آموختن مهارتهای چند ساحتی لازمه موفقیت در ابعاد مختلف زندگی است
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: در یک جهان چندساحتی ما به جز تحصیل، به مهارتهایی نیاز داریم که به دیگر ابعاد زندگیمان نیز بپردازد.
به گزارش دیباروز و بنابر اعلام مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، الهام یاوری در اولین جشن ستارگان مدارس سمپاد استان اصفهان با تبریک فرارسیدن ماه شعبان و اعیاد آن از حضور در جمع دانشآموزان سمپاد ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: بهانه این مراسم، جشنگرفتن موفقیت فرزندانمان در ماههای گذشته تحصیلی و یادآوری ارزشهایی است که در وجود این بچهها نهفته است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا باید کار فرهنگی انجام داد و در حوزههای ادبی، قرآنی، ورزشی و هنری زمان گذاشت و قدری از فعالیتهای درسی فاصله گرفت، گفت: تحقیقات جهانی و تحقیقاتی که در کشور خودمان انجام شده است، نشان میدهد دانشآموزانی که در چند حوزه فعالیت میکنند در مقایسه با دانشآموزانی که تنها در یک حوزه فعالیت میکنند تمرکز و توانایی تحلیل بیشتری دارند.
یاوری با اشاره به تحقیقی که سال گذشته در خصوص موفقیت دانشآموزان سمپادی در آزمون پایش کیفیت تحصیلی انجام شده است اذعان داشت: دانشآموزانی که در آزمون پیش پایش اعلام کردند که در طول هفته دستکم یک ساعت را به فعالیتهای غیردرسی نظیر برنامهنویسی کامپیوتر یا زبان میپردازند به طور معناداری از دیگر دانشآموزان پیشرفت تحصیلی بیشتری داشتند.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تصریح کرد: بنابر نتایج این یافتهها که یافتههای جهانی نیز آن را تأیید میکند، هرچه دانشآموزان ساعتهای معینی را بیرون از فضای علمی محض، کار کنند و ذهنشان را به فعالیت و تفکر وادارند در ساحت علمی نیز دانشآموزان موفقتری خواهند بود.
وی با بیان این نکته که ما در یک جهان چندساحتی زندگی میکنیم، ادامه داد: ما به جز تحصیل به مهارتهایی نیاز داریم که به دیگر ابعاد زندگیمان نیز بپردازد و اگر در این ابعاد بهقدر کافی توانمند نباشیم، زندگیمان دچار آشفتگیهایی خواهد شد که روی درس و تحصیل ما نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت.
یاوری ارتباط با دوستان و خانواده و مدیریت مالی شخصی را نمونههایی از این مهارتها دانست و بیان داشت: بدون داشتن این مهارتها نمیتوان آرامش ذهنی در زندگی را تجربه کرد و در نتیجه انسان دائما در تنش خواهد بود.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان پرداختن به فرایندهای متنوع و چندساحتی را ابزاری برای سامان بخشیدن به بخشهای دیگر زندگی معرفی کرد و توضیح داد: پس از این که بخشهای دیگر زندگی ما آرامتر شدند و سامان بخشیدن اتفاق افتاد، میتوانیم سهم بیشتری از انرژی و تمرکز خودمان را به فعالیتهای درسی و حرفهای اختصاص دهیم.
وی عنوان کرد: لزوما موفقترین فارغالتحصیلان سمپاد باهوشترین دانشآموزان ما نیستند و در میان فارغالتحصیلان دانشآموزانی داشتهایم که در طول دوران تحصیل بسیار موفق بودهاند، اما چون ساماندهی دیگر بخشهای زندگی خود را بهخوبی انجام ندادند، نتوانستند این موفقیت را به دیگر بخشهای زندگی نیز تسری دهند.
یاوری افزود: وقتی فردی که به طور کامل به موفقیتهای حرفهای و تحصیلی رسیده است با ابعاد مختلف شخصیتی خود به وضعیت صلح و آرامش نرسیده باشد و نیازهایی را در وجود خود بیابد که هرگز به آنها توجه نشده است، به لحاظ درونی مملو از احساس نارضایتی و خستگی خواهد بود، هرچند از بیرون انسان موفقی به نظر برسد.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان متذکر شد: از آنجا که این احساس نارضایتی در دهههای دیرتر زندگی اتفاق میافتد، انسان فرصت و توان کافی برای تغییر سبک زندگی و یادگرفتن هنر، ارتباط گرفتن با دیگران، کار گروهی و… را نخواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: انسانی که فقط در یک ساحت فعالیت میکند ممکن است انسانی موفقی شود اما از تجربه شکست محروم میشود و این تجربه شکست یکی از مهمترین و ارزشمندترین اتفاقاتی است که ممکن است برای یک انسان تیزهوش پیش بیاید.
یاوری در پایان از تمام دانشآموزان سمپاد خواست به خود فرصت دهند که در حوزههای مختلف آزمایش شوند و تجربیات و طعمهای مختلف زندگی را بچشند تا کولهباری از ذخیره فرهنگی و تجربی را برای سالهای آینده خود فراهم کنند.
انتهای پیام