نکات مهم در انتخاب و استفاده از تخت پارک

لوازمی که امروزه به لیست سیسمونی نوزاد اضافه شده اند بسیار گسترده و متنوع هستند. هر کدام از این تجهیزات نیز کاربردهای مخصوص به خود را دارند و می توانند دوران رشد و بزرگ کردن نوزاد را برای والدین بسیار آسان تر کنند. تخت پارک یکی از این محصولات تازه عرضه شده به بازار است که با طراحی خاص و منحصر به فردی که دارد، می تواند علاوه بر بهبود وضعیت خواب کودک در سرگرم کردن او نیز نقش زیادی داشته باشد. در این مطلب با این محصول و کاربردهای آن بیشتر آشنا می شویم.

تخت پارک و کاربردهای آن

تخت خواب یکی از وسایل ضروری در سیسمونی نوزاد است. مادران می توانند شب ها کودک را در قسمت بالایی تخت بخوابانند و در روز قسمت بالایی تخت را بردارند و نوزاد را داخل تخت قراردهند و تعدادی از اسباب بازی های مورد علاقه او را نیز داخل تخت قرار دهند. با برداشتن قسمت بالایی تخت شما فضایی گود دارید که کودک در آن قرار می گیرد و دیواره های تخت از حرکت نوزاد به اطراف جلوگیری می کند که این موضوع امنیت نوزاد را بیشتر می کند.

تخت |نکات

بنابراین مادرانی که فرزندشان تازه راه رفتن را یاد گرفته است می توانند با خیال راحت نوزاد خود را داخل این تخت قرار دهند و به کار های روزمره خود برسند چرا که کودک از فضای تخت به خاطر دیواره های بلند نمی تواند بیرون بیاید. امروزه تخت های نوزادی بسیار متنوع طراحی می شوند به طوری که والدین برای هر نیازی که بخواهند محصول مخصوص به آن در بازار وجود دارد. تخت پارک و دو نمونه بارز از این تنوع کالای خواب هستند که بسیار هم مورد توجه و استقبال خریداران قرار گرفته اند.

مهم ترین کاربرد تخت پارک

مسلما مهم ترین کاربرد تخت خواب، کمک به بهبود وضعیت خواب کودکان است. اما تخت پارک به شکلی خاص طراحی شده تا علاوه بر خواب بهتر، کودک بتواند در آن به بازی و سرگرمی بپردازد. معمولا این تخت ها را به گونه ای می سازند که امکان استفاده از آن ها تا دوره 18 ماهگی کودک وجود داشته باشد.

می دانید که در این دوره از رشد، کودک بیشترین نیاز به توجه و مراقبت را دارد. حال آن که مادران عزیز در طول روز باید به کارهای زیادی بپردازند. در چنین شرایطی خرید یک تخت پارک می تواند کمک حال مادران باشد. چرا که کودکان با امنیت کامل می توانند در آن بازی کنند و به خواب بروند.

مهم ترین فاکتوری که باعث تمایز تخت پارک نسبت به دیگر انواع تخت خواب کودک می شود این است که این محصولات جذابیت بصری بیشتری دارند و خواه ناخواه کودکان را سرگرم می کنند. شاید در ماه های ابتدایی تولد، برای نوزاد چندان تفاوتی نداشته باشد که تخت چه امکانات و قابلیت هایی دارد.

اما رفته رفته با بزرگ تر شدن او، فعالیت ها و جنب و جوش ها بیشتر می شود و هرچیزی که بتواند نوزاد را سرگرم کند برای او جالب توجه می شود. بنابراین مادرانی که تجربه استفاده از این نوع تخت را برای فرزندان خود داشته اند به خوبی به این امر واقف هستند و از داشتن آن نیز کاملا رضایت دارند.

مزایای داشتن تخت پارک

با معرفی کاربردهای تخت پارک احتمالا تا حدودی با مزایای آن نیز آشنا شده اید. اما برای شناخت بهتر این محصول و قابلیت های آن، قصد داریم به شرح مزایای تخت پارک نیز بپردازیم:

  • این تخت ها قابلیت جمع شدگی دارند. بنابراین فضای کمی اشغال می کنند و حتی می توان آن ها را به راحتی با خود حمل و جابجا کرد. (برای مسافرت، تفریح، رفتن به هتل و مهمانی ها می توانید این تخت را همراه خود ببرید.)
  • تخت پارک معمولا نسبت به دیگر انواع تخت، وزن سبک تری دارد.
  • این تخت ها با ایجاد یک فضای امن و راحت برای کودک، او را سرگرم کرده و از بازی روی زمین و آسیب دیدگی هایی که در این مورد پیش می آیند جلوگیری می کنند.
  • بدنه این تخت ها از جنس توری است و اسکلتی فلزی و محکم دارد که این موضوع باعث می شود تا هوا به خوبی در فضای تخت در گردش باشد.
  • در عین حال که تخت پارک از جنس توری ساخته شده است اما استحکام و مقاومت بسیار بالایی دارد و به هیچ عنوان امنیت کودک را به خطر نمی اندازد.
  • این تخت ها تحمل وزن بالایی دارند. اما باید بدانید که استاندارد استفاده از آن ها در صورت پیشنهاد سازنده، نهایتا تا سن 4 سالگی کودک است.

