چین و توهم بازیگری در منطقه

گفتیم دنیای سیاست، دنیای رقابت است و بر اساس این اصل، اکنون وقت حرف زدن است.

تاکتیک یا استراتژی

اظهارات و اظهارات مزاحم که یکی پس از دیگری در میان اخبار سفر شی جین پینگ رئیس جمهور چین به عربستان شنیده می شود، نشان دهنده نگرانی منتقدان داخلی از جهت گیری به سمت شرق نظام دیپلماتیک کنونی ایران است. و چقدر دوراندیش و واقع بین بوده اند. کسانی که قبلاً منتقدان را به غربی بودن متهم می‌کردند – حتی اگر مصون باشند و نیازی به پاسخگویی احساس نمی‌کنند – ممکن است اکنون حداقل لازم باشد برای مردم توضیح دهند که چرا منافع ملی را قربانی ژست‌های ضدغربی خود می‌کنند. آنها نه می توانند تغییر رفتار چین در منطقه را پنهان یا انکار کنند و نه می توانند آن را به عنوان یک تغییر تاکتیکی بر اساس مقتضیات زمان توجیه کنند، زیرا نادیده گرفتن تمامیت ارضی ایران موضوع ساده ای نیست که عامل معامله دیگران شود. یا اینکه یاد یک ملت بزرگ و باشکوه به زودی پاک خواهد شد. درک اینکه به لطف اختلافات بین کشورهای منطقه خلیج فارس، چقدر چین از برنامه تقسیم منافع با غرب سود برده است، دشوار نیست، همانطور که درک اینکه چین اکنون بدون هیچ هزینه ای است دشوار نیست. از حواشی جنگ .. اوکراین که برای روسیه به باتلاق تبدیل شده است چه مزایایی دارد؟ با این حال، برخی از مردم هنوز مشغول توجیه تحلیل های مغرضانه خود از گذشته هستند و همچنان معتقدند که حرکت رو به جلو مشکل را حل می کند.

جدا از این، آیا رئیس محترم دیپلماسی رسمی کشور که به رئیس جمهور چین گفته با یک تماس تلفنی مشکل واکسن را حل می کنم، می تواند او را مجبور به عذرخواهی از ملت بزرگ ایران و اصلاح ضدایرانی خود کند. موقعیت ها؟ آیا وزیر امور خارجه سابق که در رسانه ها تریبون بزرگی داشت و مدعی بود چین متحد استراتژیک ایران است، همچنان به حرف های خود پایبند است یا اکنون معتقد است که دوران این اتحاد راهبردی بدون هیچ سودی برای ایران به پایان رسیده است؟ ? آیا کسی در بالا رفتن از دیوار سفارت ها حاضر است از سفارت چین نیز بازدید کند؟ اگرچه همه می دانیم که حمله به سفارت ها به نفع مردم نیست و ممکن است تنها به نفع چند نفر باشد. ضمناً نحوه برخورد صحیح با این موضوع در سفارت نیست و بهتر است دولت با رویکرد دیپلماتیک در راستای حفظ واقعی و حفظ منافع ملی گام بردارد و امکان تغییر را در نظر بگیرد. مواضع سیاسی در مورد مسائل مربوط به چین.

نکته عجیب این ماجرا این است که طرفداران حرکت به سمت شرق همچنان به سناریوی مکرر «گذر از زمان حال به کمک وعده های غیرممکن اما زیبا در دوردست» متوسل می شوند. در این شرایط مدعی شدند که هدف چین نیست. ایران را دور بزنیم اما وارد حیاط خلوت شویم.. آمریکاست! به نظر آنها آیا چین اجازه دارد با تبر به ساختمان ایران حمله کند تا وارد حیاط خلوت آمریکا شود؟ و از همه مهمتر، عربستان سعودی که در حال حاضر از درگیری های منطقه رنج می برد، روزانه هشت میلیون بشکه نفت صادر می کند، بزرگترین صادرکننده نفت در جهان است و دولت این کشور امسال به جای کسری بودجه، مازاد بودجه دارد. معمولاً منافع ملی خود را در دو قطب شرق و غرب دنبال می کند. البته همزمان با انتشار این تحلیل، بخشی دیگر از طرفداران Orientation همچنان منتقدان را به غرب زدگی متهم می کردند. آنها از افزایش حجم قراردادهای نفتی با چین به عنوان موفقیت در دیپلماسی کنونی این کشور یاد می کنند، بدون اینکه بگویند:

  • در مورد قیمت و روش فروش نفت در این قراردادها صحبت کنید و آن را با قیمت های مشابه در منطقه مقایسه کنید
  • در مورد مقدار پول نفت و فرآورده های نفتی فروخته شده به چین که تاکنون به کشور بازگشته است صحبت کنید.

چین در یک خانه شیشه ای زندگی می کند

ایرانی ها ضرب المثلی دارند که می گوید: «عاقلی که در خانه شیشه ای نشسته به دیگری سنگ نمی زند». بدون شک سخنان آقای شی نه به تمامیت ارضی ایران لطمه می زند و نه منافع بلندمدتی برای چین در منطقه به همراه دارد. چین متحد قابل اعتمادی نیست و دولت های حاکم در منطقه خلیج فارس یا این اهمیت را در تجربه تاریخی رفتار چین با دیگر متحدانش می بینند یا به زودی خودشان آن را تجربه خواهند کرد. اما آنچه می توان از اظهارات مداخله گرایانه چین استنباط کرد این است که هیئت حاکمه در چین کمونیستی دچار توهم «خدا شدن» شده است، توهمی که در درازمدت اعتبار فعلی آن را از بین خواهد برد. اگر چین خود را بی نیاز از حمایت افکار عمومی مردم جهان می‌داند، پس باید مواردی را به خاطر بسپارد که باید به همان افکار عمومی پاسخ مهمی داد و اینها مسائل هستند. که با آن برخورد خواهیم کرد. اگر وقت و فرصت هست.

در این زمینه می توانید این یادداشت ها را نیز بخوانید:

شرق کجاست؟

به شرق نگاه می کند

شرق یا غرب؛ مسئله این است!

6565

دکمه بازگشت به بالا