (به طور مثال شما نمی توانید برند “خوشمزه” را برای مواد غذایی بکار ببرید)
۴- علائمی که شامل یک اسم تعیین کننده نوع و جنس کالاها باشند (به طور مثال شما نمی توانید برند “شیشه” را برای محصولات شیشه ای ثبت نمایید)
۵- علائمی که عین و یا به طرز گمراه کننده ای شبیه یا ترجمه یک علامت و یا نام تجاری باشند که برای همان کالاها یا خدمات یا کالاها یا خدمات مشابه ای که متعلق به فرد دیگری (اعم از حقیقی و یا حقوقی) که در ایران معروف است بکار روند (اعم از آنکه آن علامت و یا نام تجاری معروف قبلاً به ثبت رسیده باشد و یا هنوز ثبت نشده باشد)
۶- علائمی که گمراه کننده باشند ( به طور مثال شما نمی توانید برای کالای چوبی عبارت آهنین بکار ببرید)
۷- علائمی که عین و یا شبیه علائمی هستند که قبلاً در طبقات دیگری به ثبت رسیدهاند امّا بسیار معروف و مشهور هستند (به منظور جلوگیری از سوء استفاده و بهرهمندی بی جهت از دسترنج دیگران و جلوگیری از یک حمایت اضافی)
۸- علائمی که مغایر با نظم عمومی و اخلاق حسنه باشند بدون تردید قابل ثبت نخواهند بود
۹- علائمی که با علائم تجاری ثبت شده که متعلق به اشخاص ثالث است در تعارض باشد
۱۰- علائمی که درخواست ثبت آن ها همراه با سوء نیّت باشد غیر قابل ثبت هستند و اگر هم ثبت شده باشند در دادگاه قابل ابطال هستند
۱۱- علائمی که جزء علائم ذکر شده در ماده ۶ کنوانسیون پاریس باشند (به طور مثال بر اساس بند الف ماده ۶ کنوانسیون پاریس اگر بدون اجازه مقامات صالح علائم رسمی، بیرق [پرچم] و دیگر نشانه های دولتی کشور های عضو اتحادیه و نشانه و انگ رسمی و دولتی و تقلید آثار و علائم تاریخی و خانوادگی را برای علامت تجاری و یا صنعتی یا عناصر این علامت بکار برند کشورهای اتحادیه توافق دارند که تقاضای ثبت آن را نپذیرند و اگر این تقاضا ثبت شده است ثبت آن را با اقدامات مقتضی باطل و استعمال آن را منع کنند.)
۱۲- علائمی که حاوی مشخصات جغرافیایی نادرست که موجب گمراهی عموم در خصوص مبدا کالای تحت علامت باشند، قابل ثبت نخواهد بود (بطور مثال شما نمیتوانید برای کالایی که در ایران تولید و یا بسته بندی میشود تقاضای ثبت علامت تجاری «البغداد» را داشته باشید)
۱۳- ثبت علامت تجاری مورد نظر با قانون مغایرت داشته باشد
۱۴- علائمی که حق تقدم افراد دیگر (چه حقیقی و چه حقوقی) را در تقاضای ثبت علامت تجاری مورد نظر تضییع نماید.
هزینه ثبت برند چقدر است؟
با توجه به تعداد طبقهای که برای ثبت برند خود انتخاب مینمایید و همچنین با لحاظ این موضوع که تصمیم به ثبت علامت تجاری برای شخص حقیقی و یا حقوقی را دارید، هزینه ثبت برند متغیر و متفاوت خواهد بود. در صورتی که سوالی در این زمینه داشته باشید، کارشناسان با تجربه ما پاسخگوی سوالاتتان خواهند بود.