نکات مهم در خرید تخت پارک

از آن جایی که با ورود یک محصول خاص به بازار که البته بسیار کاربردی و موثر عمل می کند، میزان تقاضا برای خرید آن افزایش خواهد یافت، طبیعی است که فروشگاه های زیادی اقدام به فروش این تولیدات در بازار کنند. اما باید بدانید که هر محصولی از کیفیت و استانداردهای لازم برخوردار نیست. بنابراین بهتر است حتما در زمان خرید تخت پارک نکات زیر را در نظر داشته باشید و مطمئن شوید که هر کدام از این پارامترها در محصول رعایت شده باشند.

اطمینان از محکم بودن ساختار تخت

البته که ساختار محکم یکی از ویژگی های مهم تخت پارک است. اما باید بدانید که محصولات بی کیفیت و غیر استاندارد، آن استحکامی که باید داشته باشند را ندارند. درست است که در ساخت بدنه تخت از توری استفاده می شود. اما اسکلت اصلی آن بهتر است از جنس فلز درجه یک باشد. توجه داشته باشید که برای هر تختی با توجه به شرایط ساخت آن، یک ظرفیت وزنی مشخص تعیین شده است. بنابراین به این موضوع در زمان خرید دقت کرده و متناسب با شرایط کودک خود اقدام به انتخاب تخت کنید.

اطمینان از ضد حساسیت بودن روکش تخت

از آن جایی که نوزادان و کودکان بدن بسیار حساس و آسیب پذیری دارند، باید در انتخاب لباس و دیگر اقلام مورد نیاز آن ها نهایت دقت را به کار بگیرید و به سراغ محصولاتی بروید که ایجاد حساسیت پوستی و نظیر آن نکنند. تخت پارک به دلیل طراحی سرگرم کننده و امنی که دارد باعث می شود تا بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل نوزادان بیشتر با آن در تماس هستند. پس اطمینان حاصل کنید که جنس روکش آن کیفیت بالایی داشته باشد و ایجاد حساسیت و آلرژی نکند.

قابلیت شستشوی تخت

از آن جایی که تخت پارک استفاده زیادی در طول شبانه روز دارد، به طوری که به دلیل تاشو بودن می توان آن را با خود حمل کرد و در بیرون از خانه نیز از آن استغاده کرد، مسلما زودتر کثیف شده و نیاز به شستشو خواهد داشت. بنابراین بهتر است در زمان خرید، به سراغ محصولی بروید که تا حد امکان جدا شدن قطعات مختلف آن از یکدیگر و قابلیت شستشو را داشته باشند.

وجود میز تعویض

برخی از مدل های جدید تخت پارک مجهز به میز تعویض هستند. تشک تعویض فرایند عوض کردن پوشک نوزاد را راحت تر می کند. بنابراین اگر تمایل دارید تا از این قابلیت نیز بهره مند شوید، در زمان خرید از فروشنده سوال کنید که آیا تخت پارک دارای میز تعویض هست یا خیر.

توجه به امکانات جانبی محصول

تخت پارک از نظر امکانات و لوازم جانبی بسیار متنوع است و مدل های مختلفی دارد. از جمله این امکانات می توان به چرخ دار بودن، موزیکال بودن، داشتن سایه بان و… اشاره کرد. اگر از آن دست افرادی هستید که تمایل دارید از تخت پارک بیرون از منزل نیز استفاده کنید، بهتر است بررسی کنید که امکاناتی نظیر سقف و سایه بان و همچنین چرخ در قسمت های پایه تخت وجود دارند یا خیر. جالب است بدانید که برخی از انواع تخت پارک این قابلیت را دارند که تبدیل به گهواره و راکر شوند. این یعنی با خرید یک محصول شما از خرید دیگر تجهیزات همچون گهواره و راکر بی نیاز خواهید بود. مدل موزیکال تخت نیز می تواند برای کودک جذاب تر باشد.

