عمومی

آذربایجان و بازی با آتش

پس از جنگ بین آذربایجان و ارمنستان و پیروزی نسبی باکو در جنگ قره باغ ، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان نوعی غرور کاذب را تجربه کرد و سعی کرد از فضایی که بین آذربایجانی ها و زبان های ترکی بوجود آمده بود برای ارائه استفاده کند. خود را به عنوان یک قهرمان منطقه ای ، به همین دلیل آذربایجان و شخصاً الهام علی اف سعی می کنند با ایجاد جبهه ای وسیع ، حوزه نفوذ خود را در قفقاز آسیای مرکزی و دریای خزر گسترش دهند.
اظهارات اخیر الهام علی اف در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی ترکیه و اتهامات غیر منطقی علیه ایران ثابت می کند که رئیس جمهور آذربایجان هرگز تاریخ و جغرافیای آذربایجان را مطالعه نکرده است و باید احساس کند که آذربایجان زمانی بخشی از ایران بوده است و به دلیل بی احتیاطی دولتها ، آذربایجان از بدنه ایران بزرگ جدا شدند.
از سوی دیگر ، حمایت رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه از سیاست های تهاجمی الهام علی اف ثابت کرد که ترکیه و حزب عدالت و توسعه در تلاشند تا رویای تشکیل امپراتوری جدید عثمانی را بازسازی کنند ، بنابراین ترکیه و آذربایجان به مرز بین دو کشور آسیب می رسانند. کشورها. ایران و جمهوری اسلامی ایران در تلاش است رژیم صهیونیستی را به روی منطقه باز کند. از سوی دیگر ، این رژیم نامشروع در تلاش است تا با ایران مقابله کرده و ایران را منزوی کند تا یک کمربند امنیتی و نظامی در اطراف ایران ایجاد شود تا وضعیت ناامنی در داخل ایران ایجاد شود.

حضور وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در بحرین و تمرینات نظامی مشترک ترکیه ، آذربایجان و اسرائیل در واقع بخشی از استراتژی های شیطانی اسرائیل برای حضور فیزیکی در اطراف ایران از اربیل در منطقه کردستان تا جنوب خلیج فارس و … کشورهای عربی خلیج فارس قفقاز: این کشور با بحران امنیتی و نظامی روبرو است و سعی می کند با نزدیک شدن به مرزهای ایران ناامنی را در داخل ایران تشدید کند. به همین دلیل ، ایران در تلاش است تا رژیم صهیونیستی و آذربایجان را از طریق صلح آمیز با حرکات دیپلماتیک که موضوع اظهارات اخیر علی اف و حرکات مشترک ترکیه است ، مهار کند ، اما صبر و خویشتنداری ایران در نهایت محدودیت هایی دارد و ایران سازوکارهای لازم برای مقابله را دارد. ترکیه و آذربایجان سیاست های تهاجمی خود را دنبال می کنند.

اکثر مردم آذربایجان مخالف سیاست های علی اف علیه ایران هستند و ایران از نظر اعتقادی و قومی در بین مردم جمهوری آذربایجان نفوذ زیادی دارد و رژیم الهام علی اف را سرنگون خواهند کرد.
از سوی دیگر ، ضعف ترکیه بسیار جدی است. حضور 15 میلیون شیعه و علوی و 20 میلیون کرد که نزدیک به نیمی از جمعیت ترکیه را تشکیل می دهند ، به شدت به ایران متمایل هستند ، بنابراین ایران م theثرترین کشور در جامعه ترکیه و در نتیجه جمهوری اسلامی ایران با خویشتن داری محسوب می شود. به هشدارهای لازم برای جنبش ها به

* تحلیلگر امور بین الملل
چاپ شده در روزنامه آرمان ، شنبه 10 آنلاین

دکمه بازگشت به بالا