راهنمای خرید تخت پارک

اگر قرار است فقط در زمان بازی، کودک را در پارک قرار دهید، یک مدل ساده می تواند برای شما مناسب باشد. اما اگر قرار است به عنوان محل خواب نیز از آن استفاده کنید، استحکام بدنه را در اولویت قرار دهید. امنیت و بی خطر بودن وسیله را به‌ عنوان اولین فاکتور برای خرید در نظر بگیرید. اطمینان پیدا کنید که وسیله ای که خریداری می کنید دارای استاندارهای لازم است. داشتن ظرفیت وزنی مناسب با رسد کودک بسیار اهمیت دارد. این وسیله باید اسکلت مستحکمی داشته باشد تا تحمل وزن کودک را در بازی و خواب داشته باشد.

تخت و پارک‌های پارچه‌ای معمولا دارای دو طبقه مجزا هستند که برای خواب و بازی کودک به طور جداگانه کاربرد دارد. برای نوزادان تا سه ماهگی بالاترین قسمت و بالاترین ارتفاع برای خواب نوزاد و طبقه پایین برای بازی کودک در نظر گرفته می‌شود؛ که حل بازی غالبا از 6 ماهگی قابل استفاده است. اما در تخت و پارک‌های چوبی ارتفاع کفی تخت به صورت کاملا دلخواه در کل سبد قابل تنظیم بوده، به این ترتیب تخت و پارک‌های چوبی از بدو تولد تا دوران نوپایی قابل استفاده است. به طور مثال مدل دیانا تا حدود 5 سال برای خواب و حتی بازی کودک مناسب بوده و زمانی که کودک قادر به بالا رفتن از یک پله باشد، شما با برداشتن درب جلویی می‌توانید از تخت و پارک به عنوان تخت کودک استفاده نمایید.

داشتن چرخ برای جابجایی راحت

با توجه به این‌که محصول قابل استفاده از بدو تولد بود و همچنین مکانی برای بازی کودک نیز می‌باشد، باید بتوانید در اتاق‌های مختلف خانه به راحتی جابه‌جا کنید. تا در زمان خواب و یا بازی کودک به کودک نظارت داشته باشید، به خصوص در زمانی که کودک در حال بازی است با دیدن شما احساس امنیت می‌کند. داشتن چرخ‌های روان به این منظور کمک می‌کند. همچنین در صورت داشتن چرخ، باید مجهز به قفل نیز باشد که بعد از جابه‌جایی به محل مورد نظر بتوانید آن را قفل کنید و تخت و پارک در جای خودش ثابت بماند.

از آنجا که نوزادان به خصوص در دوران ابتدای پس از تولد نیاز به حرکت نوسانی برای خواب راحت‌تر دارن در هنگام خرید به این نکته توجه کنید که تخت و پارک قابلیت حرکت ننویی را داشته باشد تا بتوانید در مواقع لزوم با تکان محصول کودک را آرام نمایید. این قابلیت در هر دو محصول کاپرا و دیانا وجود دارد. قابل ذکر است که در محصول چوبی دیانا با توجه به استفاده از بلبریگ‌های کاملا روان حرکت گهواره‌ای به آرام کردن کودک شما کمک می‌کند.

قابلیت تنظیم ارتفاع و تنظیم شیب

قابلیت تنظیم ارتفاع به شما این امکان رو می‌دهد که تخت را با تخت مادر هم ارتفاع کرده و در دروان شیردهی مادر دسترسی راحت‌تری به کودک داشته باشد. از سوی دیگر داشتن قابلیت تنظیم شیب برای کمک به بهبود مشکلات رفلاکس و کولیک در نوزادان کمک کننده است. قابل ذکر است که هر دو این قابلیت‌ها در تخت‌ و پارک چوبی دیانا تولید کارخانه وجود دارد.

روکش متناسب با پوست حساس بچه

با توجه به حساسیت بالای پوست نوزاد و این‌که تخت و پارک مستقیم با کودک در ارتباط است، به همین دلیل باید از مواد بهداشتی و ضد حساسیت ساخته شده باشد. در محصولات پارچه‌ای باید جنس پارچه کاملا ضد حساسیت باشد و در موارد چوبی نیز علاوه بر استفاده از محصول با جنس طبیعی از پارچه‌های ضد حساسیت برای گارد و رختخواب استفاده شود. از سوی دیگر تخت باید دارای پشه‌‌بند باشد که کودک از گزند حشرات در امان بماند.

تخت و پارک محل بازی و خواب نوزاد است. بنابراین باید بهداشت آن رعایت شود تا سلامت کودک نیز حفظ شود. بازی و یا تعویض کودک موجب کثیف شدن تخت و پارک می‌شود. از این رو دنبال محصولی باشید که قسمت‌های مختلف آن و به خصوص رختخواب تا حد امکان قابلیت جدا شدن و یا شستشو را داشته باشند. به عنوان مثال در بخش رختخواب‌های محصولات چوبی ، رختخواب به صورت دو لایه و زیپی به شما ارائه می‌شود تا بتوانید به راحتی رویه کار را جدا نموده و شستشو را انجام دهید.

 

دکمه بازگشت به بالا